SMC-försäkring inte så billig eller?

Anders_sthlm

New member
Hej,

Jag åker runt på en TL1000 och har idag en försäkring på Trygg hansa a' 10.000/år helförsäkring där det går at ställa av hojjen när man vill. Försäkringen är normalfördelad med toppen på sommarmånaderna. vilket gör att om man använder hojjen 7månader/året så åker man på en årskostnad på ungefär 7.000 Kr.

Jag som många andra försöker att 'optimera' försäkringen med en 'sporthojs kurs' + folksam.

Till min förvåning så åkte jag då på en kostnad på 19.000 på en försäkring som gick o ställa av hojjen på o 9.000+ på en försäkring som inte går at ställa av. Vilkoren va sämre än trygg hansas också.

Men vafasen nu har jag bokat in en sporthojs kurs o det ska bli skitkul o jag ser fram mot vidareutbildningen synd bara med försäkringen..

/Anders.

Esquire

New member
Tja... Jag tjänar in nästan hela medlemsavgiften på rabatten jag får på en halvförsäkring hos Bilsport & MC genom SMC-medlemskapet.

Nu vet jag inte vad en SMC-försäkring genom Folksam skulle kosta för mig. Men en vanlig halvförsäkring för mig med nuvarande hojen skulle iaf landa på ungefär det tredubbla jämfört med vad det kostar hos Bilsport & MC.

Så jag har inga problem att bestämma mig för vilket försäkringsbolag jag ska välja. :D

(Iofs så är Bilsport & MC i stort sett bara billigt om man bor ute i skogen och har haft hojkort eldkvarn brann, fast det är ju en annan femma...)

Anders_sthlm

New member
Ja.. Shit dedär med försäkringar är inget kul... Jag ringde Bilsport o MC just..

Han sa att jag inte ville veta vad den hojjen kostade hos Bilsport.. När jag frågade om det va i storleksordningen 20.000+ så svarade han bara 'ja'..

Tack för tippset!

/Anders

Rubbe

New member
(Iofs så är Bilsport & MC i stort sett bara billigt om man bor ute i skogen och har haft hojkort eldkvarn brann, fast det är ju en annan femma...)

Jag får en helförsäkring på en kawa 1600MS för 6500/år och jag bor i centrala Malmö och har inte ens fått kortet än... (kalkylerade på om man tagit kortet 2008). :)
Priserna hos konkurrenterna låg mellan 9.000 och 18.000/år, så man måste verkligen inte haft kortet länge för att få bra pris hos B & MC, bara man inte har en sporthoj (om jag förstått det rätt). :D

bikerwoman

New member
SMC/folksam försäkringen lönar sig nästan enbart för oss som kör ganska nya, enliters sporthojar.
Skillnaden för min del är runt 900:-/mån med helförsäkring SMC/Folksamförsäkringen gentemot 2800:-/månad med vanliga försäkringen inkl. 10% SMC-rabatt.
Så vad väljer man?:)

Maru

New member
SMC/folksam försäkringen lönar sig nästan enbart för oss som kör ganska nya, enliters sporthojar.
Skillnaden för min del är runt 900:-/mån med helförsäkring SMC/Folksamförsäkringen gentemot 2800:-/månad med vanliga försäkringen inkl. 10% SMC-rabatt.
Så vad väljer man?:)

Jag kom upp på 35-års i år. Det gav 1721/ månad i helförsäkring. Men nu har jag gått med i SMC...så belv den 2000 billigare, på årsbasis. Så det ger cirkus 1500/ mån istället. Så var den medlemsavgiften intjänad. :)
Förra året hade jag hamnat på 3700/ mån, tog kortet 2003.....:(

Funderade på SMC-försäkringen ett tag....men läste sedan villkoren. Vagnskada 25% av skadans värde eller minst 3000kr. Så om olyckan är framme....får jag lägga 1/4 ur egen ficka. Gixxer 750 -05....mm, kan det bli 20000? :eek:

bikerwoman

New member
Jag kom upp på 35-års i år. Det gav 1721/ månad i helförsäkring. Men nu har jag gått med i SMC...så belv den 2000 billigare, på årsbasis. Så det ger cirkus 1500/ mån istället. Så var den medlemsavgiften intjänad. :)
Förra året hade jag hamnat på 3700/ mån, tog kortet 2003.....:(

Funderade på SMC-försäkringen ett tag....men läste sedan villkoren. Vagnskada 25% av skadans värde eller minst 3000kr. Så om olyckan är framme....får jag lägga 1/4 ur egen ficka. Gixxer 750 -05....mm, kan det bli 20000? :eek:

Ja jag räknar kallt med att blir det totralkrasch eller stöld så får man punga ut med 20-25.000... men tanken är ju just den att man kanske är lite mer rädd om sin hoj och att man kanske inte måste byta varenda liten del på hojen utan kan leva med en reparerad kåpa, svetsat stag, omlackning eller dyligt.
Har jag mina hojar några år så tjänar jag nog in den kostnaden i slutänden.

Maru

New member
Ja jag räknar kallt med att blir det totralkrasch eller stöld så får man punga ut med 20-25.000... men tanken är ju just den att man kanske är lite mer rädd om sin hoj och att man kanske inte måste byta varenda liten del på hojen utan kan leva med en reparerad kåpa, svetsat stag, omlackning eller dyligt.
Har jag mina hojar några år så tjänar jag nog in den kostnaden i slutänden.

Jo, klotning är ju självförvållat....om det nu inte beror på grus eller nån annan skit på vägen.....:mad:
Men stöld? Det känns inte som att jag kan göra så mycket åt....jag har mina lås. Det är allt.:confused:

Henan

New member
Min winge kostade nästan 1900:- att försäkra i Länsförsäkrigar (40+) helårs med låg självrisk, helförsäkring. Så går det när man varit med ett tag och fått bonus på försäkrigen.

Svampe

New member
Min winge kostade nästan 1900:- att försäkra i Länsförsäkrigar (40+) helårs med låg självrisk, helförsäkring. Så går det när man varit med ett tag och fått bonus på försäkrigen.

Du kan inte jämföra en TL1000 mot din guldvinge. Det är ju så långt ifrån varann så bara custom är längre bort. Onödigt inlägg som inte berör ämnet.

Det är inte i alla fall som SMC försäkringen är billigast. Den är iaf ett försök att få ner premierna så en snabb sporthoj inte är helt omöjlig att äga.
Min försäkring gick upp 300:-/år när jag bytte till SMC försäkringen från Trygg hansa. Men de hävdar inte att trafikförsäkringen är ogiltig på banan iaf som T-H gör.

Mathias

Active member
Sen beror det på vem som är arrangören på banan.
SMC som arrangör = brukar försäkringen gälla
Annan arrangör = mest troligt inte

Svampe

New member
Sen beror det på vem som är arrangören på banan.
SMC som arrangör = brukar försäkringen gälla
Annan arrangör = mest troligt inte
Jag antar att det är mig du svarar.
Det står inte i vilkoren för trafikförsäkringen från Folksam att den inte gäller vid allmänåkning på bana.
Vagnskadeförsäkringen bryr jag mig inte om, har halvförsäkrat.

Maru

New member
När jag ringt runt så känns det som att Folksam och Salus ansvar är de som accepterar de flesta bankörningar under förutsättning att de är under kontrollerade former med instruktör o s v. Träning inför tävling och tävling gäller ju självklart inte.

Svampe

New member
Träning inför tävling och tävling gäller ju självklart inte.
Där är skillnaden, om det finns föråkare eller instruktörer är det inte tävling eller träning inför tävling. Då är det trafikskadelagen som gäller. Den gäller inom Sveriges gränser. Till och med i skogen gäller den, och vi har terrängkörningsförbud i det här landet. Att några försäkringsbolag har mer eller mindre godtyckligt bestämt att TSL inte gäller på vissa utvalda platser är lite underligt.

Ett exempel:
Jag skulle stöldförsäkra dotterns 4-hjuling så jag ringde Trygg hansa eftersom vi har de flesta försäkringarna där.
Det svaret jag fick var att det inte gick, men jag borde trafikförsäkra den.
Jag frågade varför när den är oregistrerad och enbart får köras på inhägnat område. Samtidigt som min trafikförsäkrade mc INTE får köras på inhägnat område som en räserbana är.
De hade inget svar utan mumlade lite om att det är ju lite konstigt.

Maru

New member
Där är skillnaden, om det finns föråkare eller instruktörer är det inte tävling eller träning inför tävling. Då är det trafikskadelagen som gäller. Den gäller inom Sveriges gränser. Till och med i skogen gäller den, och vi har terrängkörningsförbud i det här landet. Att några försäkringsbolag har mer eller mindre godtyckligt bestämt att TSL inte gäller på vissa utvalda platser är lite underligt.

Ett exempel:
Jag skulle stöldförsäkra dotterns 4-hjuling så jag ringde Trygg hansa eftersom vi har de flesta försäkringarna där.
Det svaret jag fick var att det inte gick, men jag borde trafikförsäkra den.
Jag frågade varför när den är oregistrerad och enbart får köras på inhägnat område. Samtidigt som min trafikförsäkrade mc INTE får köras på inhägnat område som en räserbana är.
De hade inget svar utan mumlade lite om att det är ju lite konstigt.

:cool: Samma svar fick jag från salus ansvar när jag undrade varför de är dyrare än folksam trots att de ägs av just folksam.....mummel mummel....

Maru

New member

Finns det bolag som tillämpar bonus fortfarande? De jag talat med pratar snarare om antal år du haft körkortet...

Stig Björk

New member
Stämmer att det knappast nyttjas någon bonus numera utan det är ofta antal år man haft körkort bolagen går efter. Anledningen är att EU sade nej till konkurrenshämmande åtgärder vilket utbytet av bonusuppgifter mellan bolagen ansågs vara. Det betyder att, om du byter bolag, kan inte ditt nya bolag kontrollera med ditt gamla bolag om du kört skadefritt tidigare.
Däremot kan det vara så att om du är ditt försäkringsbolag troget så kan bonus fortfarande förekomma.

Tillern

New member
Tja Anders...Anders här....

Ja brummar runt på en TLR -00:a och har haft den försäkrad hos TH fram tills för nån vecka sen bara, dom har ju ändrat sina försäkringar där så att man inte längre kan ta en garage försäkring längre på vintern utan nu ere års basis som gäller...Förra året pyntade jag ca 850:-/månad för en halvförsäkring o typ 75:-/mån för garage försäk.
Ja ringde Folksam för ett tag sen och nu när ja har gått med i SMC- skall gå en s.h kurs samt att ja blir 35 underliga och ärliga år nu i juli så kommer ja att hamna på 320:-/månan halvförsäkrat.....o d e som sagt för en mullrande o ljuvlig tiller som bara går o går, den premien känns helt ok för mig så ja e nöjd... glad sommar på eder alla o må många mil gnuggas in i dom svarta gummiringarna ;)

Hej,

Jag åker runt på en TL1000 och har idag en försäkring på Trygg hansa a' 10.000/år helförsäkring där det går at ställa av hojjen när man vill. Försäkringen är normalfördelad med toppen på sommarmånaderna. vilket gör att om man använder hojjen 7månader/året så åker man på en årskostnad på ungefär 7.000 Kr.

Jag som många andra försöker att 'optimera' försäkringen med en 'sporthojs kurs' + folksam.

Till min förvåning så åkte jag då på en kostnad på 19.000 på en försäkring som gick o ställa av hojjen på o 9.000+ på en försäkring som inte går at ställa av. Vilkoren va sämre än trygg hansas också.

Men vafasen nu har jag bokat in en sporthojs kurs o det ska bli skitkul o jag ser fram mot vidareutbildningen synd bara med försäkringen..

/Anders.