Jag har kört hojj i 4 säsonger nu och fattade först inte varför folk hälsade förrän jag frågade några arbetskamrater/hojjkörare. Nu hälsar jag på alla jag möter men har också gjort iaktagelsen att det är ofta som customhojjkörare inte hälsar tillbaka.
Jag har ju seglat många herrans år och kan dra jämförelsen att när segelbåtar möts hälsar man alltid, men aldrig när man möter motorbåtar ...
Påminner mig om -60-talet när jag seglade med farsan i en folkbåt på västkusten. Vi mötte en gång ett kustkorvett, alltså ett militärt skepp. Farsan som var gammal reservare beordrade upp mig på akterdäck och ta loss flaggan och hålla den horisontellt mot bröstet och sedan föra den rakt ut från kroppen och tillbaka igen och sedan stå kvar så. Inget hände så jag var beredd att sätta tillbaka flaggan och kliva ner men farsan sa ... vänta bara, med ett flin. Tre sekunder senare visslades det från korvetten som tvärstannade och backade tillbaka till oss, firade sin flagga ner från flaggstången och upp igen. Sedan drog dom iväg igen ...

Det var noga med att hälsa korrekt på den tiden ... hehe