Söker hyrsläp-erfarenhet

chedst

New member
Jag har kikat på hyrsläp från OKQ8 för att frakta 2 hojar.
Är det någon som har erfarenhet av vilket av släpen som funkar bäst?

När jag ringde och kollade verkade det vara dörrar på "flyttskåpen med kåpa". Är det såpass högt att man borde införskaffa en separat ramp?

Hur ser det ut med lastöglor i skåpen?

Var hyr man annars om inte OKQ8? Statoil? Fler bra alternativ?
Alla tips välkomnas :)

tersan

New member
Jag har ett sånt släp, och skulle nog rekommendera en ramp för att få upp en hoj om du inte gillar att lyfta för hand. Lastöglor finns i golvet, normalt 3 på varje sida (i varje hörn + mitt på långsidorna).

I princip har alla de större kedjorna samma släp från Thule: Statoil, Preem, OKQ8 etc. Flyttsläpen rymmer två hojar ganska lätt, väljer du det högre släpet så är det i regel ramp baktill på dessa. Däremot får du se upp med vikten, för att kunna dra släpen efter en "normal" bil så är totalvikterna löjligt låga... två hojar är gränsfall till överlast.

Hampe

Skriver massor!

Skall du dra en lite längre sträcks så lönar det sig att leta runt efter någon som hyr ut Sävsjö-släp!

Deras strömlinjeformade skåpsläp:
SSLV-4m-sida.jpg

är en dröm att dra, och du sparar decilitrar per mil.

Hittar du en Shellmack, innan dom nu är nedlagda så brukar dom ha just Sävsjösläp på programmet.

Näst bäst; Thule/Brenderups "halvhöga" flyttsläp.
Lastar liite mer vikt än det helhöga, och går lättare bakom bilen.
Kolla bra så du f¨år ett med ramp! En del av dessa har dörrar istället för ramp...

Keep on truckin'!

Hampe

Bob Sweden

New member
Var hyr man annars om inte OKQ8? Statoil? Fler bra alternativ?

Kolla runt bland dina lokala mackar eller andra ställen där det står släp som verkar vara till uthyrning. Fråga, titta, lukta, smaka. :D
Nej men allvarligt, kika på släpen och precis som Hampe skriver, leta efter varianter som är "droppformade" och inte onödigt höga.
Har de sedan ramp baktill, ja då är ju allt klart!

Utbudet varierar kraftigt så att bara leta på nätet leder sällan framåt, på med hojkläderna istället och gör studiebesök! :)

En titt i telefonkatalogen kan också vara ett bra tips för att hitta även de lite mindre uthyrarna, de kan ha lite udda varianter.

Lycka till!

/B

Motormannen

New member
Thules hyr här lämna där-släp är svindyra i jämförelse med ett släp som måste fraktas tillbaka. Själv fick ringde jag Preem och berättade om priset jag fått på Statoil och de sänkte sitt bud med över 130 kr, en liten slant iaf, för ett exakt likadant släp.

Annars finns www.freetrailer.se där reklamen på släpen betalar hyran! :)

Tommi

New member
Thules hyr här lämna där-släp är svindyra i jämförelse med ett släp som måste fraktas tillbaka. Själv fick ringde jag Preem och berättade om priset jag fått på Statoil och de sänkte sitt bud med över 130 kr, en liten slant iaf, för ett exakt likadant släp.

Annars finns www.freetrailer.se där reklamen på släpen betalar hyran! :)

Du har så rätt i att Thule är dyrare, bara det att ska man dra långa sträckor så blir det inte så dyrt om man räknar in tid och drivmedel i slutnotan istället för att stirra sig blind på hyreskostnaden.

/ Tommi

Peter1980

New member
Jag har börjat föredra helt öppna släp.. man har koll på hojen hela tiden + att de är rejält mkt billigare, både att hyra och att dra, än de täckta släpen.