Göra fel med sin egen säkerhet i fokus.

VBK

New member
Ponera, du kommer körande på en 2:1 väg med 100 begränsning en solig söndag.

Du närmar dig en bil och märker att nått inte står rätt till för den håller 60 och vinglar så pass att du bara väntar på att den skall gå in i räcket på valfri sida, som den rättfärdiga trafikant du är så släpper du av och lämnar ett gott avstånd vilket ger en hastighet på 50.. Snart blir det ju ändå 2 flitigt så varför utmana ödet.

2 filigt,, nu skall vi köra om, men icke för paret som är ute på sin söndagstur för att titta på allt vinglar lika nära allt vad vajrar heter här med!

Men av någon anledning så är herr flinta livrädd för påfarter och slickar vänstervajrarna vid varje påfart??

Nu ser du ett läge att komma förbi men det innebär ju att bryta mot trafikreglerna,,, vad gör du?

SuperMek

New member
Enkelt:
MC-åkares primära livlina är att undvika problemområden genom att inte finnas där.

Finns det en öppning till höger som gör att man kan ta sig därifrån så tar man den. Några ritade streck i asfalten hindrar inte detta.

Hoke

New member
Svänga vid avfarten vid nämnd påfart för att kolla på kartan om det finns någon rolig motorcykelväg istället för eländet man just svängde av. ;-)

denlilleelake

Smålänning
Memorera registreringsnumret, stanna, ring 112.
Påtala misstänkt rattfylla eller sjukdomsfall hos föraren framför om polisen finns i närheten åker de ut och gör en koll, om vinglandet är så kraftigt som du beskrev är det vårdslöshet i trafik om inget annat.
Har själv råkat ut för liknande incident, i det fallet var det en insulinkänning, bilisten hade inte en aning om hur illa han körde visste knappt att han satt i bilen..

Ove 60+

Active member
Memorera registreringsnumret, stanna, ring 112.
Påtala misstänkt rattfylla eller sjukdomsfall hos föraren framför om polisen finns i närheten åker de ut och gör en koll, om vinglandet är så kraftigt som du beskrev är det vårdslöshet i trafik om inget annat.
Har själv råkat ut för liknande incident, i det fallet var det en insulinkänning, bilisten hade inte en aning om hur illa han körde visste knappt att han satt i bilen..

:tummenupp Helt rätt! Att satsa på omkörning kan vara livsfarligt. Jag har själv kört bakom en bil som varit över hela E18 + diken ett par mil innan han kom tillräckligt långt från vägen för att inte komma vidare. Det visade sig sen att föraren hade insulinkänning och inte hade en aning om vad som pågick.
Vinglandet gick alltså från sida till sida, mot mötande trafik, i dikena och härs och tvärs helt utan all logik. En bil provade att köra om - det small naturligtvis i sidan - men stoppade inte killen. Att köra om med MC hade varit som rysk roulette.

Konsekvent blockering mellan vajrarna kan vara en galning som bara vill hindra. Jag väljer i så fall att köra av vid avfarten och tar en annan väg - jag kör ju motorcykel, kan välja. :angel:

Hampe

Skriver massor!
Som VBG beskriver det hela så känns det säkrare och tryggare att släppa av lite, ta en "avfart" till hjälp för att ta sig över i mötande körfält och sedan brassa järnet tills man kan komma in säkert i rätt körfält igen.

Nackdel: man når inte att sparka av backspegeln på idioten, och det krävs dessutom en sjuhelvittes kJetting om man skall klara att dra den i taCket när man kör förbi...

On a more serious note, och för att följa VBKs större resonomang, så: Ja!
Det händer att en och annan lag får stå åt sidan för att jag skall hålla min egen säkerhet på topp. Det är nästan alltid bättre att acca sig ur obehagliga situationer och lämna ovetande eller rent av illasinnade mottrafikanter bakom sig.

Det aktuella exemplet ovan däremot, där vete tusan om jag vågat blåsa förbi. Fylla, droger, megasenilitet? På en och samma gång...? Hade någon betett sig just så galet i trafiken så hade jag offrat tid på att stanna och ringa LKC om jag varit i hemtrakterna och kunnat numret.
112...? Kanske, beror på hur körningen ser ut.
11414? Aldrig! Jag vill trots allt fira jul hemma...

Hampe

Maria Nordqvist

Super Moderator
Då vi skulle peka ut tre ställen för underglidningsskydd på räcken gick jag igenom samtliga räckesolyckor i Stockholms län. Tyvärr finns det några stycken där MC-föraren blivit prejad ut i räcket. Mycket otrevliga och flera resulterade i allvarliga skador på MC-föraren.
Många har berättat om skräckupplevelser vid försök till prejning på 1-delen, om man håller hastigheten. Är jag på vajervägar försöker jag alltid ta mig förbi bilar med största möjliga försiktighet. Man vet aldrig vad de bakom kan hitta på. Det händer att hastigheten är över den tillåtna. Men att köra över i mötande Hampe - aldrig.

Hampe

Skriver massor!
Inte...? :p

Det du beskriver med trängningar och prejningar är en av alla vidrigheter med räckesvägar, och också det som gör försöken med underglidningsskydd i "utvalda kurvor" lite tröstlöst menlöst meningslöst: varje meter räckesväg är en dödsfälla för oss motorcyklister. Inte ens när vägen är fri från bilar är den ofarlig:
Vid viltkonfrontation fanns (teoretiskt) chansen att väja undan eller bromsa omkull mer eller mindre frivilligt och ändå klara sig levande ifrån äventyret.

Med de räcken som sitter uppe idag blir utgången en annan...

Speciellt allvarligt i semestertider, om vi skall försöka fösa ämnet försiktigt mot rubriken. ^^
Man vill ju inte söla ner på vägen och skapa tråkig stämning bland bilisterna som har lite ledigt...

Hampe

vilde

New member
Det finns andra sätt att rensa vägen framför sig,

View attachment 6430

Edit: Nu har bilden legat här sen i går, det kan ses som ett skämt eller????

Min uppfattning är att det är alldeles för många trådar med åsikter varför vi ska/kan skita i regler och bestämmelser. Med uttalanden som "godtyckligt satta hastighetsbestämmelser" vilket egentligen betyder "jag är mycket duktigare än alla andra och kan därför göra som jag vill visar man bara hur omogen man är och det är inte konstigt att vi motorcykelförare får skulden i många olyckor med en offentligt uttalad anda som ovan.

Om man exempelvis tycker att man kan motivera att köra för fort eller köra om på fel sida, varför kan man då inte använda det frontmonterade vapnet och skjuta sönder däcken på framförvarande vingliga fordon "för att säkra min och andras hälsa och säkerhet".

Det finns många sätt att bedöma och bestämma regler, när det gäller hastighet kan man ju se det dels från vägtrafikanternas sida, dels från de som bor ikring vägen ifråga men kanske också efter ofta förekommande djur på vägen mm. Det finns inte en chans i världen att som förare i ett fordon på en väg kunna bedöma alla de parametrar som ligger till grund för den satta hastighetsbegränsningen.

Jag vet att livet inte alltid fungerar så att man alltid kan lyda lagar och bestämmelser i detalj, då är det nog inte mycket som skulle fungera i praktiken och ibland måste man göra det som är bäst för stunden. Men det måste finnas en viss ödmjukhet, försiktighet och en förståelse för att om alla skulle tänka att de är bättre än lagstiftaren och det faktum att vi alla är olika och upplever en och samma sak på olika sätt då blir det anarki där ingen någonsin kan förvänta sig vad den andre gör, det skulle bli kaos.

Den situationen som beskrivs av trådskaparen har det ju redan skrivits om hur man kan lösa utan att bryta mot lag och trafikbestämmelser, det är ju så man bör göra i alla de fall det är möjligt tycker jag.

Last edited:

nir_scorpio

New member
...Jag vet att livet inte alltid fungerar så att man alltid kan lyda lagar och bestämmelser i detalj, då är det nog inte mycket som skulle fungera i praktiken och ibland måste man göra det som är bäst för stunden. Men det måste finnas en viss ödmjukhet, försiktighet och en förståelse för att om alla skulle tänka att de är bättre än lagstiftaren och det faktum att vi alla är olika och upplever en och samma sak på olika sätt då blir det anarki där ingen någonsin kan förvänta sig vad den andre gör, det skulle bli kaos.

Det låter som en normal dag i Stockholmstrafiken...

Här kan det vara motiverat med riktiga grejjer:
View attachment 6432

eller ad-hoc varianten: http://jalopnik.com/5426890/genius-mounts-rocket-launcher-to-motorcycle :)

HkanB

New member
Känner man andra som man känner sig själv?

View attachment 6430

Min uppfattning är att det är alldeles för många trådar med åsikter varför vi ska/kan skita i regler och bestämmelser. Med uttalanden som "godtyckligt satta hastighetsbestämmelser" vilket egentligen betyder "jag är mycket duktigare än alla andra och kan därför göra som jag vill visar man bara hur omogen man är och det är inte konstigt att vi motorcykelförare får skulden i många olyckor med en offentligt uttalad anda som ovan.

Jag är mycket duktigare än många på en del saker...om så inte många saker men en del...:wink:
Tyvärr är jag också väldigt mycket sämre på en hel del andra. :p
Inte för att det ena nödvändigvis tar ut det andra men inte behöver jag använda "godtyckligt satta hastighetsbestämmelser" för att hävda mig själv utan jag använder det, har använt det, kommer att använda det för att jag faktiskt tycker så, att de [fartgränserna] är godtyckligt satta!
Nu är det visserligen mitt svar men jag inte tänka mig annat att det finns ytterligare en och annan som inte bara idag utan även de flesta andra dagar inte känner sig så där väldigt omogna, inte ens om man känner efter ordentligt...

Om man exempelvis tycker att man kan motivera att köra för fort eller köra om på fel sida, varför kan man då inte använda det frontmonterade vapnet och skjuta sönder däcken på framförvarande vingliga fordon "för att säkra min och andras hälsa och säkerhet".

Klassisk argumentationstaktik det här...att försöka diskutera något ingen sagt eller hävdat!

Det finns många sätt att bedöma och bestämma regler, när det gäller hastighet kan man ju se det dels från vägtrafikanternas sida, dels från de som bor ikring vägen ifråga men kanske också efter ofta förekommande djur på vägen mm. Det finns inte en chans i världen att som förare i ett fordon på en väg kunna bedöma alla de parametrar som ligger till grund för den satta hastighetsbegränsningen.

Det finns och det är det flera som håller med om platser och vägavsnitt där de satta gränserna känns väl till t.o.m mycket väl motiverade och och väldigt mycket lättare att respektera. Behöver jag säga mer än t.ex. dagis!
Tänkte väl inte det...fast det visade sig i en undersökning att några av de allra vanligaste syndarna runt just dagis är samma stressade föräldrar som skall hämta och lämna sina telningar. [Jag kommer tyvärr inte ihåg, vart jag såg/hörde uppgiften om detta]

Jag vet att livet inte alltid fungerar så att man alltid kan lyda lagar och bestämmelser i detalj, då är det nog inte mycket som skulle fungera i praktiken och ibland måste man göra det som är bäst för stunden. Men det måste finnas en viss ödmjukhet, försiktighet och en förståelse för att om alla skulle tänka att de är bättre än lagstiftaren och det faktum att vi alla är olika och upplever en och samma sak på olika sätt då blir det anarki där ingen någonsin kan förvänta sig vad den andre gör, det skulle bli kaos.

Tyvärr så vet vi att vi ibland är bättre än lagstiftaren! Med tanke hur på erbarmligt kort beredningstiden för lagändringar ofta är och hur många gånger lag klubbas igenom trots att lagrådet med flera andra tunga remissinstanser högt skrikit NEJ...gör inte så här...så...vår lagstiftning präglas inte av övertänkthet utan SIFO-känslighet. Eller av omsorg om bankkontot på Cayman Islands...fast det är en helt annan diskussion.

Den situationen som beskrivs av trådskaparen har det ju redan skrivits om hur man kan lösa utan att bryta mot lag och trafikbestämmelser, det är ju så man bör göra i alla de fall det är möjligt tycker jag.

Och här håller jag faktiskt med!:tummenupp Tänka sig!

Last edited:

namn

New member
View attachment 6435View attachment 6434

Känner inte att beslutande myndigheter/personer har riktigt koll på det här med lämplig hastighet alla gånger och det kan slå lite åt andra hållet med.

Hisingen / Göteborg, Svankällevägen- Backeredsvägen.... skyltad 70-väg. Prova själv om ni vill, jag tyckte 30 såg spännande ut på vissa ställen.

Last edited:

VBK

New member

View attachment 6430

Jag vill också kunna se i svartvitt utan gråskalor.
Livet hade varit så mycket enklare då.

Hampe

Skriver massor!
Min uppfattning är att det är alldeles för många trådar med åsikter varför vi ska/kan skita i regler och bestämmelser.

Jag tycker du är fel på det där. Jag scrollade ner lite i de olika kategorierna och hittade inte någon sådan tråd alls.
Däremot finns det inlägg här och var i en del trådar från olika användare som ifrågasätter om trafiksäkerhetsarbetet är på väg åt rätt håll, och framförallt: om det inkluderar alla trafikanter, eller kanske utesluter några. Det tycker jag är ett sunt ifrågasättande.

Med uttalanden som "godtyckligt satta hastighetsbestämmelser" vilket egentligen betyder "jag är mycket duktigare än alla andra och kan därför göra som jag vill visar man bara hur omogen man är och det är inte konstigt att vi motorcykelförare får skulden i många olyckor med en offentligt uttalad anda som ovan.
Jo, det är konstigt. Det är konstigt att tidningar skriver helt felaktiga referat från olyckor där tvåhjulingar varit inblandade.

Och många hastighetsgränser är verkligen godtyckligt satta.
Bra exempel kan vara tidigare 13-meters Europavägar som höjs från 90 km/h till 100 km/h när det monterats upp ett dödsräcke.
Riskerna för oss motorcyklister rocketeerar - och vi skall köra fortare...? Skall! Inte tillåts, om man skall tolka signalerna från omgivande bilster rätt...

Eller värre än godtyckligt! På lederna kring Göteborg har man sänkt hastigheten dygnet runt för snart ett år sedan. Det har inte med miljö, buller eller olyckor att göra. Det handlar om att "öka kapaciteten" vid högtrafik.

"Que...?" kanske någon undrar nu?
Men jo, Trafikverket har räknat ut att vid lägre hastighet så kör bilsterna med kortare avstånd, och då får det plats fler bilar. Det "rullar bättre". Visserligen visar sig det sig att det blir fler kökrockar på det viset - men det är bara enkla fenderbenders som inte skapar speciellt allvarliga köer, och mer sällan kräver komplicerad bärgning.

Problemet är bara att vi motorcyklister inte har några skärmar att knyckla till! Vi hamnar på sjukhus - i bästa fall, för att Trafikverket vill "öka kapaciteten" på vägar som borde byggts ut för länge, länge sedan.

Ibland kallas det "optimering", ibland pratar man om "trimning" av trafikflödena kring storstäderna - i de allra flesta fall handlar det om att man ianspråktar vägrenar och gör om dem till körfält, drar nya körfält utanför bropelare där inte en kotte tänkte sig att man skulle köra för 10 år sedan och i övrigt intecknar marginaler och "escape routes" som behövs för en säker trafik även om man inte bär plåtkostym.

Men vi motorcyklister lämnas utanför. Framkomlighet och bilisters säkerhet skapas på oskyddade trafikanters bekostnad.
När myndighternas ENDA recept är dödsräcken och ständigt sänkta hastighetsgränser och inte en enda spänn läggs på nödvändig trafikinformation, trafikpropaganda och vidareutbildning så tappar man motorcyklisternas förtroende. Nollvisionen skapar inte säkerhet för oss oskyddade trafikanter - den bara fördummar och förslöar dom som framför ett 2 tons mordvapen som radiobilarna på Liseberg - och blir "förlåtna" för sina misstag och tillkortakommanden. Dom skulle ju självfallet "systemet" tagit hand om.

Fuck vad arg jag blir! Detta har legat och jäst ett bra tag, och var tänkt för VBKs tråd om Nollvisionen. Jag får väl skriva om det igen och posta på nytt...

Jag får ta på mig det där med "fel sida" när det gäller att byta körfält helt och hållet. Det var ett skämt, och jag borde veta bättre. Än att skämta.
Men min "rätt" att stundtals köra för fort för att kunna behärska jobbiga trafiksituationer kan du aldrig ta ifrån mig. I trafik och med flera körfält och avfarter har jag lärt mig genom empirisk forskning att jag behöver åka snäppet snabbare än alla andra. Ingen dödsbombning, men med ett eleverat tempo. Det ger mig kontroll, och det gör att jag kan styra det som sker omkring mig.
Det är först när jag tvingas hålla samma tempo som incidenterna kommer. Bilar skall in i min sfär och härja, lägger sig för nära bakom, anser att min lucka till framförvarande fordon är precis lagom för deras bil, eller rentav finner min spot i kön mysigare än deras egen så dom börjar gosa med mina fotpinnar för att ta över den. "Ursäkta, jag såg dig inte..."

Jag har praktiserat min körstil på kringfartsleder runt städer i snart förti år, och tänker inte på det - det rullar säkert och stabilt.

Det klart som fan att någon som tillbringar tid ute på vägen kan se varför hastigheten är satt som den är!
Förr hade jag den största respekt för 70-skyltar som dök upp längs 90-vägar. Var det en känd sträcka så visste jag varför - och hade kanske själv sett spåren av olyckor i farliga korsningar eller trånga genomfarter genom samhällen där vägen borde dragits om för länge sedan. Var det en okänd sträcka så litade jag på att det fanns en anledning till sänkningen.

Med dagens ärkelarviga försök till micromanagement genom skylthysteri 100-90-80-70-60-50 och ibland galna 40 km/h ute på riksvägar så måste jag säga att jag tappar respekten inte bara för skyltarna utan framförallt för dom som beslutar om dem.

Och du! Den som för ett ögonblick tror att hastighetsskyltarna längs en väg har det allra minsta att göra med vilt längs sträckan är långt uppe i Mogadondalen och åker. Skymning och gryning spelar det mig (heller) ingen roll vad det står på skyltarna. Viltrisken finns dygnet runt när det vill sig illa, men att förlita sig på att nissen som kladdade med en överstrykningspenna på en karta i Borlänge skulle ha en susning om lokal förekomst av gris, grävling eller gremlins är bara att glömma!
Den som kör skyltad hastighet längs viltstråken i fel tid på dygnet har alla chanser att sluta sit liv som jakttrofé i grytet/dagslegan/whatever.
6a00d8341bf67c53ef017742c625f5970d-800wi.jpg

Men det måste finnas en viss ödmjukhet, försiktighet och en förståelse för att om alla skulle tänka att de är bättre än lagstiftaren och det faktum att vi alla är olika och upplever en och samma sak på olika sätt då blir det anarki där ingen någonsin kan förvänta sig vad den andre gör, det skulle bli kaos.

Ja, pre-nollvisionen var det kanske så. Då hade jag hållt med dig - men med en dogm som skapar säkerhet åt redan skyddade bilister på bekostnad av oskyddade trafikanter så är det inte så längre. Jag accepterar inte att myndigheterna intecknar min säkerhetszon för att "öka kapaciteten" på vägarna. Jag hatar att vara instängd mellan dödsräcken som riskerar att mala ner mig till slamsor för varje meter jag kör bara för att redan skyddade bilister inte kan hålla sig vakna/köra sin bil/se sig omkring.

Nollvisionen skapar en polarisering där de frivilligt fördummade står i ena ringhörnan och de kritiskt tänkande hamnar i den andra.

Det är katastrof och kapitulation att lämna över ansvaret för den egna överlevnaden till ett "system".

Hampe

Last edited:

VBK

New member
Jag får ta på mig det där med "fel sida" när det gäller att byta körfält helt och hållet. Det var ett skämt, och jag borde veta bättre. Än att skämta.
Men min "rätt" att stundtals köra för fort för att kunna behärska jobbiga trafiksituationer kan du aldrig ta ifrån mig. I trafik och med flera körfält och avfarter har jag lärt mig genom empirisk forskning att jag behöver åka snäppet snabbare än alla andra. Ingen dödsbombning, men med ett eleverat tempo. Det ger mig kontroll, och det gör att jag kan styra det som sker omkring mig.
Det är först när jag tvingas hålla samma tempo som incidenterna kommer. Bilar skall in i min sfär och härja, lägger sig för nära bakom, anser att min lucka till framförvarande fordon är precis lagom för deras bil, eller rentav finner min spot i kön mysigare än deras egen så dom börjar gosa med mina fotpinnar för att ta över den. "Ursäkta, jag såg dig inte..."

Jag har praktiserat min körstil på kringfartsleder runt städer i snart förti år, och tänker inte på det - det rullar säkert och stabilt.
Hamme

Herredjävlar... Är du en okänd för tidigt född enäggstvilling!!!!

Jag har kört så i snart 28 år och känner precis som du.

EDIT: Och med hemult många mil i sadeln i alla väglag och bara 1 bruten handled pga en omkullbromsning på grus i en rondell och 2 fortkörningsböter så välkomnar jag alla att ifrågasätta om det är fel tänk för överlevnad i bland alla älgar....

Last edited:

vilde

New member
Jag ska förtydliga mitt inlägg ovan. Det finns situationer när förare av fordon bryter mot lagen av olika skäl och de må vara hänt. Det är inte det jag argumenterar mot, det är när man motiverar sin överträdelse med att man är bättre än lagstiftaren och/eller andra förare och/eller tycker sig ha rätt att bryta mot gällande bestämmelser och dessutom skyltar med det offentligt som man verkligen är illa ute.

När man väl brutit mot lagen för att man tycker att man förstår bättre än andra måste man i konsekvensens namn tycka att det är helt ok att alla andra som också tycker att de är bättre än någon annan också gör som de vill. Observera att det handlar om det egna tyckandet om hur bra man är, så fort man tycker att man är bättre än andra kan man bryta mot regler och bestämmelser, det är bara de stackare som tycker att de är sämre än andra som ska följa reglerna. Konsekvensen av det skulle bli kaos och det system som gör att trafiken fungerar skulle bryta samman helt.

För att spetsa till det kan man ju ta följande exempel och någon jag inte vill råka ut för. Jag vill inte möta någon som i sin enfald tycker att han är så jäkla smart att han tycker att vänstertrafik är bättre än högertrafik och eftersom han tycker att han är så duktig och därför anser sig att ha rätten att köra på vänster sida om vägen också praktiserar det.

Vad gäller rättigheter i trafiken finns det inga sådana överhuvud taget det finns bara skyldigheter. Exempelvis innebär högerregeln att den som kommer från vänster har en skyldighet att väja, en väjningsplikt gentemot den som kommer från höger, den som kommer från höger har alltså ingen förkörsrätt.

Någon ovan klagade på att jag sysslar med klassisk argumentationstaktik, på det vill jag svara att det är en typisk ful taktik från någon som antingen inte förstår vad motparten i argumentationen säger eller inte har något vettigt motargument istället klagar på motpartens argumentationsteknik.

Jag tänker inte fortsätta den här diskussionen, jag har sagt vad jag tycker och sätter punkt för min del här och nu.

Last edited:

Hampe

Skriver massor!
Herredjävlar... Är du en okänd för tidigt född enäggstvilling!!!!

Hjälp! Du får absolut inte ta detta personligt, eller på fel sätt, eller, eller, eller...

...men du dundrar in med bredsladd på minerad mark här;
jag fick för en del år sedan klart för mig att jag hade en för mig sedan tidigare okänd tvillingbror.

Uppvaknandet förklarar en del konstiga saker som hänt i mitt liv - denna killens leverne har liksom rört sig koncentriskt kring mitt och där vi nästan stött på varandra tidigare har kaos och världens undergång legat ruskigt nära till. Tänk materia/antimateria som möts i en reva av rums-tidsväven...? Bad news, alltså.
Men, han är ändå min bror så jag kan inte förneka honom.. Jag får finna mig i att behöva kliva in ibland och styra upp en del situationer, släta över och ursäkta. Han är också bra att skylla på om jag själv för en gångs skull dabbar mig...

Så, VBK - jag förstår precis hur du menar, men måste för formens skull avvisa denna fiktiva "brorförfrågan". Jag har fullt upp med att försöka överleva den jag redan... ...fått. :slagen:

Delämnet däremot, det är kontroversiellt och en av anledningarna till att jag drar mig för att agera handledare, och egentligen även undviker att alls ta upp det. Hur tusan skall man rättfärdiga en sådan körstil inför andra...?
Hursomhelst - det funkar för mig och tydligen även för somliga mer. Det är däremot inget jag vill rekommendera.
Reservationslöst. Till alla. Alltid.

Hampe