Chresten
New member
I avvaktan på vårens avrostning kan man titta på denna ”polisfilm”.
www.youtube.com/watch?v=-Cms0bkNj7A
Last edited:
I avvaktan på vårens avrostning kan man titta på denna ”polisfilm”.
Såna banor borde vi ha på avrostningsdagar...Det bore ju bra och kul om det fanns ritningar över hur konerna skall vara uppställda så kanske man kan öva själv.
// Amir
En hojåkare som kan hantera sin cykel som dessa människor, vinner minst lika mkt eller kanske mer respekt av mig, som de som kör moto gp.
Mer text
// Amir
De som kör MotoGP kan hantera sin hojar på samma sätt, eftersom det finns ett samband mellan hantering i låg och hög hastighet.
M.a.o. kan du inte hantera hojen i låg hastighet, då kan du heller inte köra fort.
Eller jo, man kan åka fort ändå, men då slutar det förr eller senare sannolikt illa.
Det är skillnad på att åka hoj och kunna köra hoj..de som åker på sin hoj är mer benägna för olyckor än de som kör sin hoj. Enda botemedlet för det är utbildning.
Om SMC hade kurser i att hantera mc:n som polisen i filmen (bortsett från hans lilla nedlägg/bakhjulssläpp/avgasrörs-i-tagande...?) skulle jag stå på kö! Det är lika svårt att köra jättefort på bana som att köra jättelångsamt på snirklig väg. Jag vill bli bra på båda.Men med nuvaranade hojen passar det bättre att krypköra än att slå Rossi på fingrarna...
![]()
Om SMC hade kurser i att hantera mc:n som polisen i filmen
En bra början är att gå smc grundkurser.
Jag lovar att det finns smc-instruktörer (inte jag) här i Stockholm som fixar det där.
Hur har de lärt sig det tror ni?
Nån påstod (ngt förenklat) att man blev snabb på bana av att kunna köra snabbt mellan koner sådär.. Kan nån styrka det?
Att kasta hojen mellan koner i lågfart sådär ger säkert en ypperlig grundkontroll på hojen, och är säkert fantastiskt och en förutsättning om man ska ta sig så snabbt som möjligt genom köer och rusningstrafik.
Att det skulle göra nån vidare skillnad på kurvig väg eller bana tvivlar jag dock på. Det där är fan tv-spelsreflexer och finmotorik, köra fortfort kräver förvisso detsamma, men enligt min erfarenhet på ett helt annat sätt.
Nu utgår jag förvisso om att mc-polisen kör bana också då & då för att hålla det i schack. Så man ska nog tänka till innan man försöker puttra ifrån dem ändå.
I grunden handlar det ju om att känna sin hoj. I alla situationer.
Att känna sin hoj är en sak, vad de gör är rätt extremt. Nedlägg värda namnet med fullt styrutslag är inget man tränar på till vardags direkt. Och om jag skulle göra det, och bli lika bra som de är på det.. Tror du mina tider sjunker på bana då?
Visst är det lättare att bli snabb om man kan det där, eller om ma är snabb på grus, eller...
Än om man är helt noob, men att man automatiskt är snabb när det svänger för att man kan köra åttor på en parkering? Jag tvivlar!
Edit: "Förenklat"-kommentaren var från mig![]()
Jag tvivlar på att en noob slänger runt sin hoj i åttor på en parkering. Han/hon är nog fullt upptagen med att posera vid korvkiosken
Tror väl vi är överens..egentligen