Min uppfattning är att det är alldeles för många trådar med åsikter varför vi ska/kan skita i regler och bestämmelser.
Jag tycker du är fel på det där. Jag scrollade ner lite i de olika kategorierna och hittade inte någon sådan tråd alls.
Däremot finns det inlägg här och var i en del trådar från olika användare som ifrågasätter om trafiksäkerhetsarbetet är på väg åt rätt håll, och framförallt: om det inkluderar alla trafikanter, eller kanske utesluter några. Det tycker jag är ett sunt ifrågasättande.
Med uttalanden som "godtyckligt satta hastighetsbestämmelser" vilket egentligen betyder "jag är mycket duktigare än alla andra och kan därför göra som jag vill visar man bara hur omogen man är och det är inte konstigt att vi motorcykelförare får skulden i många olyckor med en offentligt uttalad anda som ovan.
Jo, det är konstigt. Det är konstigt att tidningar skriver helt felaktiga referat från olyckor där tvåhjulingar varit inblandade.
Och många hastighetsgränser är verkligen godtyckligt satta.
Bra exempel kan vara tidigare 13-meters Europavägar som höjs från 90 km/h till 100 km/h när det monterats upp ett dödsräcke.
Riskerna för oss motorcyklister rocketeerar - och vi skall köra fortare...? Skall! Inte tillåts, om man skall tolka signalerna från omgivande bilster rätt...
Eller värre än godtyckligt! På lederna kring Göteborg har man sänkt hastigheten dygnet runt för snart ett år sedan. Det har inte med miljö, buller eller olyckor att göra. Det handlar om att "öka kapaciteten" vid högtrafik.
"Que...?" kanske någon undrar nu?
Men jo, Trafikverket har räknat ut att vid lägre hastighet så kör bilsterna med kortare avstånd, och då får det plats fler bilar. Det "rullar bättre". Visserligen visar sig det sig att det blir fler kökrockar på det viset - men det är bara enkla fenderbenders som inte skapar speciellt allvarliga köer, och mer sällan kräver komplicerad bärgning.
Problemet är bara att vi motorcyklister inte har några skärmar att knyckla till! Vi hamnar på sjukhus - i bästa fall, för att Trafikverket vill "öka kapaciteten" på vägar som borde byggts ut för länge, länge sedan.
Ibland kallas det "optimering", ibland pratar man om "trimning" av trafikflödena kring storstäderna - i de allra flesta fall handlar det om att man ianspråktar vägrenar och gör om dem till körfält, drar nya körfält utanför bropelare där inte en kotte tänkte sig att man skulle köra för 10 år sedan och i övrigt intecknar marginaler och "escape routes" som behövs för en säker trafik även om man inte bär plåtkostym.
Men vi motorcyklister lämnas utanför. Framkomlighet och bilisters säkerhet skapas på oskyddade trafikanters bekostnad.
När myndighternas ENDA recept är dödsräcken och ständigt sänkta hastighetsgränser och inte en enda spänn läggs på nödvändig trafikinformation, trafikpropaganda och vidareutbildning så tappar man motorcyklisternas förtroende. Nollvisionen skapar inte säkerhet för oss oskyddade trafikanter - den bara fördummar och förslöar dom som framför ett 2 tons mordvapen som radiobilarna på Liseberg - och blir "förlåtna" för sina misstag och tillkortakommanden. Dom skulle ju självfallet "systemet" tagit hand om.
Fuck vad arg jag blir! Detta har legat och jäst ett bra tag, och var tänkt för VBKs tråd om Nollvisionen. Jag får väl skriva om det igen och posta på nytt...
Om man exempelvis tycker att man kan motivera att köra för fort eller köra om på fel sida, varför kan man då inte använda det frontmonterade vapnet och skjuta sönder däcken på framförvarande vingliga fordon "för att säkra min och andras hälsa och säkerhet".
Jag får ta på mig det där med "fel sida" när det gäller att byta körfält helt och hållet. Det var ett skämt, och jag borde veta bättre. Än att skämta.
Men min "rätt" att stundtals köra för fort för att kunna behärska jobbiga trafiksituationer kan du aldrig ta ifrån mig. I trafik och med flera körfält och avfarter har jag lärt mig genom empirisk forskning att jag behöver åka snäppet snabbare än alla andra. Ingen dödsbombning, men med ett eleverat tempo. Det ger mig kontroll, och det gör att jag kan styra det som sker omkring mig.
Det är först när jag
tvingas hålla samma tempo som incidenterna kommer. Bilar skall in i min sfär och härja, lägger sig för nära bakom, anser att min lucka till framförvarande fordon är precis lagom för deras bil, eller rentav finner min spot i kön mysigare än deras egen så dom börjar gosa med mina fotpinnar för att ta över den. "Ursäkta, jag såg dig inte..."
Jag har praktiserat min körstil på kringfartsleder runt städer i snart förti år, och tänker inte på det - det rullar säkert och stabilt.
Det finns många sätt att bedöma och bestämma regler, när det gäller hastighet kan man ju se det dels från vägtrafikanternas sida, dels från de som bor ikring vägen ifråga men kanske också efter ofta förekommande djur på vägen mm. Det finns inte en chans i världen att som förare i ett fordon på en väg kunna bedöma alla de parametrar som ligger till grund för den satta hastighetsbegränsningen.
Det klart som fan att någon som tillbringar tid ute på vägen kan se varför hastigheten är satt som den är!
Förr hade jag den största respekt för 70-skyltar som dök upp längs 90-vägar. Var det en känd sträcka så visste jag varför - och hade kanske själv sett spåren av olyckor i farliga korsningar eller trånga genomfarter genom samhällen där vägen borde dragits om för länge sedan. Var det en okänd sträcka så litade jag på att det fanns en anledning till sänkningen.
Med dagens ärkelarviga försök till micromanagement genom skylthysteri 100-90-80-70-60-50 och ibland galna 40 km/h ute på riksvägar så måste jag säga att jag tappar respekten inte bara för skyltarna utan framförallt för dom som beslutar om dem.
Och du! Den som för ett ögonblick tror att hastighetsskyltarna längs en väg har det allra minsta att göra med vilt längs sträckan är långt uppe i Mogadondalen och åker. Skymning och gryning spelar det mig (heller) ingen roll vad det står på skyltarna. Viltrisken finns dygnet runt när det vill sig illa, men att förlita sig på att nissen som kladdade med en överstrykningspenna på en karta i Borlänge skulle ha en susning om lokal förekomst av gris, grävling eller gremlins är bara att glömma!
Den som kör skyltad hastighet längs viltstråken i fel tid på dygnet har alla chanser att sluta sit liv som jakttrofé i grytet/dagslegan/whatever.
Men det måste finnas en viss ödmjukhet, försiktighet och en förståelse för att om alla skulle tänka att de är bättre än lagstiftaren och det faktum att vi alla är olika och upplever en och samma sak på olika sätt då blir det anarki där ingen någonsin kan förvänta sig vad den andre gör, det skulle bli kaos.
Ja, pre-nollvisionen var det kanske så. Då hade jag hållt med dig - men med en dogm som skapar säkerhet åt redan skyddade bilister på bekostnad av oskyddade trafikanter så är det inte så längre. Jag accepterar inte att myndigheterna intecknar min säkerhetszon för att "öka kapaciteten" på vägarna. Jag hatar att vara instängd mellan dödsräcken som riskerar att mala ner mig till slamsor för varje meter jag kör bara för att redan skyddade bilister inte kan hålla sig vakna/köra sin bil/se sig omkring.
Nollvisionen skapar en polarisering där de frivilligt fördummade står i ena ringhörnan och de kritiskt tänkande hamnar i den andra.
Det är katastrof och kapitulation att lämna över ansvaret för den egna överlevnaden till ett "system".
Hampe