Jag har testat överdragshandskar 1 gång och aldrig mer. Snacka om dålig känsla för att hitta reglagen. Hellre åker jag med dyngsura handskar än att det ska ta en sekund extra att trassla ut överdragshandsken för att nå bromsen.
Lösningen på problemet är att ta med fler par hanskar så att man kan byta några gånger per dag. Eller gör som roadracingförarna och kör med tunna "diskhandskar" under skinnhandskarna.
När bootsen har blivit blöta är det torra strumpor med plastpåsar över som gäller. Då trasslar man inte in sladdriga stövelöverdrag i fotpinnarna vid stopp.
Vad gör man, när man är borta ett par veckor då?
I min gröna ungdom använde jag diskhandskor i storlek större; det funkar faktiskt, även om man även med dom förlorar lite känsla.
Jag har försökt med dyra "vattentäta" Halvorsson-handskor också - "fungerar det i Skandinavien, fungerar det överallt", tror jag det hette en gång. Inte fungerar det söder om Trelleborg, i alla fall.
Mitt senaste steg mot ruinens brant är ett par Held med Gore-tex membran. Fan vet om det funkar, men det ska bli intressant att kolla nu under sommaren...
Annars får det väl bli diskhandskor igen. Ljusblått är ju klädsamt.