Hampe
Skriver massor!
Europas stater vill inte avsätta mer mark för trafikleder. I stället satsar man på att packa bilarna hårdare på befintliga vägar med elektronisk hjälp.
Bilar kommer i framtiden också att bli ändå mer förarlösa än idag. Bilarna själva skall korrespondera med varandra, och med vägen, avfarter och påfarter för att "avlasta föraren".
Vi kommer att få se ytterligare mer av ansvaret för bilarnas framfart överlämpat på olika "system" och det är rimligt att anta att bilförarnas tekniska förmåga att hantera sina fordon sjunker i ungefär samma takt som förarens plats i fordonet flyttas allt mer mot baksätet till.
Förarens uppmärksamhet och intresse för omgivande trafik lär också sjunka, politikerna vill på allvar teckna in bilresetiden till att bli "produktiv arbetstid" där man kan besvara mail, fylla i rapporter eller bara förbereda sin arbetsdag.
De allra flesta motorcyklister slår ifrån sig när jag försöker föra upp ämnet till debatt och verkar tycka att det något vi kan oroa oss för när det blir aktuellt, och att "det är långt kvar innan vi kommer dit hän."
Jag tror inte det.
Jag tror att morgondagens trafiksystem skapas just precis nu, och jag är rädd för att vi motorcyklister är alldeles för ointresserade och inaktiva för att förmå påverka utvecklingen. Jag tror att vi är på väg att bli riktigt duktigt överkörda utan minsta lilla signal först, och jag är övertygad att det kommer att drabba just oss motorcyklister extra hårt.
FEMA bevakar utvecklingen,
http://www.fema-online.eu/index.php...ail,0&cntnt01articleid=395&cntnt01returnid=15
men utan vårt engagemang kommer dom inte en meter vad gäller påverkan.
Det är VI som måste börja bry oss om vår egen framtid - ja, även om man är över 50 år, och börja agera för att ha en chans att få lov att köra hoj med åtminstone någon slags frihet inom en så kort period som 15-20 år.
Det trafiksystem vi skall ha då byggs upp just precis NU!
Hur kan vi påverka det?
Hur kan vi inkludera motorcyklar även i framtidens trafiksystem?
Hampe
Bilar kommer i framtiden också att bli ändå mer förarlösa än idag. Bilarna själva skall korrespondera med varandra, och med vägen, avfarter och påfarter för att "avlasta föraren".
Vi kommer att få se ytterligare mer av ansvaret för bilarnas framfart överlämpat på olika "system" och det är rimligt att anta att bilförarnas tekniska förmåga att hantera sina fordon sjunker i ungefär samma takt som förarens plats i fordonet flyttas allt mer mot baksätet till.
Förarens uppmärksamhet och intresse för omgivande trafik lär också sjunka, politikerna vill på allvar teckna in bilresetiden till att bli "produktiv arbetstid" där man kan besvara mail, fylla i rapporter eller bara förbereda sin arbetsdag.
De allra flesta motorcyklister slår ifrån sig när jag försöker föra upp ämnet till debatt och verkar tycka att det något vi kan oroa oss för när det blir aktuellt, och att "det är långt kvar innan vi kommer dit hän."
Jag tror inte det.
Jag tror att morgondagens trafiksystem skapas just precis nu, och jag är rädd för att vi motorcyklister är alldeles för ointresserade och inaktiva för att förmå påverka utvecklingen. Jag tror att vi är på väg att bli riktigt duktigt överkörda utan minsta lilla signal först, och jag är övertygad att det kommer att drabba just oss motorcyklister extra hårt.
FEMA bevakar utvecklingen,
http://www.fema-online.eu/index.php...ail,0&cntnt01articleid=395&cntnt01returnid=15
men utan vårt engagemang kommer dom inte en meter vad gäller påverkan.
Det är VI som måste börja bry oss om vår egen framtid - ja, även om man är över 50 år, och börja agera för att ha en chans att få lov att köra hoj med åtminstone någon slags frihet inom en så kort period som 15-20 år.
Det trafiksystem vi skall ha då byggs upp just precis NU!
Hur kan vi påverka det?
Hur kan vi inkludera motorcyklar även i framtidens trafiksystem?
Hampe