Glöm inte att försprång,axelavstånd och svängradie samt fjädring
ockå inverkar på hur en mc uppför sig.
En av mina hojar som jag kört sedan 1983 väger 270-280 kg och har extremt låg tyngdpunkt o för mig känns den väldigt lättkörd, dock kan fotkopplingen göra det hela lite knepig i vissa situationer som tex U-sväng åt vänster,trivs bäst med denna hoj,men den är inte lämplig för höga hastigheter o speciellt inte i kurvor.
En av mina andra hojar väger 250 kg fulltankad och har väldigt hög tyngdpunkt. Den här kan jag köra fortare med o speciellt kurvor och känns väl något stabilare.
Ingen av hojarna är konstruerade för att köra fort med ej heller att köra Trail med.
Vilken av dessa som är lättast för mig att köra beror på vilken av dom jag har kört mest med den sista tiden...om jag sätter mig på en hoj med framåtlutad körställning o händerna lågt placerade så tycker jag att den är skitsvår att köra då jag inte är van med den typen av hoj.
Vad jag vill säga är att den hojtyp som du är van att köra känns lättast att manöverera...om du ska testa en annan hojtyp så behöver du köra så mycket att du blir van med hojen innan du kan börja jämföra.
Allt handlar om kompromisser och det finns ingen hojtyp som är bäst på all typ av körning.
Anders.J