125;ans dag 12/5

Hampe

Skriver massor!
12/5 har utnämnts till "125:ans dag" under omständigheter som helst förbigås med tystnad.


Men, själva 125;an i sig själv förbigås numer tyvärr med tystnad!

Den har kommit sorgligt i kläm mellan sin egen påtvingade 10kW begränsning och en EU-moppe som tappat alla spärrar.



Detta är en potentiellt allvarlig situation för motorcyklismens fortlevnad - alla de som skolades in som 125;a knuttar i tonåren hade en naturlig ingång tillbaka till MC-livet genom det A**** man kört upp för en gång i tiden.

...och! Även om man aldrig någonsin sätter sig på en tvåhjuling igen efter två hektiska 125;a år så är man ändå hojåkare någonstans inne i själen, och har insikt och förståelse för motorcylismens plats i samhälle och trafikmiljö.



Så, hur kan man då kombinera "skoj" med någon slags statement...?



Enkelt; man kör en sväng! En Ironbutt-sväng!!
Klassiska distansen SaddleSore 1000; 1000 amerikanska miles inom 24 timmar.



I en mycket liten krets av hojåkare rönte detta projektet oväntat stort intresse, och hojar har jagats på Blocket under vintern, varefter dom plockats hem i varierande skick och konsistens:



View attachment 4648

attachment.php


medans andra satsat på hyfsat nytt och fräscht material:

View attachment 4649

XLR125RW.jpg





Det har mekats med lite olika grad av framgång

View attachment 4651

och det har tillstött oväntade problem:
http://www.youtube.com/watch?v=z-WY...DvjVQa1PpcFOlWPJkCednlSex5SiNiZMc10TzLHnWvY4=



Provkörningarna har hos vissa av oss varit blyga och försiktiga med hojar som stått stilla både 10 och 20 år och bara utökats försiktigt steg för steg men varje km/h man kan tvinga ur de gamla maskinerna hälsas med stor glädje.


Andra tog sina nyköpta lådor med delar, smällde ihop dem över natt, varefter man drog till Norge och Krystallrallyt i Februari: http://spotwalla.com/tripViewer.php?id=40a74f342c8b809dd&showInfo=yes

IMG_8221.jpg





Vi känner oss alltså hyfsat klara att dra iväg från Jönköping, och undrar om kanske någon mer vill hänga på? Vi har lagt rutten på 1650 km som en åtta med start, mål och "varvning" i mitten: Jönköping.

Den som tycker att det verkar mastigt med fulla distansen är ursäktad och kan alltså nöja sig med att vara med under första eller andra hälften - eller kanske bara kolla in våra passagetider och köra ut och heja på oss när vi drar förbi hemma hos er. Ni kommer att hinna ikapp...
Vi har några polare på stora hojar som kommer att köra med för att hålla oss sällskap, samt filma lite av cirkusen, och ni andra är likaså hjärtligt välkomna.

Hela rutten, passagetider och länkar till våra satellitspotar där man kan följa oss i realtid kommer att läggas upp i denna tråden: http://www.ironbutt.org/forum/forum_posts.asp?TID=7343&PN=1


Frågor på detta? Skicka ett mail till ironbutt (at) rocketmail.com om ni vill anmäla er eller bara veta mer. Info om körningen publiceras som sagt löpande i denna tråden: http://www.ironbutt.org/forum/forum_posts.asp?TID=7343&PN=1


Vi ses ute på vägen!


Hampe
 
Last edited:

Cawwa

New member
Härligt! 108 läsare av tråden. Kommer ni allihopa att samlas vid starten i Jönköping eller kanske sprida ut er utefter vägen? ... :D
 

Hampe

Skriver massor!
Det återstår att se!

Hela körschemat kommer att läggas upp, med alla passagetider, men redan nu kan sägas att vi drar igenom Stockholm tidig morgon för att slippa trafik, vänder det nordliga benet i Borlänge och säger hej till SMC på förmiddagen innan vi dyker upp vid varvningen i Jönköping sen eftermiddag.

Nattslingan drar sig ut mot Östersjökusten, följer rundningen vid havet och tar sikte på Helsingborg.
Däremot så vänder vi upp igen strax innan Sundets Pärla för att vi inte skall sugas ut på kontinentäventyr med våra milslukande autobahnräsers.

En snabb slagning visar att det finns gott om objekt på Blocket för en billig penning om man vill vara med längs hela eller del av sträckan:

http://www.blocket.se/hela_sverige?q=125&cg=1140&w=3&st=s&ps=&pe=&rs=&re=&c=0&ca=15&l=0&md=th&sp=1

Kanske inte 100% turn-key allihop, men med ett par dagars TLC så funkar det.

Leve 125;an!


H
 

Skye

Kör Mycket!
Tillhör dom som ger lite moraliskt stöd med större cykel. Kommer möta upp 125:eek:rna när de vänt i Borlänge och på väg neråt för att följa med en liten bit och fotografera och samtidigt testa mina nya uppdateringar på min egen hoj.
 

gundj

New member
Vill inte knäcka ramen på någon stackars 125:a men kommer absolut att försöka pricka in er om ni kör i min närhet och ge lite glada hejarop och moraliskt stöd.
 

Bob Sweden

New member
Vill inte knäcka ramen på någon stackars 125:a men kommer absolut att försöka pricka in er om ni kör i min närhet och ge lite glada hejarop och moraliskt stöd.

Allt moraliskt stöd uppskattas, det kan behövas...

De sista desperata försöken att krama ur den där sista halva kilometern toppfart har så smått övergått i insikten att det kanske inte bara är maskinmaterialet som ska optimeras.
Det kan vara så att FÖRAREN borde försöka ändra lite på sin ... vi kan kalla det "kroppshydda"....

View attachment 4660
 

Hampe

Skriver massor!
Hmm....
"Stor Grabb" är like den finaste utmärkelsen man kan få från Svemo, men det var nog inte så man tänkte från start...
När man sedan vet att just XLR 125;an är en ganska vuxen modell med 860 mm i sitshöjd (obelastad...) och 230 mm fjädringsväg så blir bilden ändå mer kufisk.

Nå, det blir nog bra när du får av dig vinterkläderna. Och den där "hemliga prototypmaskeringen" som döljer "kraftkällan".



Hampe
 

Bob Sweden

New member
Och den där "hemliga prototypmaskeringen" som döljer "kraftkällan".

KRAFT-källan ska det vara, betoning på KRAFT! :tummenupp
Trimmat och vässat så in i bara attan, nu toppar den... 99 km/tim!!

I nerförsbacke och medvind, i suget bakom en buss. :lemon:

Det här kommer inte bli lätt...

/B
 

Pledians

New member
Kul projekt det där! Under en bråkdels sekund funderade jag på att faktiskt hänga på. :) Min CBR125R lär vara rena raketen jämfört med vad som ser ut att rulla den dagen.. Kan tänka mig att det inte kommer att bli särskilt långa pauser för er del om det ska bli en godkänd körning!
 

SuperRetard

New member
Jag skulle inte ens orka med att köra en sån vända på min 600, eller ens tjejens ändå rätt bekväma twin faktiskt.

Men som gammal 125-pojke som också upplevt nypta kolvar långt hemifrån på nån galen eskapad som 16-åring så erbjuder jag istället för mitt sällskap en out:

Mitt garage står till förfogande under hela lördagen om nån skulle få problem runt norrköping. Tyvärr lite tidigt på rutten kanske, men jag har svårt att flytta det :D

Om det är önskvärt med en sådan out fås tlf-nr via pm på begäran.

(Inte det bäst utrustade garaget, och förmodligen det minsta.. Men det finns det mesta av det man behöver iaf. Som silvertejp och popnit ;)!)
 

Hampe

Skriver massor!
(Inte det bäst utrustade garaget, och förmodligen det minsta.. Men det finns det mesta av det man behöver iaf. Som silvertejp och popnit ;)!)

Det är tanken som räknas! Jag vet sedan tidigare att du är lite skeptisk till ihållande landsvägsexcesser så det gör att ditt erbjudande värmer lite extra. Jag skickar PM i veckan och tickar "B" i den lilla BRÖ-katalog vi lägger upp just för denna speciella körning.
...och Norrköping är inte alls för tidigt för ett präktigt generalras!


Kul projekt det där! Under en bråkdels sekund funderade jag på att faktiskt hänga på. :) Min CBR125R lär vara rena raketen jämfört med vad som ser ut att rulla den dagen.. Kan tänka mig att det inte kommer att bli särskilt långa pauser för er del om det ska bli en godkänd körning!

Ja, du Pledians - du om någon borde veta vad som krävs med dina långresor i bagaget...
Vi har en miniutös planering och en hel del luft i den dessutom - men här är mycket som kan gå snett.
Vi tvingas tyvärr lämna eventuellt skadade hojar bakom oss med bara en kort inventering för att se om det går att reparera inom tidsramen, men som en säkerhetsplattform har vi varvningen i Jönköping efter halva resan.
Där kan den som känner att han eller hon fått nog för tillfället hoppa av och ladda för nästa års försök i stället.





Så här ser vår rutt ut just nu:

View attachment 4664


Observera 1 Det enda som är riktigt säkert är de tankställen vi anger nedan. Rutten kan fortfarande komma att detaljkorrigeras, men tankställena är fix.

Observera 2 Vi har diskuterat och valt att trots allt inte gå ut med passertider. Med både 25- och 30 år gamla 125or med i paraden finns ett otal antal variabler som kan gå snett. Det säkraste sättet att hålla koll på hur långt vi kommit är att följa oss via våra satellitspårningssidor. Länkar följer längre ner i inlägget.

Start sker i vart fall Lördag 12/5 03.00 på

1: Statoil Österängen, Jönköping
Avgång 03.00

2: Sillekrog Norrgående, Tystberga
Här kommer både vänner och media att ansluta för att köra tillsammans med oss en bit.

3: Statoil Järva Krog, Upplands Väsby
Fler vänner ansluter.

4: Statoil Bygatan, Borlänge
Här har vi hört att riktiga 125-åkare; tonåringar! står och lurpassar på oss för att sedan köra med en bit. Det skall bli riktigt roligt!
Ankomst kring 10 på förmiddagen eller strax efter.

5: OkQ8 Norra vägen, Karlsborg
Skye och troligen någon mer kommer att ansluta för att köra med under södra slingan.

6: Statoil Österängen, Jönköping
Här vid varvningen lämnar de mer förnuftiga av för att softa och följa oss andra via internet istället. Smart val.

7: Vetlanda endast viapunkt, inget stopp

8: Shell Södra fabriksgatan, Oskarshamn

9: OkQ8, Jämjö

10: Perstorp endast viapunkt, inget stopp

11: OkQ8 Västra Vägen, Åstorp
Kring midnatt eller så. Bara resten kvar sedan...

12: Statoil Österängen, Jönköping
Ankomst 02:59 som senast.


Som sagt, detta schema har alla chanser i världen att spricka.
Men, planeringen är faktiskt realistisk. Det är själva grundkonceptet som är helt upp efter väggarna...

Våra spotlänkar som är aktiva från Lördag 12/5 02:00 till 12:00 Söndag 13/5

SPOT Ridemaster 1
http://spotwalla.com/tripViewer.php?id=46ff4fa30e1d46562

SPOT Ridemaster 2
http://spotwalla.com/tripViewer.php?id=470d4fa3d46d22e37

Dessa två kommer att alternera med att ligga längst fram och dra tåget, hålla koll på våra in- och uttider vid stopp och raster osv osv.


Spot Sweep (IBA Sveriges gemensamma lånespot)
http://spotwalla.com/tripViewer.php?id=47004fa30ead7c0b7

Denna hoj kommer att vara kön, och hålla koll på dom som börjar sacka efter eller mot förmodan råkar ut för tekniska problem.

Observera 3
Våra spottar skickar en kontakt mot satellit var tjugonde minut.
Det som syns på Spotwallasidan är alltså vår position för minst 20 minuter sedan. I vissa omgivningar, bland annat skogrik terräng så kan det hända en spotsignal inte når upp till satelliten. Då kan det gå 40 minuter mellan 2 blippar på kartan. Jag har själv stått ute och väntat på hojar mitt i natten. Lite irriterande när det dröjer en halvtimma innan man märker att man missat dem...


Observera 4
Allt som skrivits hittills baserar sig på vad som är planerat.
Häng oss inte om vi kommer en kvart för tidigt, eller en timma sent - och då med sweephojen i täten istället...
Med detta materialet kan mycket hända. Det är därför vi kör!

Välkomna ut att heja på oss! Har ni tur hinner vi säga hej tillbaka.







Här under finns lite trivia och länkar till förberedelserna:

Upprinnelsen och försnacket till körningen finns här: http://www.ironbutt.org/forum/forum_posts.asp?TID=6053&PN=1

Direktlänkar till vissa av deltagarnas förberedelser:

http://hagaviken.d2g.com/sat/viewtopic.php?f=13&t=1637

http://hagaviken.d2g.com/sat/viewtopic.php?f=13&t=1647

http://hagaviken.d2g.com/sat/viewtopic.php?f=13&t=1646

http://hagaviken.d2g.com/sat/viewtopic.php?f=13&t=1658

(Lite Hondahistorik i den sista)



Som synes är man olika långt komna i sina förberedelser: vissa köper hyfsat friska exemplar att bara besiktiga, andra köper i delar och kör till Norge för att kolla så dom fungerar - och återigen andra köper en hög med reservdelar på pall och offrar sig genom att spräcka lite revben och på så sätt skapa stämning kring förberedelserna.


Det är flera storcyklar som hänger med delar av sträckan, och minst en skall pröva att köra med hela vägen.
Att bara dyka upp vid ett av stoppen kräver ingen förhandsanmälan, men är det någon som funderar på att köra 12- eller 24-timmarsvarianten så är det kalas om ni hör av er på ironbutt (at) rocketmail.com


Hampe
 

SuperRetard

New member
Det är tanken som räknas! Jag vet sedan tidigare att du är lite skeptisk till ihållande landsvägsexcesser så det gör att ditt erbjudande värmer lite extra.

Hampe


Det finns grejer för vad jag behöver för det löpande underhållet (inkl. typ ventiljusteringar och framgaffelrenoveringar) , men överfulla 9 kvm och lite väl rörigt för min pedantiska ådra.

Jag kanske inte förstår glädjen i att kuska timme efter timme, men jag gillar allt som är galet.. Och det ni ska göra är definitivt galet :D

Kommer nog ändå bo i garaget då och jobba på min egen hoj, första lediga stunden på månader.. Kan man hjälpa nån i nöd då är det bara kul! :)
 

gundj

New member
Längs gamla E4 norr Linköping före Linghem finns garagehjälp oxå. Pm för telefonnummer.
 

Ove 60+

Active member
:confused: Jag har tittat runt och finner inte tider för beräknad ankomst till dom olika tankställena mer än i Borlänge. Funderar på att hänga med en bit om det passar för att få lukta lite på tvåtaktsrök.:)
 

Hampe

Skriver massor!
:confused: Jag har tittat runt och finner inte tider för beräknad ankomst till dom olika tankställena mer än i Borlänge. Funderar på att hänga med en bit om det passar för att få lukta lite på tvåtaktsrök.:)

Det vore jättekul! Jag blandar i lite extra toppsmörjning direkt i tanken bara för dig när vi tankar i Karlsborg.
Tider är vanskligt. Vi har ett schema att köra efter, men vi kan antingen kasa rejält efter av 100 olika anledningar, eller vi kan kanske, kanske vinna några minuter på disciplinerade stopp. Då vill vi inte ligga ute med tider och riskera att någon missar oss om vi har chans att ligga 5 minuter före i schemat.

Tankningen i Karlsborg skulle kunna ske runt 2-blecket på eftermiddagen, men liksom Orsa Kompani lovar vi inget bestämt!

Bästa sättet att hålla koll på oss är via vår satellitspårning på internet. Länkarna nedan är inte aktiva ännu, men så här kan en resa se ut när den uppdateras i realtid: http://spotwalla.com/tripViewer.php?id=2efb4ded4f2ba7dad


SPOT Ridemaster 1
http://spotwalla.com/tripViewer.php?...f4fa30e1d46562

SPOT Ridemaster 2
http://spotwalla.com/tripViewer.php?...d4fa3d46d22e37

Dessa två kommer att alternera med att ligga längst fram och dra tåget, hålla koll på våra in- och uttider vid stopp och raster osv osv.


Spot Sweep (IBA Sveriges gemensamma lånespot)
http://spotwalla.com/tripViewer.php?...04fa30ead7c0b7



Hoppas att vi ses. Att vi kommer ända till Karlsborg för egen maskin, alltså...



Längs gamla E4 norr Linköping före Linghem finns garagehjälp oxå. Pm för telefonnummer.


Gôtt - jag hör av mig i veckan.

H
 

V Saarela

New member
haha, vilka lirare ni är :) Följebilen som städar efter blir nog guld värd. Men så är ju också ett Dakarrally upplagt!
 

Bob Sweden

New member
haha, vilka lirare ni är :) Följebilen som städar efter blir nog guld värd. Men så är ju också ett Dakarrally upplagt!

Det är väl ändå ingen som talat om följeBIL... :eek:

dscf9085.jpg


Hampe kör sweep med ett högpresterande tvåtaktsmonster.
Vi ser det som självklart att alla hojarna klarar sig distansen ut...
Eller kanske inte... :wink:

/B
 

V Saarela

New member
Det är väl ändå ingen som talat om följeBIL... :eek:

dscf9085.jpg


Hampe kör sweep med ett högpresterande tvåtaktsmonster.
Vi ser det som självklart att alla hojarna klarar sig distansen ut...
Eller kanske inte... :wink:

/B

Ja, där ser man. associerade sweep med sopa och i Dakarrallyt så har man ju en sk Sweeper truck.
Neeh, självklart ska man ju inte behöva en följebil som plockar upp. Oftast är ju en gammelhoj som sådan att....går den bara igång så är den svår sen att ta död på så länge man inte stänger av den
Eller kanske inte.....:)
 
Top