Däckdilemma

Muffin

New member
Jag har en 10 år gammal MC. Däcken är, enligt DOT-märkningen, ett par år äldre. Jag kör mest landsväg, tänkte ge mig på någon gokartbana i sommar. Min fråga är om däck blir gamla även om mönstret är OK. Bör jag byta inför semestern eller vänta till framdäcket är nerslitet och byta båda då?:confused:
 

-ah

New member
Jag har en 10 år gammal MC. Däcken är, enligt DOT-märkningen, ett par år äldre. Jag kör mest landsväg, tänkte ge mig på någon gokartbana i sommar. Min fråga är om däck blir gamla även om mönstret är OK. Bör jag byta inför semestern eller vänta till framdäcket är nerslitet och byta båda då?:confused:


Räkna med att däcken är spröda och hårda pga ålder. I regn lär du inte ha mycket grepp.
Dessutom finns risk att däcken spricker under körning.

Byt. Både fram och bak.

Nu.
 

Muffin

New member
Nu har jag varit ute och provkört mina nya däck. Tänk om jag hade vetat innan vilken skillnad det skulle bli...Nåja, bättre sent än aldrig.
Nu till del två. Efter ca 5 mils körning slutade hastighetsmätaren fungera. Kan det finnas ett samband? Ska jag kontakta däckfirman eller vilken verkstad som helst? Och en fråga till. Hur olagligt är det att köra till verkstan utan hastighetsmätare. Jag klarar att hålla hastigheten m utgångspunkt från växel+varvtal men vad händer om jag åker på en flygande besiktning? Betalar gärna böter men vill inte bli av med kortet m 10 dagar kvar på prövotiden.
 

P-O Noren

New member
Du behöver nog inte oroa dig för hastighetsmätaren. Polisen provkör väldigt sällan hojar, har inte råkat ut för det. Ingen av mina kompisar heller. Kör du lungt utan hastighetsmätaren till verkstaden.

Är det en vajer till mätaren så kan du enkelt kolla om den är av. Ställ hojen på centralstödet och skruva av vajern vid mätarhuset. Snurra på däcket och se om vajern roterar vid mätarhuset.

Gör den inte det så kan antingen vajern vara av, rätt så vanligt. Eller så har däckverkstan monterat givaren fel när dom satte på däcket.

Har du induktionsgivare från växellådan eller framdrevet så blir det ju knepigare...
 

Zopilote

New member
Du blir inte av med kortet lättare bara för att du har prövotid, så det skulle jag inte oroa mig för...
Ang. hastighetsmätaren: Lät du däckverkstaden plocka av och på hjulen åt dig? Har du drivningen till hastighetsmätaren på framhjulet? Om det är så, är det mycket möjligt att de inte fått in de små flärparna som driver vinkelväxeln till vajern rätt och knäckt dom i vinkelväxeln :(
Det skall givetvis åtgärdas av dom i så fall.
 

Muffin

New member
Tack för era svar! Ja de fixade allt. Får kolla i manualen imorgon var grejorna sitter. Nej jag vet att jag inte blir av med kortet lättare för att jag har prövotid. Däremot måste jag ta om det ifall jag skulle bli av med det.
 

anders_69

New member
Tack för era svar! Ja de fixade allt. Får kolla i manualen imorgon var grejorna sitter. Nej jag vet att jag inte blir av med kortet lättare för att jag har prövotid. Däremot måste jag ta om det ifall jag skulle bli av med det.

Givaren sitter vid framhjulet, på vänster sida i bågens längdriktning. Fullt möjligt att verkstan dabbat sig på något vis.

/Anders
 

Muffin

New member
Givaren sitter vid framhjulet, på vänster sida i bågens längdriktning. Fullt möjligt att verkstan dabbat sig på något vis.

/Anders

Tack! Jo det verkar ju som det kan vara så. Ska ringa på måndag morgon. Jag fick ett väldigt gott intryck av killen som gjorde jobbet så jag tror inte det kommer bli några problem.
 

anders_69

New member
Tack! Jo det verkar ju som det kan vara så. Ska ringa på måndag morgon. Jag fick ett väldigt gott intryck av killen som gjorde jobbet så jag tror inte det kommer bli några problem.

För att förtydliga så behöver det nog inte vara verkstans _fel_. Jag har inte skruvat isär givare/vajer på min, men den extra åverkan som är så lätt att få på givaren när man (de)monterar hjulet borde lätt kunna var det som ger dödsstöten till fungerande hastighetsmätare.

/Anders
 

P-O Noren

New member
Håller med dig anders_69

Är vajern av så skulle jag inte skylla på verkstaden, hastighetsvajrar är förbrukningsvara på mina hojar. Tror jag har bytt på nästan alla utom en eller två genom åren. Brukar gå av vid ca. 4000 mil för mig.

Men jag har kollat lite på microfish på bikebandit. Just din fanns inte med, och en 600 från -99 med snarlik beteckning verkade helt klart ha induktionsgivare. Hoppas det är vajer på din. Är det induktionsgivare får du ta ned kåporna och ha en eftermiddag med kontaktspray i luften...;)
 

Muffin

New member
Jag vill bara betona att jag inte alls är ute efter att skylla på verkstan. Jag är jättenöjd med det jobb de gjorde och bemötandet jag fick. Ville bara höra om det KUNDE ha hänt något i samband med däckbytet eftersom jag själv har dålig koll på sånt här. Det var mest tajmingen som fick mig att reagera. Har dessutom en vajer som går från hastighets mätaren till framhjulet så..Jag ska i alla fall ringa och prata med dem imorgon. Annars får jag kontakta en hastighetsmätarverkstad :D. Det ordnar sig nog. Jag är tacksam för alla svar och synpunkter jag fått.
 
Last edited:

Roberth

New member
Jag vill bara betona att jag inte alls är ute efter att skylla på verkstan. Jag är jättenöjd med det jobb de gjorde och bemötandet jag fick. Ville bara höra om det KUNDE ha hänt något i samband med däckbytet eftersom jag själv har dålig koll på sånt här. Det var mest tajmingen som fick mig att reagera. Har dessutom en vajer som går från hastighets mätaren till framhjulet så..Jag ska i alla fall ringa och prata med dem imorgon. Annars får jag kontakta en hastighetsmätarverkstad :D. Det ordnar sig nog. Jag är tacksam för alla svar och synpunkter.

Innan du gör något av detta tycker jag att du skall gå ut och själv titta om det inte bara är så att wirern har lossnat från meckanismen vid framhjulet.
Det tar max en minut. Det sämsta som kan hända är att du faktiskt lär dig något på köpet.

Roberth
 
Last edited:

Muffin

New member
Innan du gör något av detta tycker jag att du skall gå ut och själv titta om det inte bara är så att wirern har lossnat från meckanismen vid framhjulet.
Det tar max en minut. Det sämsta som kan hända är att du faktiskt lär dig något på köpet.

Roberth

Bra synpunkt. Jag har faktiskt försökt följa vajern ända uppifrån och ner men ser inget som sitter löst. Nertill försvinner den in i en svart.. eh, grej :D. Men den sitter fast. Jag överlåter med glädje det här till någon som kan både skruva isär OCH skruva ihop. Själv är jag bäst på det första.
 

Schuster

New member
Hastighetsmätare

Nu har jag varit ute och provkört mina nya däck. Tänk om jag hade vetat innan vilken skillnad det skulle bli...Nåja, bättre sent än aldrig.
Nu till del två. Efter ca 5 mils körning slutade hastighetsmätaren fungera. Kan det finnas ett samband? Ska jag kontakta däckfirman eller vilken verkstad som helst? Och en fråga till. Hur olagligt är det att köra till verkstan utan hastighetsmätare. Jag klarar att hålla hastigheten m utgångspunkt från växel+varvtal men vad händer om jag åker på en flygande besiktning? Betalar gärna böter men vill inte bli av med kortet m 10 dagar kvar på prövotiden.

Jag kör en Yamaha XJ900 riskokare, och har upplevt att givaran som sitter bresvid drevet för hastighetsmätaren vid framhjulsnavet har varit trasigt, det är en liten plåt med 2 utbuktningar som tar drevet med, den kostade 30 kronor hos Yamaha, så det är ingen stor investering och den är mycket enkel at få på plats, under tiden jag väntade på at den skulle komma till Ymaha så körte jag med min GPS som hastighetsmätare, och det fungerade bra.
 
Top