ptre
New member
Trafikverket har släppt statistik om MC-olyckor idag.
Rapporten finns på http://www.trafikverket.se/PageFiles...eckling_mc.pdf
Rapporten finns på http://www.trafikverket.se/PageFiles...eckling_mc.pdf
Det är ett intressant faktum att antalet dödade och svårt skadade motorcyklister inte är beroende av hur många vi är.
Det konstiga är väl att Trafikverket har statistik på att om man går en frivillig utbildning så är risken större att dö i trafiken?
Eller vad menar de på sista sidan,54???
Nej, det finns ingen koppling. Det är klart att det låter märkligt att det inte finns en koppling mellan antalet motorcyklar och antalet som dör körandes motorcykel men det är precis så som det ser ut.Eller snarare att det är en positiv trend att, trots att vi blir fler motorcyklar på vägarna så ökar inte dödsfallen i samma utsträckning!
Det där vet man ju inte vad det betyder. Känns som det saknas massa ord till den bilden.Det konstiga är väl att Trafikverket har statistik på att om man går en frivillig utbildning så är risken större att dö i trafiken?
Det konstiga är väl att Trafikverket har statistik på att om man går en frivillig utbildning så är risken större att dö i trafiken?
Nej, de menar att det skett 18 anmälda olyckor (förmodligen med personskador) UNDER frivillig utbildning, dvs kurs eller "trafikövning/bandag".
Frågan är ju hur många de 18 varit utan kurser, och vilken typ av olycka det varit då.
Man refererar till en studie från TÖI som bara tittar på forskning från åren 1972-1992. Man tittar inte på senare forskning som visar på positiva resultat. detta har SMC påtalat hur många gånger som helst. Och bjudit in Trafikverket, Transportstyrelsen, STR m fl till en kursdag på gelleråsen i mitten av maj. Vi hoppas kunna bevisa att fortbildning ökar säkerheten, inte tvärtom.
Man refererar till en studie från TÖI som bara tittar på forskning från åren 1972-1992. Man tittar inte på senare forskning som visar på positiva resultat. detta har SMC påtalat hur många gånger som helst. Och bjudit in Trafikverket, Transportstyrelsen, STR m fl till en kursdag på gelleråsen i mitten av maj. Vi hoppas kunna bevisa att fortbildning ökar säkerheten, inte tvärtom.
Hej Maria!
Trots att tabellen sid 54 är gammal och inte längre relevant så undrar man vad TÖI studien vill visa ang åren 1972-1992?
Procen i ökningar repektive minskningar av olyckor från vilka utgångssiffror?
Har dessa procenttal tagit hänsyn av ökningen av motorcyklister 1972-92?
Fanns det överhuvudtaget någon obligatorisk utbildning under dom åren?
Det gick väl att chansa på uppkörning/teoriprov direkt om man ville?
FMCK var kända för bra organiserad frivillig utbildning på den tiden...räknas även privat övningskörning respektive körskoleutbildning utbildning in under "frivillig utbildning?
Ligger det överhuvudtaget någon sanning i dessa procenttal itabellen?
När trafikverket lägger ut en tabell som man överhuvudtaget inte förstår vad den visar så blir man självklart nyfiken och SMC verkar ju veta vad TÖI vill visa med tabellen.
Anders.J
Jag ska försöka förtydliga mig. Nej, det har aldrig funnits något obligatorium i svensk körkortsundervisning för MC, utöver prov, innan 1 november 2009 då riskutbildning infördes. TÖI-rapporten utgavs 2003 och handlar bl a om fortbildning. Rapporten har inte tittat på någon forskning efter 1992. Alla MC-förare vet att det hänt mycket, både på utbildnings- och fortbildningssidan. Den nyare forskning som finns visar att fortbildning ökar säkerhet, att det finns inslag i fortbildning som borde ingå i grundutbildning samt att man inte ökar hastigheten efter fortbildning. Tyvärr tar man inte notis om dessa rapporter som bland annat kommer från Norge. Vägverket/Trafikverket refererar aldrig till annan forskning på detta område än just TÖI-rapporten.
Däremot kommer VTI:s rapport om Sporthojsprojektet att vara en utgångspunkt, den är beställd av Vägverket. Mer forskning kommer att bedrivas förmodligen att ske i frågan, det är en del av vad som framkom i strategiarbetet.
Jag anser inte att den bilden bör finnas med i en presentation över olycksstatistik för motorcyklister i Sverige. Men, den visades på seminariet då strategin presenterades, det är förmodligen orsaken till att bilden är med.
Till alla kritiker av siffrorna: när frågor diskuteras på vårt forum skickar jag ibland aktuell tråd till berörda tjänstemän. Det gör jag nu!
Tack för förtydligandet! Denna rapport är med andra ord oproffesionell och innehåller rena sakfel som till o med en lekman kan upptäcka. Då kommer följdfrågan hur många felaktigheter innehåller proffsigt sammansatta forskningsrapporter..felaktigheter som inte upptäcks och som ligger till grund för beslutsfattande?
Anders.J
Hej allihop!
Det kan finnas en likadan fast nyare, jag lyckades inte få fram det på telefon och jag har inte hittat den på hemsidan. Om nån av er gör det kan ni väl lägga in länken här.
//RRRRRR