Motorcyklisterna ska bort?

Strömma

New member
Läste i en artikel på Bike's hemsida, och där det står att följande uttalanden tydligen har gjorts i samband med en presskonferens på mässan i Stockholm av Gabriella Norén (m) och Mikael Sandström (m)...

Gabriella:
Vi vill straffa förare av farliga fordon och tycker att motorcyklisterna skall bort från vägarna.
Mikael:
På detta sätt sparar staten pengar och det är ingen hemlighet att detta är en av de faktorer som gör det möjligt att sänka bland annat inkomsskatten, inflikar Mikael Sandström, förtroendevald riksdagsledamot och moderat.
Artikeln finns att läsa i sin helhet på Bike's hemsida.

Uttalandet gör ju att man undrar dels stor förankring uttalandet har i partiet/regerinen i stort, och om detta är den linje man kommer att hålla mot motorcyklister som enskild grupp?

Och om detta är vad vi har att förvänta oss från moderaterna/regeringen, då är nog dom ändrade/höjda försäkringspremierna bara början på betydligt större problem för motorcyklismens hela existens...

Kanske kan någon som deltog vid presskonferensen från SMC förklara vad som sades, och/eller hur det ska tolkas?

Kortstubina

New member
Det kommer att komma en sammanställning vad jag vet på hemsidan inom sin tid.
Men informationen på bike stämmer bra.
En kammentar som ofta fälldes från Mikael Sandström och Gabriella Norén var att genom det nya trafikförsäkringen vill man få bort "farliga" motorcyklar och motorcyklister från vägarna.

Men när de 2 ställdes mot väggen med frågan vilka motorcyklar är farliga och att de kunde gå ner i mässhallarna och ta ut dem så backade de ang. farliga fordon och sa att det var inte dom som hade kunskapen att avgöra detta utan försäkringsbolagen hade den kunskapen.

om det nu låter luddigt å mysko skyller jag på allmän trötthet.

1/7-07 kommer iaf (om man nu ska tro dessa 2 från alliansen) trafikförsäkring beskattas 34%.

debatten varade i minst 105 minuter och många frågor han ställas men om man blev något klokare det är en bra fråga?! :confused:
Jag vet inte om det är tröttheten eller om jag är allmänt korkad när det gäller politik.

morsan

New member
Det kommer att komma en sammanställning vad jag vet på hemsidan inom sin tid.
Men informationen på bike stämmer bra.
En kammentar som ofta fälldes från Mikael Sandström och Gabriella Norén var att genom det nya trafikförsäkringen vill man få bort "farliga" motorcyklar och motorcyklister från vägarna.

Bra att det kommer en sammanfattning ;)

Få bort dem från vägarna...
Undrar om de funderar på att bygga speciella MC-banor, det finns ju redan gång- och cykelbanor :rolleyes:

Galne Dansken

Administrator
Personal
Läste i en artikel på Bike's hemsida, och där det står att följande uttalanden tydligen har gjorts i samband med en presskonferens på mässan i Stockholm av Gabriella Norén (m) och Mikael Sandström (m)...

Detta var på den hearing som SMC har arrangerad i kampagnen UTROTNINGSHOTAD, vilket inte var en pressekonference ** - men, en hearing, dvs utfrågan av Regeringen och försäkrings bolagens representanter, av berörda parter, dvs. företrädare för motorcyklisterna (SMC) och bilägarna (dvs Motormännen).

Det är altså SMC som drivar kampen mott detta förslag som kan bli väldigt dyrt för alla fordonsägare.
Du kan läsa fakta information om förslaget, konsekvenser på SMC:s webb under kampagnen UTROTNINGSHOTAD.

SMC har inte al teknologi, journilster och övriga resurser att kunna informera lika snabbt som kommerciella aktörer - enkelt grundat kostnadsmässiga skäl. Men, vi har kommit bra på väg;

SMC Pressreleas från Hearinge - LÄNK

Film från hearingen - LÄNK

Se till att stödja dig själv och SMC i denna match som är tuff och jobbig att vinna, vid att få dina hojkomopissar att stödja oss med nått så enkelt som medlemskap i SMC..

** Ok, 100 journalister var bjudna till hearingen via Älssjö Mässan

Last edited:

morsan

New member
Tackar jag för :)
Edit Men Swedie, ta bort tomteluvan

Maria, det förstår jag, undrar om jag vågar önska dig suss gott :)

Last edited:

Petra

Super Moderator
Noréns uttalande

Klicka in er på Garaget. Där finns MC-Folkets lilla "web-hörna" med film med Gabriella Noréns anförande i hearingen, oavkortad version.:mad:

Där kan ni oxå se film på Robert Gustavsson som summerar årets mässa... och lite annat kul från mässhallarna. :D

Petra

Super Moderator
Ang rubrik i förra inlägget: jag menar inte tummen upp för uttalandet, men för att det finns att se i sin helhet, bara så ni vet!:p

carpelux

New member
Klicka in er på Garaget. Där finns MC-Folkets lilla "web-hörna" med film med Gabriella Noréns anförande i hearingen, oavkortad version.:mad:

Där kan ni oxå se film på Robert Gustavsson som summerar årets mässa... och lite annat kul från mässhallarna. :D

Det skulle man ju kunna göra, om bara det fungerade. Det enda man får är "Timeout http://forum.svmc.se/smc/svmc.php".

Så bra fungerar SMC:s nya hemsida

kenta

New member
Hon säger klart å tydligt att man vill "premiera säkra förare och fordon å straffa farliga förare och farliga fordon" samt att "vissa förare å vissa fordon kommer att få så höga premier att de inte kommer vilja köra motorcykel och det är precis det som är meningen vi tycker de ska bort från vägarna"

Är de som har det lite bättre ställt och har råd, bättre och säkrare förare än de med lite mindre penningpung?
Ta mej själv:
Hade jag varit singel boendes i en etta skulle jag definitivt haft mer att lägga på hoj, men nu är man gift, 3barn, bil, villa med allt vad det innebär av ekonomiskt ansvar.
Hade jag varit en säkrare förare om jag vore singel? tror inte det, förmodar att för gemene man går det instinktivt lugnare när man har familjen där hemma.
Jag tycker hennes (Gabriellas) uttalande inte håller.

:mad:

carpelux

New member
Jag tycker inte det är så klart var hon egentligen säger i början. För mig låter det som

"vi vill premiera säkra förare och fordon, om vi så vill straffa de som då är farliga förare och farliga fordon"

Luddigt uttalande så det förslår!

Hasse

New member
avarter

Jag tycker inte det är så klart var hon egentligen säger i början. För mig låter det som

"vi vill premiera säkra förare och fordon, om vi så vill straffa de som då är farliga förare och farliga fordon"

Luddigt uttalande så det förslår!

Hej!
Kan det vara så att man tänker på de som filmar sina vansinneskörningar i stan och på motorvägar och också lägger ut dem på nätet?