Motioner till NTFs kongress.

Hampe

Skriver massor!
http://www.svmc.se/smc/Nyheter/Motioner-till-NTFs-kongress/


Räckesproblematiken



* I Nollvisionens anda måste något göras för att minska de höga dödstalen i räckesolyckor på Europavägarna. Till skillnad från andra länder i världen sker de flesta dödsolyckor i Sverige mellan motorcykel och räcke på Europavägarna. Sannolikt beror detta på utbyggnaden av mitt- och sidoräcken

* I Nollvisionens anda bör så släta räcken som möjligt användas, utan oskyddade stolpar som utgör den största risken för oskyddade trafikanter.


* Räcken som bidragit till dödsolyckor bör inte köpas in och och installeras på det svenska vägnätet.

* Det råder inga tvivel om att mitträcken minskat mötesolyckor och medfört sänkta olyckstal. Men, i Nollvisionens anda måste väghållaren samtidigt ta ett ansvar för att inte bara minska risken för kollisioner med mötande trafik och med hinder i sidoområdena. Väghållaren kan inte ensidigt välja åtgärder på bekostnad av en trafikantgrupps säkerhet.


Så underbart att kunna referera tillbaka till noll vision.
Vem? Vem?? Vem??? som vill framstå som tillnärmelsevis seriös i en debatt om trafiksäkerhet kan motsäga det som sägs här?




Ansvarslöst vägunderhåll:

* Varje år dödas trafikanter på grund av brister i vägmiljön och många skadas, vissa för livet. Ändå får ingen stå till svars för detta varför problemen fortsätter.


Troligen ändå viktigare med denna punkt än den ytterst konkreta räckesfrågan - men mycket svårare att driva igenom.
I vart fall i ett land där både ämbets- och tjänstemannaansvar skrotades redan i mitten av sjuttiotalet...
Ändå! Någon måste kunna göras ansvarig för slarv, fel och förbiseenden.
Katastrofer kan inte fortsätta vara "ingens fel" år ut och år in!





Uppföljning


* Att Trafikverket skyndsamt bygger upp kompetens för att självständigt kunna inspektera både vägarnas skick och det arbete som utförs av entreprenörer,

Samma sak här - ingen lätt grej att få med sig andra på.
Folk vet helt enkelt inte hur illa ställt det är ute på vägarna, och med ett Trafikverk som abdikerat och backat ner i en centralförsvarsbunker placerad lika långt från allt som har relevans för det dom borde arbeta med så KRAVS det uppföljning av vad verket borde göra, och vad verkets entreprenörer borde gjort.

Annars blir det som... ... det är nu.
Tllåts slarvet dessutom fortsätta ytterligare så kommer det att kosta massor av liv och pengar att styra upp.

Staten har satt geten till trädgårdsmästare genom att ge Trafikverket för stort fögderi med en alltför dålig ledning dessutom.
Att kolla hur verksamheten bedrivs i verkligheten måste väl ändå vara en självklarhet?





Mycket viktiga frågor, enkelt formulerade. Den som är det allra minsta insatt i vad som händer ute på våra vägar hade sagt JA! för länge sedan.
Frågan är om NTF är så insatt, och vågar kräva det som behövs för att skapa en mer jämlik trafiksäkerhet, och dessutom ifrågasätta vad för kläder kejsaren egentligen bär...


Vi får se hur mycket klarsyn som finns tillgängligt under kongressen.





Hampe
 
Last edited:
Top