Priser på nya mc?

V-ström1000

New member
Hej

Jag funderar på att köpa en ny MC. Om man tittar på priserna för en viss modell och visst märke tar alla handlare som säljer den modellen och det märket exakt samma pris för MC:n. Varför tror ni att det är så? Varför konkurrerar handlarna inte med priset?
Jag har köpt två nya MC tidigare och i princip betalt det pris handlaren (och alla andra handlare) angivit. Är det "för mycket"? Är det så att man skall pruta bort en del av priset?

Ulf

@nderz

New member
Köpte själv en ny hoj för några år sedan.
Pruta på hojen var inte speciellt lätt, men däremot extra utrustning typ larm, handtagsvärmare annat avgassystem och ommappning, där gick det.

Lyckades även pruta lite på skinnstället jag köpte samtidigt.

När det gäller priset tror jag att generalagenten satt prisnivån och den har säljarna svårt att avvika ifrån. I alla fall inte några större avvikelser.
Det är vad jag tror i alla fall, utan att ha några större belägg för det

H

honda cbf 500

Guest
Har hojen stått ett år hos handlaren utan att han har fått sålt den går det ju diskutera priset. Min cbf 500 gick handlaren ner 11 000 kr i pris samt fick skicka med första servicen gratis som var värd 1500 kr.

Jag hittade nämnligen en likadan hoj hos handlare några mil ifrån Linköping.

// Amir

Köpte själv en ny hoj för några år sedan.
Pruta på hojen var inte speciellt lätt, men däremot extra utrustning typ larm, handtagsvärmare annat avgassystem och ommappning, där gick det.

Lyckades även pruta lite på skinnstället jag köpte samtidigt.

När det gäller priset tror jag att generalagenten satt prisnivån och den har säljarna svårt att avvika ifrån. I alla fall inte några större avvikelser.
Det är vad jag tror i alla fall, utan att ha några större belägg för det

HåkanP

New member
Nog är det så alltid. Att vi har en monopolsituation. Dvs generalagenterna bestämmer vad det skall kosta. Det tog dock lååång tid innan min försäljare erkände detta. Kanske är det inte helt rumsrent.

Man kan onekligen undra sig över vad den fria marknaden tog vägen. Floskler likt tillgång och efterfrågan gäller dock inte. Titta bara på alla osålda 09 och tom. 08:eek:r. Exakt samma pris där också, såvida de inte gått ngr mil.

Chopperbyggarn

New member
Nog är det så alltid. Att vi har en monopolsituation. Dvs generalagenterna bestämmer vad det skall kosta. Det tog dock lååång tid innan min försäljare erkände detta. Kanske är det inte helt rumsrent.

Man kan onekligen undra sig över vad den fria marknaden tog vägen. Floskler likt tillgång och efterfrågan gäller dock inte. Titta bara på alla osålda 09 och tom. 08:eek:r. Exakt samma pris där också, såvida de inte gått ngr mil.

Tillverkarna bedriver ingen välgörenhet, dom vill ha maximal vinst på sina produkter och då vill dom ha ett begränsat antal generalagenter och "godkända" återförsäljare som följer prislistan samt på alla sätt försöka förhindra konkurrerande sidoimport..det ligger i sakens natur och är inte ett dugg konstigare än att fackförbunden försöker försvara dom svenska avtalsenliga lönerna mot billiga gästarbetare. Alla vill tjäna så mycket pengar som möjligt och samtidigt betala så lite som möjligt för det man köper.;)

Anders.J

V-ström1000

New member
Jag förstår att alla vill tjäna så mycket som möjligt men det hela ter sig som en kartellbildning vilket jag trodde var emot regelverket?

Ulf

Chopperbyggarn

New member
Jag förstår att alla vill tjäna så mycket som möjligt men det hela ter sig som en kartellbildning vilket jag trodde var emot regelverket?

Ulf

Kan mycket väl vara så. Men vem orkar driva en process mot dom stora tillverkarna som besitter stora ekonomiska resurser o därmed stor makt samt säkerligen stor kunskap om hur man slingrar sig i regelverket?
Vilka är det som lobbar i EU för att förbjuda pirat delar o modifieringar av motorcyklar o bilar? Nog är det i mångt o mycket dom stora tillverkarna som med alla möjliga trafiksäkerhets/miljö argument i själva verket vill få bort all konkurrens på delar.

Det finns dock en del stora tillverkare som har gjort bort sig i sitt vinst givande storhets vansinne...Någon gång i slutet av 80-talet om jag minns rätt slutade Harley Davidson att sälja lösa motorer till hembyggare samt renoverare då man ansåg att folk bara skulle köpa nya motorcyklar av dom ...konsekvens? Marknaden fullkomligt exploderade av kompletta nästan identiska piratmotorer...vad gjorde HD-fabriken då? Jo man försökte ta patent på motorljudet =45 graders 2 cylindriga motorer med båda vevstakarna på samma vevtapp men fick tji...nu säljer man nytillverkade HD EVO o TWIN CAM motorer billigare än vad vissa pirat tillverkare gör...så ibland fungerar konkurrensen på åtminstonne tillbehörsmarknaden.

Anders.J

TKH

New member
Titta bara på alla osålda 09 och tom. 08:eek:r. Exakt samma pris där också, såvida de inte gått ngr mil.
Njaa, jag undrar det jag.
Såg nämligen 2 sprillans nya Yamaha R1:eek:r på blocket häromdagen.
07:an var satt till att kosta 115 tusen och 08:an 120 tusen.
En 10:a skall visst gå på 165 tusen.
Ni som köpte t.ex. en 08:a, kostade den 120 tusen ny?
Men å andra sidan, vissa modeller står sig kanske bättre i pris.

HåkanP

New member
Njaa, jag undrar det jag.
Såg nämligen 2 sprillans nya Yamaha R1:eek:r på blocket häromdagen.
07:an var satt till att kosta 115 tusen och 08:an 120 tusen.
En 10:a skall visst gå på 165 tusen.
Ni som köpte t.ex. en 08:a, kostade den 120 tusen ny?
Men å andra sidan, vissa modeller står sig kanske bättre i pris.

Jag sa aldrig att de inte var nedsatta. Bara underligt att de är nedsatta lika mycket överallt, t.ex. 09 z1000 ABS 99.900 osv.

Koopid

New member
Dessutom är det inte så mycket avans på varken bil eller MC idag. Visst kan det finnas många tusenlappar vinst på en hoj men hur många säljer en handlar per månad som ska täcka löner, lagerkostnader osv?

Det är nog mest så att det här med prutmån på nya fordon är borta för ganska länge sen och då blir det ju prislistan som gäller. Någon kartellbildning tror jag inte det är, handlarna köper ju in de gamla årsmodellerna från samma ställe också så det är väl inte konstigt att de säljer ut dom för ungefär samma pris heller..