Poängen med våra kurser?

H-son

New member
Hej, jag flyttar upp en diskussion från en annan tråd.
http://forum.svmc.se/showthread.php?t=451
I denna tråd så förekommer det hård kritik mot en BKK kurs. Vilket är intressant, beskrivningen är att det inte var någon poäng med att gå kursen, och att det var tråkigt, gick hårt åt materialet mm. mm.

Vänligen ta inte detta som ett tillfälle att "hacka på" den som framför kritiken... utan fundera kanske istället på den grundläggande motiveringen för varför man ska gå en SMC kurs?

1. Säkrare MC förare! Alla håller med, men hjälper det med en sådan kurs för det? Eller finns det andra lösningar, t.ex. hålla hastigheterna, alltid ha väst på sig, ABS, HK begränsning, aldrig köra över 70% av sin förmåga mm.

2. SMC kurser ska vara roliga! Japp, i många fall lyckas vi, men vad är det som är kul egentligen? Är det farten på banan, är det känslan av att man lär sig något, är det att man får prova på något som man inte kan göra på vägen, att man lär sig bli en säkrare mc förare...
(Det som gör att jag håller på är en kombination, men personligen är inte det största motivet att jag blir en bättre mc förare på vägen.)

3. Man ska efter en kurs vara en bättre förare! Utan tvekan! Det är man, nya tekniker har plockats upp som gör att man bättre hanterar sin MC. Man är tekniskt bättre efter dagens slut.

Men det jag kan förstå av kritiken (i länken ovan) är att sammankopplingen inte har skett, antingen beroende på person eller på att det inte gjordes tydligt under kursen. Det är viktigt att man ser "nyttan" med kursen för sitt eget MC beteende.

Jag tror att då eleven gör kopplingen till hur dennes MC åkande kan stärkas på punkt 1-3 ovan, det är då man får insikten och tar tillvara nyttan av kursen. Detta är viktigt, vi vill ju inte enbart utbilda personer till att bli snabba på den banan/platsen utbildningen genomförts, utan att de knyter samman säcken, och blir bättre/säkrare MC förare all tid de tillbringar på sin MC.

Om man reflekterar över vår egen kursverksamhet, så finns dessa inslag av att koppla samman utbildningen till "vardagen" men detta kan givetvis stärkas och förbättras...

/K

OH-

Member
.................. motiveringen för varför man ska gå en SMC kurs?

1. Säkrare MC förare! Alla håller med, men hjälper det med en sådan kurs för det? Eller finns det andra lösningar, t.ex. hålla hastigheterna, alltid ha väst på sig, ABS, HK begränsning, aldrig köra över 70% av sin förmåga mm.

..................../K

Personligen tror jag att en stor del av olyckorna beror på förarens inställning till livet i stort och MC-körningen i synnerhet. Våra chanser att ändra denna (om vi nu tar oss rätten att anse att vi vet bäst) är mycket små. Arbetet måste nog gå ut på att berätta små historier ur livet och dela med oss av alternativa sätt att njuta av MC-livet utan att ligga ute på den fransiga kanten (avsiktlig dubbeltydighet) hela tiden.

Men, tillbaka till citatet ovan. Hur skall man kunna få eller upprätthålla sin 100-procentiga förmåga om man aldrig kör mer än 70%? Vad tar man sig till om man ligger på 70% av en riktigt urusel körskicklighet och den lokale vägmästaren har grusat hela vägbanan bakom ett backkrön eller ett blindstyre kör rätt ut på 90-vägen framför näsan på en?

Själv ser jag BKK och liknande som en stor succé. En del förare lär sig väldigt mycket och har ingen ambition alls att omsätta detta i höjd fart. Andra får en fin ban-dag med bra instruktörer och kan finputsa tekniken och kör hem nöjda och glada och kanske avstår från ett eget teknik-pass på allmän väg.

Slutligen har vi gruppen som säkert har ambitionen att köra så fort som möjligt. Jag tror att även dom påverkas positivt. Förbättrad körteknik och arbete med att ta bort ovanor minskar riskerna för singelolyckor även om det går lite fortare efter kursen (påstår jag). Dessutom tror jag att en heldag med många andra som kör riktigt fort men som är "seriösa" och har koll på vad dom gör är positivt och kan ge impulser att gå in för precission och koll istället för bara 110% och chansningar.

Maciej

New member
Efter ett par BKK och Sporthojskurser så har min hastighet på allmän väg sjunkit rejält om det beror på att jag har fått "köra av mig" på bana eller om man har fått insikt i hur farligt det kan vara på allmän väg vet jag inte, hastigheten har i alla fall sjunkit.

H-son

New member
Men, tillbaka till citatet ovan. Hur skall man kunna få eller upprätthålla sin 100-procentiga förmåga om man aldrig kör mer än 70%? Vad tar man sig till om man ligger på 70% av en riktigt urusel körskicklighet och den lokale vägmästaren har grusat hela vägbanan bakom ett backkrön eller ett blindstyre kör rätt ut på 90-vägen framför näsan på en?

Jag håller med o att BKK kurser, men även grundkurser är blande det bästa vi kan hålla på med! För att med säkerhet klara en situation, bör man ha övat, och då gärna gått över den nivån som krävs.

T.ex. om jag förväntas kunna montera en Blly Bokhylla (IKEA) på 7 minuter, och detta verkligen kommer att sättas på prov, då kommer jag ju öva inför detta på ett sådant sätt att jag klarar det på 5 minuter för att vara säker på att klara gränsen på 7 då jag verkligen behöver det...

Detta är min motivering till varför jag övar mycket på bana, för att kunna klara en situation som uppkommer på ett bättre sätt.

Men vi kanske kan koppla samman de moment vi övar på till elevernsa vanliga trafiksituationer på ett bättre sätt... jag tror i alla fall att det kan vara värt att reflektera över...

/K

Olsson

New member
T.ex. om jag förväntas kunna montera en Blly Bokhylla (IKEA) på 7 minuter, och detta verkligen kommer att sättas på prov, då kommer jag ju öva inför detta på ett sådant sätt att jag klarar det på 5 minuter för att vara säker på att klara gränsen på 7 då jag verkligen behöver det...

Om du förväntas kunna montera hyllan -- ja. Alla förväntas dock inte klara detta, vare sig av sig själva eller andra. En sådan person förväntar sig inte att vinsten från monteringen är tillräckligt hög i förhållande till förlusten -- så han undviker att montera hyllan.

Om skicklighet ges att utföra monteringen, så kommer uppfattning om risk med sådan montering att ändras -- man har gjord individen riskmedveten om monteringen och att det ej längre är lika stor fara att montera hyllan på 5 min. Det medför att Billy-hyllor kommer i större utsträckning monteras.

Och det är precis vad kunskaper ger -- d v s möjligheter att utföra något. Men kunskaper leder också till vilka val man gör. Det korrelerar också väl med tio eller så år med studier som tyder på att mc-utbildning i huvudsak är ett nollsummespel (riskmässigt).

Lite annorlunda är det för aktiviteter där operatören inte har stora möjligheter att påverka situationen -- exempelvis en lokförare som 'tvingas' köra sitt tåg enligt tabell och mycket annat svårt. Operationen är fastställd enligt någon standard och utbildning, kunskaper och färdigheter blir extremt nödvändig för att möta just sådana situationer. En mc-förare har dock full möjlighet att köra in till vägkanten och parkera -- men väljer att inte göra det. Därför kan en urkass mc-förare vara säkrare än en skicklig -- så länge som den urkassa föraren är fullt medveten om det.

Detta är min motivering till varför jag övar mycket på bana, för att kunna klara en situation som uppkommer på ett bättre sätt.

Och när du klarar sådana uppkomna situationer -- så uppkommer en ny situation -- och som ger nya tänkbara scenarion för vilka du också kan träna på. :p

Mathias

Active member
Jag kan bara uttala mig som deltagare på SMC-skånes BKK körning.

Har haft A-kort i 17 år (inkl lätt hoj då)

Jag har kört totalt tre dagar på bana (vid två olika körningar så att säga).
Innan jag gick dessa kurser så tyckte jag att jag körde relativt bra, efter första kursen så visste jag att jag inte alls hade kört så himla bra, t.ex. motstyrning vad var det för något, rätt plats på hojen, blickpunkt vid bromsning, hur kroppen ska vara vid bromsning. Det var mycket som var fel innan som blev bättre efter.
Man lärde sig att köra motorcyckel inte bara hänga "med" på den.
(Efter denna dag gick jag med ett konstant leende i en vecka)

Vid andra tillfället (var dubbeldagar) så gjorde jag det som man "lite grann" längtar efter, jag lyckades luta cyklen så pass att det blev stövelskrap, jag blev själaglad. Nu hade jag lärt mig hur mycket jag vågar luta hojen, innan så var man rädd för att den skulle "trilla" i kurvan.

Jag kan säga att när man tar körkortet på trafikskola så lär man sig inte mer än framföra hojen, på bkk så lär man sig att köra och utnyttja hojen.

Nu vet jag att BKK i Skåne inte har samma upplägg som andra arrangörer men jag hoppas att man blir en bättre och säkrare förare på alla kurserna.

Last edited:

Black Tiger

New member
Kan bara hålla med Mathias. Även jag har kört mc i 17 år och jag utvecklades enormt som förare på BKK. Man lär känna sin hoj på ett sätt som inte är möjligt att göra i trafiken och jag är övertygad om att jag kan hantera en ev. krissituation betydligt bättre efter det.

Att det ofta går fort på banan är väl inte mycket att orda om, tvärtom har jag svårt att se att det skulle ge någonting att ligga och snigla sig runt banan. Jag menar, krissituationen uppstår i trafiken så går det oftast ganska fort och har man då övat på det i låg hastighet... nja...

I vanliga fall är jag ganska kritisk mot SMC (jag är av naturen kritiskt inställd till det mesta ;) ) men om BKK har jag bara gott att säga.

Monica

New member
Hrmmm.....vet inte om jag vågar göra något inlägg här eftersom jag bara har flaggat (inte kört...än) vid två tillfällen på BKK-kurs på Knutstorp. Men jag lärde mig jättemycket bara av att studera hur de olika förarna hanterade sina hojar och fick också nöjet att se hur de utvecklades under dagen. Underbart!

Min spontana känsla efter flaggningen var att denna utbildning/kursdag bör ingå i körkortsutbildningen. För som någon sa, du lär dig inte köra och utnyttja hojen, endast framföra den....

Om jag skulle få komma med ett annat förslag på kursdagen, så skulle det vara "hinderkörning". Det kan jag tycka saknas lite, även då Knutstorp är en relativt snävkurvig bana....

Jag ser framemot att få köra nästa år! "hoppar jämfota"

Ducatista

New member
Men det jag kan förstå av kritiken (i länken ovan) är att sammankopplingen inte har skett, antingen beroende på person eller på att det inte gjordes tydligt under kursen. Det är viktigt att man ser "nyttan" med kursen för sitt eget MC beteende.
Kritik är bra för att utveckla och förbättra.
I det hänvisade fallet är det dock frågan om man ska ta till sig av kritiken eftersom personen inte deltagit på någon av kurserna.

Johny

New member
Många föreningar ägnar det mesta av sina aktiviteter till att informera och informera och åter informera. Det SMC har gjort med sina broms&kurvkurser på bana har varit att agera med konkret handling. Jag inbillar mig att denna konkreta handling som ser till att ett stort antal motorcyklister företrädesvis med sporthojar, lär sig att hantera sina hojar på ett betydligt säkrare sätt, har ett större genomslag än att enbart jobba med enkelriktad information.

Själv har jag nu gått igenom 5 st sporthojskurser via SMC och har lärt mig att hantera min hoj på ett betydligt bättre sätt än tidigare. Jag känner mig tryggare, säkrare och framför allt lugnare i sinnet när jag kör på mina favoritvägar. Suget av att försöka tänja på gränserna på gata är totalt borta, jag vet ju redan vad jag kan. Nu har jag väl aldrig varit någon raceputte, men ändå. Intresset för bankörning har ökat och intresset för att köra aktivt/inspirerat på gata har minskat.

Sedan jag fick med i SMC är detta arrangemang som jag värdesätter mest av SMCs olika aktiviteter. Fortsätt så, det kan inte göras bättre.

Marie

Banned
Kan bara hålla med Mathias. Även jag har kört mc i 17 år och jag utvecklades enormt som förare på BKK. Man lär känna sin hoj på ett sätt som inte är möjligt att göra i trafiken och jag är övertygad om att jag kan hantera en ev. krissituation betydligt bättre efter det.

Att det ofta går fort på banan är väl inte mycket att orda om, tvärtom har jag svårt att se att det skulle ge någonting att ligga och snigla sig runt banan. Jag menar, krissituationen uppstår i trafiken så går det oftast ganska fort och har man då övat på det i låg hastighet... nja...

I vanliga fall är jag ganska kritisk mot SMC (jag är av naturen kritiskt inställd till det mesta ;) ) men om BKK har jag bara gott att säga.

Eftersom jag tydligen är den som från början ställt till denna diskussion så känner jag att jag vill yttra mig.

Jag har ingen som helst lust att köra särskilt fort eftersom det sliter hårt på materielen. Jag är fullt nöjd med att kunna framföra hojen på väg, dvs vad vägverket kräver. För mig är inte hojen i första hand ett nöjesredskap utan ett ekonomiskt fördelaktigt transportmedel, med vilket jag utför 90% av mina transportbehov. Det påverkar kanske mina synpunkter en hel del?

Niklasinorr

New member
Eftersom jag tydligen är den som från början ställt till denna diskussion så känner jag att jag vill yttra mig.

Jag har ingen som helst lust att köra särskilt fort eftersom det sliter hårt på materielen. Jag är fullt nöjd med att kunna framföra hojen på väg, dvs vad vägverket kräver. För mig är inte hojen i första hand ett nöjesredskap utan ett ekonomiskt fördelaktigt transportmedel, med vilket jag utför 90% av mina transportbehov. Det påverkar kanske mina synpunkter en hel del?

Med tanke på att du "normalt sett" kör 160 mil per dag så kör du BETYDLIGT fortare än vad jag gör, jag skulle gissa att ditt materialslitage är ganska omfattande...:rolleyes:

H-son

New member
En summering kanske...

Japp, jag har sett poängen (inte för att jag tvivlade från början...:) )

- Träning är viktigt för att inte stagnera som MC förare.
- BKK och andra kurser passar många, men inte alla.
- Kursen som man som deltagare väljer behöver vara anpassad till hur man normalt beter sig på sin MC.
- Färdighetsträning i att "köra snabbt" kan vara kontraproduktivt, då man höjer farten och raderar de säkerhetsmarginaler som intjänats genom träningen.
- Riskmedvetenhet är fortfarande A och O för att bli säker som MC förare.
- Träning och riskmedvetenhet tillsammans är troligen receptet till säkrare MC åkning (i alla fall kring det vi själva kan påverka, t.ex. att andra ska se oss och vara medvetna om att vi finns är inte lika lätt att påverka).

Tips från mig (helt personlig reflektion):
- Studera materialet i MC Ola från www.vv.se, ingen kul läsning, men det är tyvärr sant.
- Titta i t.ex. "Full kontroll" boken, finns även annan bra litteratur, fräscha upp era teoretiska kunskaper.
- Gå en kurs som passar er, BKK passar många...
- Öva på egen hand på säkra platser på de delar som är lämpliga att öva på från t.ex. BKK kursen och annan teori.
- Reflektera över hur ni kör MC, vad är det ni behöver vara bra på för att inte hamna i trubbel...

Och låt däcken vara er enda kontakt med vägen, minst ett i taget...

/K

Maciej

New member
160 mil på 18 tim innebär inte någon särskilt imponerande hastighet, i synnerhet som det handlar om motorväg / Autobahn större delen av sträckan
nej det är det inte, är ju bara 88 km/h ungefär och det är ju lungt eftersom man inte behöver stanna och tanka/äta och framför allt vila sig under 18 timmar ;)

Marie

Banned
nej det är det inte, är ju bara 88 km/h ungefär och det är ju lungt eftersom man inte behöver stanna och tanka/äta och framför allt vila sig under 18 timmar ;)

Jovisst faller det ifrån max 10 min tankstopp ungefär varannan timme, men knappast någonting annat. Äter och vilar gör man väl när man kommit fram?

Maciej

New member
Jovisst faller det ifrån max 10 min tankstopp ungefär varannan timme, men knappast någonting annat. Äter och vilar gör man väl när man kommit fram?
Detta är en av sakerna man brukar gå genom på SMC kurserna... hur viktigt det är att köra utvilad så att man kan koncentrera sig på körningen.

Men det är väl bara och inse att vi har helt olika inställning till mc körning, kurser mm.

Rolle

New member
Jag kan inte svara för andra men min erfarenhet av kurserna hittills är superbra! Jag har lärt mig en hel del som körskolan missade och som ingen har kunnat påpeka för mig tidigare då jag oftast kör själv. Hade jag tagit någon av dessa kurser direkt i samband med mitt kort så hade jag nog sluppit en markkänning som till stor del berodde på okunskap.

En annan positiv aspekt är att jag numera inte "tävlar" med mig själv på gatan längre. Känner inget behov av att köra skiten ur hojen på bogan/bulten. Visst händer det att man pressar på men inte i närheten av det jag gjorde "förr".

vh
RMT - som om 11 timmar haft kortet i exakt 1 år

Avarage

New member
"Kritiken" i tråden ser jag personligen inte som kritik utan snarare som ett påtalande/förtydligande att vi inte får/skall glömma bort kopplingen till trafiken och hur det vi övar/går igen kan vara till nytta just för knutten ute på gatan!

Det är lätt gjort, att falla in i teknikprat (gaskontroll, motstyrning, blick mm.) och sedan glömma bort/inte hinna med (det ÄR stressigt om man vill FÖR mycket som instr.) för att i stället fokusera på helheten dit just trafikkopplingen hör!

Detta ser jag dock som en ständig process, att vi behöver bli påminda så jag säger kort och gott! TACK, jag vet men glömmer ibland jag med! ;)

Mvh!
// Niklas

Avarage

New member

Tolkar detta inlägg som en provokation och har väldigt svårt att se syftet med denna diskussionen utifrån hur du verkar vilja föra den?

Motfråga:
Är det, enl. lag, tillåtet för ex. långtradarchaufförer att köra 16 timmar i sträck med 10 min vila var annan timme? Svaret är nej! Kan du Marie gissa VARFÖR?

Kom nu inte med ett svar i stil med "Jag kör ingen långtradare och utgör således inte lika stor risk för andra trafikanter!" eller liknande! För att beteendet är riskfyllt kan inte ens du argumentera emot på ett vettigt sätt.

Japp, jag har också kört långt på halvkort tid (125-130 mil på 12-13 timmar) eller 80 mil i regn på 8 timmar, skillnaden tycks vara att jag är MEDVETEN om vilka risker jag utsätter mig själv och i viss mån andra för.

Men det är klart du har ju tydligt deklarerat att du ALDRIG blir rädd så det skulle inte fövåna mig om du heller ALDRIG blir trött eller tappar koncentrationen under en 16-timmars körning heller!

Finner ditt engagemang i att sprida negativa synpunkter som onyttigt! Det för helt enkelt den organisationen som DU och jag är medlemmar i väldigt LITE frammåt. Snarare bakåt enär det inte stödjer/hjälper dem som jobbar FÖR dig och alla andra medlemmar!

// Niklas

Avarage

New member
Det påverkar kanske mina synpunkter en hel del?

Japp, och med all rätt! Men varför måste du ÄLTA dem gång efter annan? Räcker det inte att dina synpunkter på kursen du genomförde till mindre del än 50% har kommit arrangören till handa?

// Niklas