Dödsolyckor 2008?

Maru

New member
Hej,

såg på nyheterna i förra veckan att dödsolyckorna för 2008 minskat med 10% i förhållande till 2007.

Hur står sig motorcyklister i denna mätning? Minskade antal dödsolyckor för mc med 10% också eller får vi bli svart fåret i ytterliggare en mätning....

swischmc

New member
Såg något om att mc-olyckorna ökat under 2008, men jag har inga siffror.
Någon som vet mer exakt?

Leif H..oj

New member
... nyheterna i förra veckan att dödsolyckorna för 2008 minskat med 10% i förhållande till 2007.
Hur står sig motorcyklister i denna mätning? Minskade antal dödsolyckor för mc med 10% också eller får vi bli svart fåret i ytterliggare en mätning....

Jag läser på VV:s nationella sida det pressmeddelande som gick ut och http://www.vv.se/filer/210/kommentarer_till_ts_utveckling_2008_ver_2003.ppt är bildspel med diagram av data, åtgärder och effekter

-15 % för dödade mc-trafikanter 2008 jmf med 2007. Alla trafikantgrupper säger VV:s preliminära olycksstatistik för förra året har minskning av antal dödade. Den tidigare kraftiga ökningen av dödsolyckor med motorcyklar och mopeder har avstannat och för motorcyklister har antalet omkomna minskat från 60 till 51.

I Västernorrland och Jämtland har ingen mc-åkare dödats i trafiken under förra året.

Såg något om att mc-olyckorna ökat under 2008, men jag har inga siffror. Någon som vet mer exakt?

Vad och var kan du ha sett om detta? Berätta så det går att bemöta! Om olyckorna i sig ökat vet vi inte. Det är endast polisrapporterade olyckor med personskador det finns statistik på. Vi får vänta ett tag till dess den officiella statistiken är klar för förra året.

Galne Dansken

Administrator
Personal
Som vanligt har Ni på SMCs hemsida aktuella siffror för MC olyckorna. Så även i detta fall; LÄNK

Finns även mera nyttig info där, kolla under SMC CENTRALT -> INFORMATION & FAKTA -> STATISTIK

Om fair ska vara fair, kan vi ta bort MC-reggad 4-hjuling, och då är reduktionen på MC döda 10,5% i förhållande till 2007 som var "katastrof år"

Tyvärr visar 2008 att sporthojerna har ökad markant. Dessa har senaste åren liggat runt 25%, sannolikt i samband med SMC sporthojsprojekt. Innan detta projekt drog igång hade vi sporthojs andelar på över 50%.
Om man ser bort från sporthojerna, kan man anse att övriga har förbättrad trafiksäkerheten på MC!

MEN, ta i betragtning att siffrorna relativt set är små, och därför kan enstaka olyckor ge store utsväng!

Det ger inga rättvis bild att endast fokusera på dödsolyckor, enligt min åsikt är bilden bättra om man också kollar på svårt skadade. Vi sittar just nu och kollar på detta.

Jag var iövrigt med på VV´s pressmöte, som inte hade specifikt fokus på MC. Dock så man en positiv MC trend, men MC är fortfarande en grupp som man måste jobba för.

Marie

Banned
Jag förstår inte varför det gastas så mycket om antalet dödade i olika typer av olyckor?
Kan folk inte fatta att alla dör nån gång, och av nånting?
Jag kan inte precis påstå att jag upplever risken att dö av en trafikolycka som mera skrämmande än risken att uppnå den konstlat höga ålder de flesta når i dagens Sverige, med allt vad det innebär....
Att med säkerhet nån gång dö är en nödvändig och grundläggande förutsättning för att kunna leva.

Dessutom, om det inte hade varit synnerligen farligt att köra hoj så tror jag inte att jag hade sysslat med det....

Niklasinorr

New member
Jag förstår inte varför det gastas så mycket om antalet dödade i olika typer av olyckor?
Kan folk inte fatta att alla dör nån gång, och av nånting?
Jag kan inte precis påstå att jag upplever risken att dö av en trafikolycka som mera skrämmande än risken att uppnå den konstlat höga ålder de flesta når i dagens Sverige, med allt vad det innebär....
Att med säkerhet nån gång dö är en nödvändig och grundläggande förutsättning för att kunna leva.

Dessutom, om det inte hade varit synnerligen farligt att köra hoj så tror jag inte att jag hade sysslat med det....

Vi som kör hoj tänker nog som du gör Marie, vi vet att det är farligt men vi vet också att vi själva styr risken, ja dom flesta iallafall:rolleyes:

Problemet är att väldigt många myndighetspersoner inte ser saken på det sättet. Är någonting farligt så skall det förbjudas enligt gammal svensk tradition... Därför är det viktigt att vi som utövar detta riskinstresse också är medvetna om olyckorna och pratar om dem, annars kan vi inte mota olle i grind och diskutera frågan med berörda myndigheter, det är bara vanlig simpel retorik, mest kunskap vinner debatten:)

jan-olovj

Active member
Jag håller i stort med vad som sägs men lite ironiskt så borde sängar förbjudas eftersom vi nästan alla kommer att dö i en säng. Det värsta är faktist när någon annan, än vi själva ställer till det och orsakar olycksfall som leder till död eller svår invaliditet, och inte få stå för vad han eller hon ställt till utan slipper straff.

Maru

New member
Om fair ska vara fair, kan vi ta bort MC-reggad 4-hjuling, och då är reduktionen på MC döda 10,5% i förhållande till 2007 som var "katastrof år"

Tyvärr visar 2008 att sporthojerna har ökad markant.

Tack för länken....men fy...vilken klump i halsen det blev(kände igen några på listan):(

Jobbar man inom SMC med att kräva mc-kort för 4-hjuling? Det är ju inte vettigt att få köra en sån med b-kort. Det borde ju olycks-statistiken visa om inte annat.

Galne Dansken

Administrator
Personal
Tack för länken....men fy...vilken klump i halsen det blev(kände igen några på listan):(

Jobbar man inom SMC med att kräva mc-kort för 4-hjuling? Det är ju inte vettigt att få köra en sån med b-kort. Det borde ju olycks-statistiken visa om inte annat.

Japp, det är våre kompissar som dör eller skadas därute. Ibland känns allt snack om trafiksäkerhet, som överdrivat - men, när dagen är slutt är det oss själva som det berör.

4 hjulingar, som vi kännar som dom idag, är kluriga! Förstått på så sätt att dom kräver en körteknik som inte är likvärdig med MC. SMC har idag inga konkreta initiativ mht denna grupp, även har vi brist på resurser och konkret kunskap. Därför liggar vi pt. lågt.

Sen kommer vi i en framtid att se nya typer av MC liknande fordon.
Yamaha har t. ex. visad upp en protyp på 4 hjuling som lutar - kommer en sådan att bli en MC - det får framtidan visa...

Galne Dansken

Administrator
Personal
..Problemet är att väldigt många myndighetspersoner inte ser saken på det sättet. Är någonting farligt så skall det förbjudas enligt gammal svensk tradition... ..:)

Nu är det 2009, och det är viktigt att inte falla tillbaka på gammal retorik. Notera vänligen att det INTE på Vägverkets presskonferens har pratas om att förbud och restriktioner överför MC ska införes.

Nummerskylts förslaget, som väl är det enda som är uppe MC specifikt, anser jag ärligt talad inte tillhör detta. Det är endast ett litet försök på att få enstaka att reducera hastigheten. Att förslaget sedan är trams är en annan sak.

Att MC är överrepresenterad i trafik skadastatistikken är nog ett faktum, vi alla kan vara eniga i. Därför är det naturligt att man önsker att göra något, för att minska olyckorna.
Detta att göra något, kan ju f. ex. vara att initiera en del av alla önskemål som vi Motorcyklister har haft genom åren runt infrastrukturen.

Så jag tar mig friheten att tro på att det är det som är budskapet - och därmed anser jag igen att vi bör vara glada och nöjda - med att MC äntligen kommer ha sin naturliga plats i samhällets infra struktur.

Ansod

New member
Det ger inga rättvis bild att endast fokusera på dödsolyckor skrev:
Äntligen! Jag har haft kontakter med vv och diverse mc-tidningar om detta. Utöver en mer komplett statistik tror jag att det är mer pedagogiskt riktigt. Dessutom kan man ju läöra sig nå't av dom som överlevt.

Anders

swischmc

New member
Vad och var kan du ha sett om detta? Berätta så det går att bemöta! Om olyckorna i sig ökat vet vi inte. Det är endast polisrapporterade olyckor med personskador det finns statistik på. Vi får vänta ett tag till dess den officiella statistiken är klar för förra året.

Jag tror att det var på tv..., men det kan ju handlat om tvåhjulingar i största allmänhet och mopparna har ju haft en enorm ökning i olycksstatistiken.
Så skönt att höra att jag missuppfattat det. Nu ser vi till att 2009 blir ett ännu bättre år än 2008!

Ni som verkar tycka att det är var människas rätt att köra ihjäl sig när det passar en. Jag höll med tills jag pratade med en inom frivilliga brandkåren. Det är vanliga människor som tar hand om oss när vi kraschat! Tänk på dem - och skattebetalarnas (=vi) pengar.

Galne Dansken

Administrator
Personal
Såg något om att mc-olyckorna ökat under 2008, men jag har inga siffror.
Någon som vet mer exakt?

Det är korrekt att SVT har detta budskap. Och det är korrekt att MC (döds) olyckorna har ökad över en längre periode, exakt som man skrev.
(hittar inte länken - men, den var SVT´s webb under gårdagen)

Att olyckorna sedan minskade i 2008, är en annan sak - tråkigt att man inte hade detta med!

Döda och svårt skadade på Mc 2000-2008**2008 preliminära siffrorDödadeSvårt skadade200039299200138298200237394200346400200456318200546371200655392200760376200851348

Last edited:

P-O Noren

New member
en annan infallsvinkel

Personligen anser jag att det verkar som om SMC har som strategi att möta mediernas vinklingar med att hitta fel i Statistiken. Som med allt annat i statistikens värld så kan alltid två uppfattningar stödjas i svåra komplexa frågor.

Skulle det inte kunna vara en mediastrategi att övergå från språkbruket om att motorcyklister omkomer till att de även dödas.

Det finns inga olyckor, det måste vi kunna se 2009. Det finns dock krockar, kollisioner och singelavåkningar. Inga av dessa sker pga. slumpmässiga orsaker utan är orsakade av fysiska och psykiska samaband. Felaktiga bedömningar och fysiska omständigheter i vägbanans beskaffenhet.

Några av oss MC-förare kör ihjäl oss aktivt av egna handlingar som en konsekvens av våra egna dåliga beslut och bedömningar. Många blir dödade av andra trafikanter, en färre andel dödas pga fysiska orsaker i trafikmiljön. Varför är vi så tysta om det faktum att vi blir dödade av andra trafikantgrupper?

Vi ska jobba med våra egna riskbedömningar, men i min mening finns mycket att göra med andra trafikantgruppers nonchalans och okunskap om MC-förares del i trafikmiljön.

Naturligtvis finns det säkert brister i mina tankar och ideér, men det är mina och här har ni dom...

Galne Dansken

Administrator
Personal
Personligen anser jag att det verkar som om SMC har som strategi att möta mediernas vinklingar med att hitta fel i Statistiken. ..

Skulle det inte kunna vara en mediastrategi att övergå från språkbruket om att motorcyklister omkomer till att de även dödas.
..Varför är vi så tysta om det faktum att vi blir dödade av andra trafikantgrupper?

Vi ska jobba med våra egna riskbedömningar, men i min mening finns mycket att göra med andra trafikantgruppers nonchalans och okunskap om MC-förares del i trafikmiljön.
..
..

- Tack för input - det ska vi söka att unvika.

- Vi har faktisk haft detta uppe aktivt tidigare. Idag saknas det djupstudier, som även har MC perspektiv hela vägen. Det jobbas från flera håll på att få en mera nuancerad bild.

- Båda SMC och bl. a NTF jobbar mycket på att få andra trafikant grupper att förstå 2-hjulingerna och därmed uppmärksamma dom i trafikken. Jag har även haft denne punkt uppe på EU Road safeday i Paris - och det finns ljus förute!

Iövrigt - tack för bra inputs - som vi tar mjed oss.

Hittade en moppefilm i England - som tar upp flera sakar länk

Maru

New member

Det finns inga olyckor, det måste vi kunna se 2009. Det finns dock krockar, kollisioner och singelavåkningar. Inga av dessa sker pga. slumpmässiga orsaker utan är orsakade av fysiska och psykiska samaband. Felaktiga bedömningar och fysiska omständigheter i vägbanans beskaffenhet.

Vart drar man gränsen? Är det i de fall där lagen ger oss "rätt" som vi i så fall blir dödade?

I slutändan är det ett tragiskt dödsfall, oavsett om man dödat sig själv eller blivit dödad.

I regel skulle man ju kunna tillämpa lagen som säger att man måste kunna stanna innan alla tänkbara hinder, då kvarstår nog en liten del olyckor.

P-O Noren

New member
Vart drar man gränsen? Är det i de fall där lagen ger oss "rätt" som vi i så fall blir dödade?

I slutändan är det ett tragiskt dödsfall, oavsett om man dödat sig själv eller blivit dödad.

I regel skulle man ju kunna tillämpa lagen som säger att man måste kunna stanna innan alla tänkbara hinder, då kvarstår nog en liten del olyckor.

Det finns tillämpad praxis för ansvarsfrågor vid kollisioner. Men du pekar på ett av problemen, själva tragiken i dödsfall i trafiken. Det är alltid enklare och känns etiskt rätt att kalla alla dödsfall för olyckor. Men det är ju inte sant för det. En olycka kan ju beskrivas som något som sker utan uppsåt. Så långt är det mesta i trafiken olyckor, men om man istället tittar på det som går att undvika dvs kollisioner osv blir det en annan fråga.

Olyckor tolkas för de flesta som något som inte går att undvika, därför är det ordet mycket dåligt för att beskriva problemet. Kollisioner går att undvika, därför beskriver detta ord bättre problemet.

Jag anser att man i alla kollisioner med personskador skall utmäta ansvar för det förare som ansetts orsakat kollsionen. Oavsett om förarens misstag har lett till dödsfall eller ej. Har man dödat en annan människa så får man även utöver sorgen och skuldkänslor, bära det juridiska ansvaret anser jag. För många dödsfall i trafiken så blir aldrig ansvarsfrågan utredd. Alternativt lämnas utan påföljd. Ska vi få ned antalet döda i trafiken så måste man klargöra vilka faktorer som ledde fram till dödsfallen med ordentliga utredningar.

Maru

New member
Det finns tillämpad praxis för ansvarsfrågor vid kollisioner. Men du pekar på ett av problemen, själva tragiken i dödsfall i trafiken. Det är alltid enklare och känns etiskt rätt att kalla alla dödsfall för olyckor. Men det är ju inte sant för det. En olycka kan ju beskrivas som något som sker utan uppsåt. Så långt är det mesta i trafiken olyckor, men om man istället tittar på det som går att undvika dvs kollisioner osv blir det en annan fråga.

Olyckor tolkas för de flesta som något som inte går att undvika, därför är det ordet mycket dåligt för att beskriva problemet. Kollisioner går att undvika, därför beskriver detta ord bättre problemet.

Jag anser att man i alla kollisioner med personskador skall utmäta ansvar för det förare som ansetts orsakat kollsionen. Oavsett om förarens misstag har lett till dödsfall eller ej. Har man dödat en annan människa så får man även utöver sorgen och skuldkänslor, bära det juridiska ansvaret anser jag. För många dödsfall i trafiken så blir aldrig ansvarsfrågan utredd. Alternativt lämnas utan påföljd. Ska vi få ned antalet döda i trafiken så måste man klargöra vilka faktorer som ledde fram till dödsfallen med ordentliga utredningar.

Så i vilka fall är olycksfall är inte MCn vållande? Det är min fråga ovan. Mycket går ju att dra till sin spets i ansvarsfrågan.

I många fall tycker bilisten att "han kom ju så fort" fast motorcyklisten har hållit sig till hastighetsbegränsningen men bilisten har varit mindre närvarande.

Jag har varit med om fall där bilisten har inte gett tecken vid vänstersväng och motorcyklisten hållt hastigheten men i slutändan läggs ansvaret på motorcyklisten för att han inte hunnit stanna.

Om man hård-drar detta så kan en bilist gå ut för omkörning, ramma en motorcyklist...och komma undan med att motorcyklisten inte var tillräckligt uppmärksam och inte hann stanna i tid.:confused:Helt ofattbart.

Det är sådana situationer som gör att jag tror att det blir svårt att ta fram situationer där olyckan orsakats av bilisten kan belysas.

Kanske en feltolkning av mig....:eek:

P-O Noren

New member
Eftersom åklagare tydligen sällan prövar och dömer bilister som rammat och dödat motorcyklister så blir det ju inte klarlagt vållandefrågan.

Det är ju just detta jag vill komma till, ansvar skall krävas av den förare som gjort fel. I situationer mellan 2 fordon så räcker det inte med att säga att bilen kom fort, detta skall styrkas. Men vi Motorcyklister kanske inte är "lika inför lagen" i det fallet, jämfört med hur bilister döms. Räcker med att säga att det var en röd sporthoj så har den automatiskt kört för fort?

Här kan förbundet inta en tydligt ståndpunkt om att försöka få fram en rättspraxis om att det precis som mellan 2 bilister skall styrkas med vittnesmål om hastigheterna för de inblandade.

Man kan inte lika enkelt som mellan 2 bilar studera skadornas omfattning, bromspårens längd och kollisionsplatsens utforming uttala sig om vilken hastighet A respektive B kört. Mig veterligen så finns det inte lika mycket forskning om krockvåldet realterat till skador för MC.

Vi skall helt enkelt år 2009 sätta stopp för att man kan köra ihjäl motorcyklister och undgå rättsansvar. Bilförare skall dömas för vållande till annans död. Varför accepterar vi att det är på nåt annat sätt?

jan-olovj

Active member
Om ansvars frågan reds ut vid ett dödsfall och mc-åkaren INTE är vållande så kanske anhöriga ser lite tröst i det tragiska och kan flytta ilskan och vanmakten till den som förtjänar det.