....Har du en vanlig motor som inte är trimmad märker du ingen skillnad om motorn är gjord för 95 oktan. DU betalar bara mer pengar men får inget i utbyte, tyvärr..../Kenta
Ollson! Om du har problem med avlagringar på ventilerna bör du kolla mappningen istället för att tanka V-power.
//Roberth
tror det var tidningen bike som för ett tag sen testade 95 vs v-power. enligt dom var skillnaden knappt mätbar.. nu var det nog bara effektmässigt dom testade,o avlagringar mm vet jag inget om. jag tankar bara 95 på mina hojar,o dom bara går o går![]()
Vad ska man köra på? Märker man någon skillnad? Fördelar och nackdelar?
Kör själv en Yamaha 600 XT.
Jag mappade senast igår men den har aldrig varit långt från var den bör vara..........
Var bussig och förklara för en "oinvigd" vad som menas med "mappning"
//Jojje
Ordet kommer från engelskans "map" d v s kartläggning, eller detaljerad beskrivning över något (ungefär).
I sammanhanget är det beskrivning av korrigeringsdata för t ex olika kombinationer av motorhastighet och trottellägen och för att få rätt luft- bränsleförhållande vid förbränningen. "Mappning" är verbet och "mapp" (eng. "map") är den färdiga beskrivningen, ofta i form av en tabell som kan laddas upp i någon enhet t ex i en Power Commander.
Jag mappade senast igår men den har aldrig varit långt från var den bör vara. Första 200 (eller så) milen har den dessutom gått mycket med smalbandslambda i lambda-1 vid cruise och inte rikare än runt 0.85 vid belastning.
Avlagringarna är alltså inte sot utan andra ämnen (oxider?). Det har uppstått med 95 och 98-soppa främst från OKQ8. Det verkar som att de sker oberoende av mappning. Det är också vad andra har erfarit.
Intressant med just OKQ8 och soppan där
Är det en och samma mack eller är det OKQ8 generellt?
Angående "tvättmedel" i V-power funderar jag på om det är av samma sort/typ som STP tillhandahåller. Då är det ju inte mycket annat än fotogen och en skvätt tvåtaktsolja de har blandat i?!
I akutflaskan STP säljer finns det även en del av något som löser upp metall.
Skillnaden mellan 95 och 99 oktan ligger i hur känslig bensinen är mot knackning, alltså självantändning innan tändstiftet ger ginstan som tänder soppablandningen.
En trimmad motor som har högre kompression jämfört med en otrimmad kräver oftare ett högra oktanvärde, t.ex en kompressormatad motor eller en motor som fått en planad topp... detta är lite generellt men ändå, principen gäller.
Har du en vanlig motor som inte är trimmad märker du ingen skillnad om motorn är gjord för 95 oktan. DU betalar bara mer pengar men får inget i utbyte, tyvärr....
/Kenta