Transportera en MC norrut - Hur?

Romeo Patrick

New member
Hej alla glada,
totalt novis inom detta med MC (Min första hoj levereras imorgon och jag har precis fått körkortstillstånd, SÅ novis är jag).

Jag bor i Skara men släkten finns i Umeå/Lycksele och till somrarna brukar jag åka upp dit. Har dock ingen lust att köra 100mil på hojen enkel väg så jag tänkte fråga er som kan/vet om hur man gör om man vill transportera en hoj? Finns det transpot företag? Jag åker helst tåg/flyg så jag har ju inte heller någon bil/släp att lasta hojen på.

Tacksam för svar,
Romeo

Yxan

Member
Hej Romeo

Ursäkta mig, kunde inte hålla mig; "De bare å åk" ;-)

Men om du kör 'dubbel väg' så blir det dubbelt så skoj - gör repan (ToR?) upp till Umeå/Lycksele till en 'semestertripp'. Bränn upp på 2 el 3 dagar, släng med ett tält och gör det till ett litet hojäventyr genom div svenska byar/samhällen - som du aldrig skulle besöka/se om du inte körde hoj!

En enkel sökning på Google ger bl a följande träff: http://www.gulex.se/sve/mc-transport/1.htm
[sökord: mc-transport]

Om jag minns rätt (fr ngn tidigare/liknande forumtråd) så kan man längre inte plocka med sig hojen på tåget.

May the force be with you...

Mange

@nderz

New member
Det här kanske kan vara något?
http://www.rent-a-wreck.se/
Billigt och även om "wreck" inte låter något vidare så är det inte skrot dom hyr ut.
Jag har ingen aning om du får hämta bilen på ett ställe och lämna på ett annat, men kan vara värt att kolla upp

TMax500

Member
Instämmer med yxan. Du är väl tokig du, som skaffar hoj och sedan inte vill köra? :) Klart du skall hoja upp hellre än att lägga ett tusenlappar på att köpa en frakt. Man behöver inte (snarare: bör absolut inte) bränna raka spåret upp, på europavägarna. Det blir för trist att bara köra rakt fram i 100 mil. Nä, reka en rutt med lite mindre landsvägar så förvandlar du "transportarbetet" till ett rent nöje!

Fast, sånt bestämmer du givetvis själv. Vi andra kan bara lägga oss i och tycka lite.... :)

(Sorry for off topic!)

Bighoj

New member
Ja,här blir nog ett grupptryck som blir svårt att stå emot.Du skulle lätt kunna göra din resa till något fantastiskt kul genom att sätta av någon dag och köra mc:n upp.
Jag skulle kollat av lite goa vägar,ev lastat på tältet eller tagit in på vandrarhem,kameran i högsta hugg,och gjort min första långresa till ett minne för livet.

Romeo Patrick

New member
Ni får det att låta som ett äventyr :)

Ni får det verkligen att låta som ett äventyr..Problemet ligger i att jag inte har körkort... Dock har jag en handledare både här i Skara och i Umeå så då kan jag ju köra både här och där. Problemet är mellan dessa sträckor :)

Ska kolla upp lite alternativ eller vara riktigt snabb med att ta kortet :) Tack för alla svar.

Ove 60+

Active member
Ni får det verkligen att låta som ett äventyr..Problemet ligger i att jag inte har körkort... Dock har jag en handledare både här i Skara och i Umeå så då kan jag ju köra både här och där. Problemet är mellan dessa sträckor :)

Ska kolla upp lite alternativ eller vara riktigt snabb med att ta kortet :) Tack för alla svar.

:tummenupp Jag vet lösningen!! Ordna en handledarträff på mitten så behöver du bara hänga med! :victorious:

Yxan

Member
HA - sorry!

Missade 'denna-där' lilla detaljen om KÖRKORTSTILLSTÅND.
Well, då förstår jag ditt dilemma - men skam den som ger sig...

Lücka till, Mange

V Saarela

New member
V Saarela kör ju några vändor fram och tillbaka med sin transport. Han kanske är tom i lasten vid tillfälle.

www.saarela.se

Vah?!?....bara för att jag inte orkar vänta på sommaren så ska du nu göra Traficen till ett transportbolag.... :)
Neeh, det ryms inte, men jag kommer gärna och kör hojen Umeå o tillbaka, förutsatt att jag får göra det 3 gånger i rad :)

Ang transport: Du får nog räkna med minst 3000:-/vända. Annars kan du ju också söka nån transportör som kan ta med sig den "vid sidan om". Räkna med ca 1-1500:-/vända. Se bara till att hojen då är också påställd och helförsäkrad när den transporteras.(utifall lastbilen kör i diket eller nåt annat tokigt)

Last edited:

Jari69

New member
Anlita en chaufför, jag ställer upp mot att du betalar soppa, mat och hemresa samt gärna en bättre whiskyflaska! ;-)

Marie

Banned
Se bara till att hojen då är också påställd och helförsäkrad när den transporteras.(utifall lastbilen kör i diket eller nåt annat tokigt)

Varför?

Har du en avställningsförsäkring så ingår väl brand, stöld, och vagnskador orsakade av tredje man?
Trafikförsäkringsdelen som i det fallet saknas, är väl ändå inte aktuell då hojen inte är i trafik på egna hjul? Den är ju bara "last".

Carnivore

New member
Varför?

Har du en avställningsförsäkring så ingår väl brand, stöld, och vagnskador orsakade av tredje man?
Trafikförsäkringsdelen som i det fallet saknas, är väl ändå inte aktuell då hojen inte är i trafik på egna hjul? Den är ju bara "last".

Fast inte på riktigt eftersom tipset var att chauffören skulle ta det på "sidan om".
Åkeriet har nog ingen lust att ta saker på sin försäkring som inte registrerats som last från början.

Carnivore

New member

Du skriver att du brukar dra upp dit till sommaren... det är nån månad kvar till sommaren och så lång tid tar det inte att kirra kortet. ;)

Bighoj

New member
Jag får nog hålla med Carnivore.Tar jag inte helt fel hade du väl redan "öronmärkt" pengar till kortet.Jag skulle nog satsat 110 % med att ta mc:kortet och sedan förverkligat äventyret att själv köra upp.Du lär stöta på hinder och vara nära att ge upp ibland,så tror jag dom flesta känt som tagit mc kort men då gäller det att ha viljan och inte ge upp.
Med den viljan och glöden att ta mc:kortet som du verkar ha är jag övertygad om att du kommer ha ditt kort långt innan halva sommarn har gått.