Har en ytterst ovetenskaplig teori om hur hälsningar fungerar här i landet....
/klipp/
* Vi andra blir förvirrade och vet inte riktigt hur vi ska göra och hälsar på alla - och får svar ibland...
Ah, en länk jag funderat på att öppna, men inte riktigt vågat... *skäms*
Har en ytterst ovetenskaplig teori om hur hälsningar fungerar här i landet.
* Icke-Stockholm hälsar mycket mer än Stockholmare
* Mån-fre hälsar ingen i Stockholm
* Lö-sö hälsar Stockholmare - om de befinner sig på utflykt.
* Glidare hälsar bara på varandra
* Sporthojar hälsar inte alls
* Vi andra blir förvirrade och vet inte riktigt hur vi ska göra och hälsar på alla - och får svar ibland...
Hur fel har jag? Berätta!![]()
Jag hälsar på allt och alla när jag kan. Vet däremot inte om alla hälsar tillbaka. Efter att ha varit nära att sätta mig i r-n på en bromsande bil håller jag blicken framåt.Ibland slarvar jag på motorväg. Likaså vid krypkörning i stan. Jag vågar inte släppa vänstran med kopplingen indragen... Det får räcka med en nick. En och annan gång blir en moppe påhälsad av misstag. Men ok, hälsar dom först vinkar jag tillbaka. Likaså på småungar som vinkar och ler med hela ansiktet.
Du får väl helt enkelt låta håret hänga utanför hjälmen så det syns att det är en tjej som kommer. Då ska du se att det blir skillnad.![]()
... Där, spec. på motorvägarna hälsar hojåkarna på varandra med benet! ...
Inte så korkat förstås! (men ser det inte lite lustigt ut?)
Men när nu ämnet halkade in på "andra tecken" så undrar jag: ger ni tecken för att tacka bilister som går åt sidan/ut på vägrenen och därmed underlättar omkörning? Och i så fall hur? Jag vill gärna göra det för det är ju extra trevligt när bilister visar sån hänsyn! Så jag brukar peka snett neråt åt sidan med öppen vänsterhand - men kanske finns det något "standardtecken"?
Inte så korkat förstås! (men ser det inte lite lustigt ut?)
Men när nu ämnet halkade in på "andra tecken" så undrar jag: ger ni tecken för att tacka bilister som går åt sidan/ut på vägrenen och därmed underlättar omkörning? Och i så fall hur? Jag vill gärna göra det för det är ju extra trevligt när bilister visar sån hänsyn! Så jag brukar peka snett neråt åt sidan med öppen vänsterhand - men kanske finns det något "standardtecken"?
Nästan...
- Stockholmare hälsar inte må-fre, för då är de på tok för upptagna med att försöka hålla reda på trafiken i övrigt.
- Sporthojar hälsar inte, för om de tar bort händerna från styret så trillar de frammåt och slår i hakan. Om en sporthoj hälsar så är det förmodligen en SMC-instruktör som vet hur man ska sitta och hålla emot med knä och rygg.
- Glidare hälsar inte, för de framförs bara av närsynta, äldre medborgare som vägrar ha linser och därför inte ser dig helt enkelt. Orsaken till att de hälsar på andra glidare är att de dels hör dem på lång väg och dels känner igen kromblänket.
- Icke-Stockholmare hälsar eftersom de blir så glada över att se någon annan människa.
- Sporthojar hälsar inte, för om de tar bort händerna från styret så trillar de frammåt och slår i hakan. Om en sporthoj hälsar så är det förmodligen en SMC-instruktör som vet hur man ska sitta och hålla emot med knä och rygg.