Kurs för customåkare

Monica

New member
Äntligen! :D
Nu kan vi som kör custom äntligen få en kurs som är speciell för customcyklar. Det är efterlängtat, i alla fall från min sida.

BKK-kurserna är lysande och oerhört lärorika, men det går aldrig att förneka att en renodlad customkurs blir grädden på moset :D

Jag ser framemot ett kursupplägg med stor spänning!

Hur resonerar övriga custom-Sverige?

Jåke

New member
Jag väntar också på en renodlad bankurs för customknuttarl
Till och med jag kommer ju ihåg att du var på en i somras. :D Fast det var ju ingen bankurs. Tyvärr var den ändå inte så populär bland custom-sverige, arrangören var tvungen att fylla upp dagen med annat folk. Tokiga instruktörer bl a...

Tips på innehåll mottages tacksamt av oss som arrangörer. ;)

Last edited:

OH-

Member
Äntligen! :D
Nu kan vi som kör custom äntligen få en kurs som är speciell för customcyklar. Det är efterlängtat, i alla fall från min sida.

Förklara!

Jag har hållt på med avrostningar i åtta år. En stor del av deltagarna kör glidare, på vårt samarrangemang med HOG närmare 100% ;) .
Dom enda grupper vi har haft rejäla problem att ge meningsfulla övningar har varit ambitiösa sport- / sporttouring-åkare, grussmiskare och trehjulingar. BKK har löst det ena problemet och beroende på ork och resurser försöker vi ge nått till grusfolket. Sidvagnar och trike däremot går vi fullständigt bet på i vårt län.

Även på instruktörsutbildningen går det utmärkt att köra vilken som helst någorlunda funktionsduglig hoj.

Vad är problemet? Vad är önskemålen?

Monica

New member
Förklara!

Jag har hållt på med avrostningar i åtta år. En stor del av deltagarna kör glidare, på vårt samarrangemang med HOG närmare 100% ;) .
Dom enda grupper vi har haft rejäla problem att ge meningsfulla övningar har varit ambitiösa sport- / sporttouring-åkare, grussmiskare och trehjulingar. BKK har löst det ena problemet och beroende på ork och resurser försöker vi ge nått till grusfolket. Sidvagnar och trike däremot går vi fullständigt bet på i vårt län.

Även på instruktörsutbildningen går det utmärkt att köra vilken som helst någorlunda funktionsduglig hoj.

Vad är problemet? Vad är önskemålen?

Vad är det du vill jag ska förklara :confused:

Att jag har 36 mil till Göteborg? Eller att jag inte är instruktör??

Jag har varit och flaggat på ett antal BKK-kurser och tycker dessa är ett absolut måste för mig. Men jag kan lugnt säga att jag inte skulle hänga med i sporthojsgänget nå vidare inte. Inte ens om jag var en riktigt duktig förare, och det är jag långt ifrån. Det är därför jag vill träna och få förklarat vad jag kan göra bättre/gör fel osv. Sen är det väl lite så att om jag kör bana med sporthoj vill jag väl testa gränsen lite, nu menar jag med ökad hastighet. Det har jag inget intresse av, visst är det kul att köra fort, men jag ser större nöje i att lära mig köra säkert o se hur man kan hantera hojen optimalt.... asch det här kan jag inte förklara i text märker jag :mad:

Jag inbillar mig att jag också skulle känna en alltför stor press från sporthojarna att öka farten, för att få ut maximalt av dagen..... men jag kan ha fel...

Ducatista

New member
Monica,
I morgon är det årsmöte så kom gärna och gör din röst hörd.
Jag vet fler som skulle vilja att vi arrangerade en custom-dag och årsmötet är ett ypperligt tillfälle att lägga fram sådana förslag.

Mathias

Active member
Jag har sjäv kört 2 BKK och då i "slöaste" gruppen. Jag har haft custom hojar med i den gruppen båda gångerna, jag tycker inte det har varit något problem. Jag kan förstå att man känner sig jagad och vill försöka hänga med i de andras tempo, men där ligger (tycker jag) oxå en viktig aspekt i utbildningen. Att kunna stå emot frestelsen att köra fort och kanske därmed över sin förmåga.

Jag kan bara säga att de bästa minerna har jag sett som flaggvakt och de på customförare när de lyckas skrapa pinnar, pedaler eller annat. Tur att öronen sitter ivägen.

Hoppas att ni förstår vart jag är på väg.

Jåke

New member
Det har jag inget intresse av, visst är det kul att köra fort, men jag ser större nöje i att lära mig köra säkert o se hur man kan hantera hojen optimalt....
Du är på rätt väg, jag tror bara du missförstått lite. Kurserna med sporthojar går inte (ska inte gå) ut på att köra fort, utan precis det du efterfrågar: lära sig köra säkert och utnyttja hojen optimalt.

Att det sen kanske går fortare med en viss sorts hojtyp/förare är en annan sak.

Däremot blir det ju svårare att träna på sina övningar i en grupp där fartskillnaderna är stora, oavsett vana så blir man lite störd av att hela tiden bli omkörd av nån som håller mycket högre tempo. Så för den delen håller jag helt med dig om att det kan vara skönt med riktade kurser så man får gå med "likasinnade". Det gäller ju även sportdårarna ;)

Men det är inte vårt problem som arrangörer, problemet för oss är att vi har väldigt få instruktörer som faktiskt kör custom (av förklarliga skäl) och det har hittills varit ganska svårt att locka de hojåkarna till kurser. Ordet "bana" förknippas, precis som du tolkar det, med fart istället för bara som ett område utan trafik som lämpligt nog går runt så man slipper vända.

Men jag tror att det kommer roliga arrangemang nästa säsong där du kommer att kunna känna dig hemma.

:)

Last edited:

OH-

Member
............ Jag har varit och flaggat på ett antal BKK-kurser och tycker dessa är ett absolut måste för mig. Men jag kan lugnt säga att jag inte skulle hänga med i sporthojsgänget nå vidare inte. Inte ens om jag var en riktigt duktig förare, och det är jag långt ifrån. Det är därför jag vill träna och få förklarat vad jag kan göra bättre/gör fel osv. Sen är det väl lite så att om jag kör bana med sporthoj vill jag väl testa gränsen lite, nu menar jag med ökad hastighet. Det har jag inget intresse av, visst är det kul att köra fort, men jag ser större nöje i att lära mig köra säkert o se hur man kan hantera hojen optimalt.... asch det här kan jag inte förklara i text märker jag :mad:

Jag inbillar mig att jag också skulle känna en alltför stor press från sporthojarna att öka farten, för att få ut maximalt av dagen..... men jag kan ha fel...

OK, nu börjar det klarna ....... lite. Det är tydligen BKK du talar om, du skrev bara "kurs" i första inlägget. Fast många tycks ha glömt det så finns det faktiskt olika sorter.
Jag antar att det är olika i olika län men BKK-gänget här i Väst har alltid en långsam grupp och där håller sig farten faktiskt på en nivå där tillåme undertecknad hänger med. Men det är givetvis lämplig fart för föraren som är utgångspunkten, inte hojtypen.

Bara för att belysa det sista: För många år sen blev jag utskickad (av misstag) som instruktör på Kinnekulle på en kurvtagningsövning med långsammaste gruppen. Långsammast bland dom långsamma var föraren på en illgrön xyzrrr-hoj. Det blev nästan krypkörningsövning i kurvorna och sen tomgång längs rakan för att samla ihop gruppen.
Man behöver inte känna här-ska-det-gå-fort-stress bara för att någon har hoj som ser ut att gå 150 när den är parkerad. Jag erkänner oxå gärna att jag blivit hopplöst frånåkt av glidare många gånger.

Alltså, jag förstår behovet av långsamma grupper men inte varför glidare vill ha "splendid isolation".

Monica

New member
Hrmmm......jo, jag vill bara inte vara nån jäkla bromskloss för ett gäng sporthojar...... det är väl där min oro finns. Kör jag tillsammans med ett gäng custom, så skulle i alla fall jag känna mig mer som att jag "platsar". Men det kan vara inbillning....:confused: . Men nog tycker jag att det går undan på de BKK-kurser jag har flaggat på :D .

Fast jag ska köra BKK till nästa sommar iaf med min lilla Egon :D :D

MEN, blir det en customkurs, så kommer jag på denna också :D

OH, jag vet inte mer än vad som står på förstasidan på SVMC, och där står det kurs....

Annette, det hade jag gärna gjort, men tyvärr så har jag behövt jobba hela helgen. Men jag hoppas ni klarade det utan mig :eek: