... nyheterna i förra veckan att dödsolyckorna för 2008 minskat med 10% i förhållande till 2007.
Hur står sig motorcyklister i denna mätning? Minskade antal dödsolyckor för mc med 10% också eller får vi bli svart fåret i ytterliggare en mätning....
Såg något om att mc-olyckorna ökat under 2008, men jag har inga siffror. Någon som vet mer exakt?
Jag förstår inte varför det gastas så mycket om antalet dödade i olika typer av olyckor?
Kan folk inte fatta att alla dör nån gång, och av nånting?
Jag kan inte precis påstå att jag upplever risken att dö av en trafikolycka som mera skrämmande än risken att uppnå den konstlat höga ålder de flesta når i dagens Sverige, med allt vad det innebär....
Att med säkerhet nån gång dö är en nödvändig och grundläggande förutsättning för att kunna leva.
Dessutom, om det inte hade varit synnerligen farligt att köra hoj så tror jag inte att jag hade sysslat med det....
Om fair ska vara fair, kan vi ta bort MC-reggad 4-hjuling, och då är reduktionen på MC döda 10,5% i förhållande till 2007 som var "katastrof år"
Tyvärr visar 2008 att sporthojerna har ökad markant.
Tack för länken....men fy...vilken klump i halsen det blev(kände igen några på listan)
Jobbar man inom SMC med att kräva mc-kort för 4-hjuling? Det är ju inte vettigt att få köra en sån med b-kort. Det borde ju olycks-statistiken visa om inte annat.
..Problemet är att väldigt många myndighetspersoner inte ser saken på det sättet. Är någonting farligt så skall det förbjudas enligt gammal svensk tradition... ..![]()
Det ger inga rättvis bild att endast fokusera på dödsolyckor skrev:Äntligen! Jag har haft kontakter med vv och diverse mc-tidningar om detta. Utöver en mer komplett statistik tror jag att det är mer pedagogiskt riktigt. Dessutom kan man ju läöra sig nå't av dom som överlevt.
Anders
Vad och var kan du ha sett om detta? Berätta så det går att bemöta! Om olyckorna i sig ökat vet vi inte. Det är endast polisrapporterade olyckor med personskador det finns statistik på. Vi får vänta ett tag till dess den officiella statistiken är klar för förra året.
Såg något om att mc-olyckorna ökat under 2008, men jag har inga siffror.
Någon som vet mer exakt?
Personligen anser jag att det verkar som om SMC har som strategi att möta mediernas vinklingar med att hitta fel i Statistiken. ..
Skulle det inte kunna vara en mediastrategi att övergå från språkbruket om att motorcyklister omkomer till att de även dödas.
..Varför är vi så tysta om det faktum att vi blir dödade av andra trafikantgrupper?
Vi ska jobba med våra egna riskbedömningar, men i min mening finns mycket att göra med andra trafikantgruppers nonchalans och okunskap om MC-förares del i trafikmiljön.
..
..
Skulle det inte kunna vara en mediastrategi att övergå från språkbruket om att motorcyklister omkomer till att de även dödas.
Det finns inga olyckor, det måste vi kunna se 2009. Det finns dock krockar, kollisioner och singelavåkningar. Inga av dessa sker pga. slumpmässiga orsaker utan är orsakade av fysiska och psykiska samaband. Felaktiga bedömningar och fysiska omständigheter i vägbanans beskaffenhet.
Vart drar man gränsen? Är det i de fall där lagen ger oss "rätt" som vi i så fall blir dödade?
I slutändan är det ett tragiskt dödsfall, oavsett om man dödat sig själv eller blivit dödad.
I regel skulle man ju kunna tillämpa lagen som säger att man måste kunna stanna innan alla tänkbara hinder, då kvarstår nog en liten del olyckor.
Det finns tillämpad praxis för ansvarsfrågor vid kollisioner. Men du pekar på ett av problemen, själva tragiken i dödsfall i trafiken. Det är alltid enklare och känns etiskt rätt att kalla alla dödsfall för olyckor. Men det är ju inte sant för det. En olycka kan ju beskrivas som något som sker utan uppsåt. Så långt är det mesta i trafiken olyckor, men om man istället tittar på det som går att undvika dvs kollisioner osv blir det en annan fråga.
Olyckor tolkas för de flesta som något som inte går att undvika, därför är det ordet mycket dåligt för att beskriva problemet. Kollisioner går att undvika, därför beskriver detta ord bättre problemet.
Jag anser att man i alla kollisioner med personskador skall utmäta ansvar för det förare som ansetts orsakat kollsionen. Oavsett om förarens misstag har lett till dödsfall eller ej. Har man dödat en annan människa så får man även utöver sorgen och skuldkänslor, bära det juridiska ansvaret anser jag. För många dödsfall i trafiken så blir aldrig ansvarsfrågan utredd. Alternativt lämnas utan påföljd. Ska vi få ned antalet döda i trafiken så måste man klargöra vilka faktorer som ledde fram till dödsfallen med ordentliga utredningar.