<... tvätta av kolvar och utrymmet där bromsklossarna sitter med bromsvätska och tandborste.>
skulle jag bestämt avråda från. Bromsvätskan (Dot4, 5.1 etc är) hygroskopisk dvs tar upp vatten (glykol - som är till för att emulgera med vatten) och vatten på metaller skapar rost och oxid. Bromsvätskan skall hållas INNANFÖR tätningar etc och är till för att smörja och överföra det hydrauliska trycket från huvudbromscylindern till kolvarna i oken. Om man skall smörja aluminiumytor, som bromsbeläggen ligger an mot i oken, så skall det vara renborstade/putsade ytor som smörjes tunt med värmebeständig aluminiumpasta.
Om det är flytande ok av aluminium så skall bult och hål torkas rena och smörjas med värmebeständig aluminiumpasta. Kolvar i oken skall vid renovering/underhåll, innan montering och efter rengöring, smörjas tunt med bromskolvsfett. Därefter skall ny bromsvätska fyllas på.
Bromsvätskan skall bytas med jämna mellanrum för att den upptagna fukten i vätskan inte skall skapa korrosionsskador på kolvarna. Om en DOt 4 tagit upp 3 % fukt sänks kokpunkten från ca 230 gr C till ca 155 gr och vattnet i bromsvätskan blir vid kokning till gas, som komprimeras, och det ger inte mycket bromstryck till kolvarna = utebliven bromsfunktion.
Enkla principer så får bromsarna att funka på både hojar och bilar. Åker hoj men också SAAB 99 -84 och SAAB:s speciella bromsar/ok krävs omsorg och kärlek innan och efter varje vinter men funkar sedan problemfritt (i grunden en skitkonstruktion men vad gör man

.)