Rätten till vårt körfält!

Hampe

Skriver massor!
Riktigt jobbigt med alla olyckor just nu.

Vare sig man känner dom som drabbas väl, hade hoppats lära känna dom eller bara ser valet av färdmedel som gemensam nämnare så ristas det ändå revor i välbefinnandecentret och man känner med dom som fått sina liv förändrat, eller ändat i ett ögonblick.

Kanske därför som jag är lite extra känslig just nu:
Olyckan i Växjö beskrivs av både
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article13119171.ab
och
http://www.expressen.se/nyheter/1.2457494/en-dod-i-valdsam-mc-olycka-utanfor-vaxjo

på ett märkligt vis:

Expressen:
Plötsligt fick de möte med personbilen som delvis hade kommit över på fel sida av vägen.

Aftonbladet:
En grupp på sju motorcyklar fick möte med en bil som delvis hade kommit över på fel sida vägen.

"Delvis?" "Delvis" kommit över på fel sida vägen...?

Det var inte så farligt, alltså...? Bara lite grann? Knappt så det märktes, om nu inte "om" hade varit...
Det kanske rent av borde ha gått bra, om bara motorcyklarna haft vett på att lämna plats?
En MC är ju så mycket smalare än en bil och behöver ju faktiskt inte hela det körfält som gör den gör anspråk på. Hade hojarna bara makat på sig så hade inget hänt! Dessutom ligger det ju i motorcyklisternas eget intresse att hålla undan lite när det blir trångt...

Ursäkta att jag raljerar när människor dött, är skadade och inte vet var dom skall ta vägen i sin sorg, men jag är rasande!
Implikationen av bägge dessa tidningars (tänklösa...? medvetna...??) reduktion av bilförarens ansvar just att skulden åtminstone delvis ligger någon annanstans än hos bilföraren som inte klarat sig med sin väghalva.

Jag är så förbannat trött på bilister som teckar in min del av vägen för att dom anser sig behöva den bättre än jag!
Det är omkörningar där jag SER hur bilen först tvekar, men sedan bestämmer sig för att köra om trots att jag kommer längs rakan centrerad i mitt körfält och med full belysning på. Jag är ju varken bil, lastbil eller buss, så det skall nog gå bra... Om bara jag flyttar på mig.
Jag borde ju ha ett egenintresse i ärendet, och motorcyklister är ju både smala och uppmärksamma...

Eller dom som iskallt räknar med min plats när dom kör om en serie fordon. Jag ser dom komma i backspegeln, jag ser att det inte finns plats att gå in någonstans mer än där jag är och Tjänare! rätt vad det är så har jag deras dörr i sidan när dom försöker buffa sig in på plats - in på en plats dom anser sig behöva bättre än jag.

Ja, jag vet att ingen av de aktuella olyckorna gick till på det viset, men det är tydligt genom formuleringen i media att vår plats på vägen värderas lägre än bilisternas.

Reclaim the körfält!
Hur då?

Tja, kanske genom att fråga journalisterna hur dom tänkte kring formuleringen: anders.munck@aftonbladet.se samt expressen@expressen.se och på ett trevligt sätt förklara problemen vi har att hävda vår plats på vägen.

Båda tidningarna hänvisar på nätet till TT men det är sannerligen ingen ursäkt att cementera en värdeladdad formulering. Journalister, om någon skall göra egna värderingar av det material man utgår från.

Chansen finns att "delvis" rent av härstammar från Polisens presskommuniké - och då är det riktigt illa.

Hampe

Last edited:

SuperRetard

New member
ORD!

Jag har inte åkt många gatmil i år, men bara under den första 10-mila trippen med min ganska ovana sambo hände tre (3!!!) anmärkningsvärda saker.

Värst var en omkörning av mötande där jag för att undvika frontalkrock balanserade på vita linjen vid gräskanten på smal 70-väg.

En incident jag delvis skyllt på mig själv om det gått i 120 istället för lagliga 70, men nu gick det snarare i 65.
----------------------------------------

Likaså sättet bilar går in framför en när de kört om. De är liksom nästan inne i fältet redan innan de passerat, precis som du beskriver det.
-------------------------------------

Jag måste faktskt säga, att jag känner mig säkrare på landsvägen när jag håller rejält över skyltad hastighet. Då kan jag göra bedömningen själv, och slipper överraskningar från omkörande bilar, SUVar 1 meter bakom mig, filbyten utan att se bakåt osv..

Jari69

New member
Jag som åker en ganska stor hoj (V-strom 1000) har löst problemet med att få in bilar i "mitt" körfält genom att alltid åka med sidoväskorna på! Blir något bökigare i stan men det tar jag om jag slipper bilar som kör om trots möte!

Det är sjukt vilken skillnad denna lilla åtgärd gör.. Upptäcktes under semester och har prövat och blir bara mer säker att min hypotes stämmer: Storlek ger mer respekt! Inte bara bättre synlighet... Ser man en bil trots detta ge sig in på ens körfält så åker man bara mer in mot mitten, avskräcker de flesta idioter...

powerglide

New member
Jag kör aldrig mitt i utan håller till vänster i mitt eget körfält. Ungefär där jag skulle befinna mig i praktiken om jag körde en bil.
Det ger inte utrymme för någon annan att tro att det finns plats.

Men visst har man haft lust att kicka backspeglar ibland :(

Å andra sidan är detta väldigt subjektivt. Jag har inget emot att rulla förbi en stillastående bilkö.
Då behöver jag plötsligt inte lika mycket utrymme ;)

Mirre

New member
Om man som bilist i Stockholmstrafiken blivit omkörd på både höger o vänster sida, av mc:ar på både 1 och 2 hjul, i hastigheter ibland rejält över de lagliga, kanske i samma körfält som det ens bil befinner sig - ja, då kan det vara svårt att i gengäld respektera motorcyklars utrymme. Tycker man att det är okej att köra om andra med 1 dm marginal, så får man stå ut med att bli omkörd själv med lika lite marginal. OBS! ALLA mc-förare gör ju INTE så - men tillräckligt många för att få en eller flera bilister (åter inte alla!) att tänka i dylika banor, befarar jag!!!

Last edited:

Hampe

Skriver massor!
Tycker man att det är okej att köra om andra med 1 dm marginal, så får man stå ut med att bli omkörd själv med lika lite marginal. OBS! ALLA mc-förare gör ju INTE så - men tillräckligt många för att få en eller flera bilister (åter inte alla!) att tänka i dylika banor, befarar jag!!!

What goes around comes around, menar du?

Intressant resonemang. Vi är säkert överens att det kanske inte går att applicera på just dessa två väldigt speciella olyckor, men jag upplever att någonting har hänt i samspelet bil <-> MC.

Kanske, kanske initierat av (vissa bland) oss själva. Kan det vara så enkelt...?

Hampe

Herr Fuggle

New member

Intressant resonemang. Vi är säkert överens att det kanske inte går att applicera på just dessa två väldigt speciella olyckor, men jag upplever att någonting har hänt i samspelet bil <-> MC.

Kanske, kanske initierat av (vissa bland) oss själva. Kan det vara så enkelt...?

Hampe

Så vi ska bete oss som svin för det finns så många fler bilister som är svin?

Jag för min del försöker att köra snyggt när det finns andra i närheten. Jag vet att jag behöver mindre utrymme när jag har driv än när jag blir omkörd, men det vet inte de flesta bilister så jag undviker att köra om utan god marginal.

Fru Fuggle hade en vit skåpbil med alldeles för kort avstånd bakom sig för ett tag sedan. Föraren var helt oförstående och tyckte nog att jag var en idiot som överhuvudtaget brydde mig. Men korta avstånd ger mig två val, antingen köra in i hindret eller bromsa och bli påkörd bakifrån. :mad:

Mirre

New member

Ja. Behandla andra som du vill bli behandlad själv... Jag tror faktiskt att det funkar i trafiken också. I just detta forum används inte uttrycket "sparka backspeglar" så mycket som i ett annat - i det forumet syns tyvärr spår av nån sorts mc-egoism som förr eller senare slår tillbaka mot dem själva.

Men du har helt rätt i att detta inte var orsaken till de nämnda olyckorna. Det tycks finnas inkompetenta, ouppmärksamma och dåligt körande bilister sådär i största allmänhet också, vilket då drabbar oskyddade trafikanter så mycket hårdare. Ena gången en motorcyklist, en annan gång ett barn... :(

jobbarkompis

New member
Var ute för en incident förra våren då jag kör på en kurvig 70 väg möter jag en bil i vars förare inte har uppmärksamheten på vägbanan utan på sin grannes hästar i hagen bredvid vägen hon bor i närheten visar det sig senare. Vi är så nära varann att jag ser på vilket håll hon har blicken jag har fått ner min hastighet till styrfart och ligger så långt till höger jag kan utan att gå ner i diket och tutar hejvilt hon vaknar till och vi möts med minsta möjliga marginal våra resp. backspeglar slår ihop men det är allt.Hon stannar efter 100 meter och backar tillbaks till oss som har stigit av cykeln.Hon erkänner att hon inte haft full koll på vägen och är ångerfull men nu kommer 2 personer som säger sig ha sett allt ihop dom bor 300 meter bort.Och nu vänder diskutionen dom har sett mig komma som en vettvilling och plötsligt ändra föraren sin historia till att hon minsann håll sig på sin sida och jag får förklarat för mig att om dom här `jävla motorcyklarna´stannade hemma och inte körde som galningar på DERAS väg skulle allt vara frid och fröjd.Nu brister mitt tålamod och vid min efterföljande monolog för dessa inskränkta individer får min medföljande dotter se en ny sida av sin far som kanske inte är den bästa PR för knuttar.
Då detta var en värdetransport med ett av mina barn bakpå så var min framfart på vägen lugnåfin.

Slutsats:Det finns en inställning mot motorcyklister ute i vårat land som inte är hälsosam för oss på 2 hjul.Min dotter åker bara med med på mcn om färden går på vägar typ E4:an men jag hoppas detta ändrar sig med tiden.

GuzziKungen

New member
Som både motorcyklist och bilist så är det lättare att förstå samspelet
i trafiken.
Som bilist blir jag i det närmaste irriterad då en mc ligger och tar upp en plats i "bil"kön.
Detta då det finns plats att komma förbi , vissa ställen är det för trångt och då är det den lösningen man får ta.
Finns det olyckor med dödlig utgång då en motorcyklist åkt mellan filerna i det närmaste stillastående trafik?
Förmodligen inte ,då krockvåldet måste bli väldigt mycket mindre än ett tvärtomförhållande (bil kör in i mc).
Som mc-förare får man läsa hela boken för bil ,kanske dags att införa
mc-boken i den boken för körkort med B-behörighet ,då skulle fler
få veta att vi på Mc faktiskt existerar.
Kör snyggt.
Ha dé

Jari69

New member
Måste ju säga att det är en hiskelig skillnad på att: 1. Åka mellan körfälten i rusningstrafik, där trafiken flyter åt ett håll! Och 2. Att köra om trots mötande trafik på tvåfiliga vägar med hastighetsgräns 70->!

I alternativ 1 tjänar alla på att hojen inte tar en plats i kön och trafiken flyter långsamt åt samma håll. I alt. 2 så spelar det ingen roll vilket fordon du framför, alltid lika fel att tro att den andra skall flytta på sig för att du skall komma fram.. Det behövs inte många sekunder för en smäll!

Katarina

Helt okej
Jag brukar passa på att öva krypkörning i köerna ibland, det blir annars inte så mycket övande på det annars. Men det många inte vet är att det är helt okej att köra om bilköer – så länge man gör det i samma körfält och på vänster sida om bilen. Nu är det ju inte alltid det finns plats på vänster sida om bilen, speciellt inte i vänstersvängande körfält för då ligger bilarna slickade längs med de vita strecken, ibland över. Som bilist i en bilkö och jag noterar en mc bakom mig brukar jag maka på mig för att underlätta för mc-föraren att ta sig förbi mig. Om bara fler kunde vara lika samarbetsvilliga i trafiken (och att krama varann i trafiken) skulle det nog minska antalet olyckor.

Hampe

Skriver massor!
Nu verkar det i denna uppföljning/fördjupning som bilen verkligen var över på fel sida, och mer därtill. http://www.aftonbladet.se/nyheter/article13127763.ab

Nä, inte tack vara våra skriverier här - men kanske tack vare att det var en medelålders politiker som fick stryka med. Plötsligt så skriver man med värdeladdning åt andra hållet istället: "prejades ner" minsann.

NTF kommenterar, och hittar ett litet korn i vart fall:
– Mc-förarna är väldigt säkerhetsmedvetna när det gäller skyddskläder och nykterhet, men i en krock med en bil är de oskyddade, konstaterar Nils Petter Gregersen, trafiksäkerhetschef på NTF.

"Oskyddade".
Glöm inte det, go' vänner!

H

Kenneth

New member
Nu verkar det i denna uppföljning/fördjupning som bilen verkligen var över på fel sida, och mer därtill. http://www.aftonbladet.se/nyheter/article13127763.ab

Nä, inte tack vara våra skriverier här - men kanske tack vare att det var en medelålders politiker som fick stryka med. Plötsligt så skriver man med värdeladdning åt andra hållet istället: "prejades ner" minsann.

"Oskyddade".

H

En annan sak som slår en är att så fort en olycka har en motorcyklist inblandad så är det en mc-olycka, men när andra fordon som lastbilar, personbilar, traktorer etc är inblandade så är det en trafikolycka.
Är motorcyklar så dåligt ansedda i media?
Lite off-topic men har tänkt på det många gånger!

Cawwa

New member

"Oskyddade".

H

Som oväxling faktiskt en bra artikel som åtminstone försöker ge en rättvisande bild av vad som hänt. Förståss oerhört tragiskt för de drabbade men de flesta läsare får en bättre förståelse för vad som hänt. Jag beundrar de anhöriga som orkar tala med pressen så tidigt för hjälpa oss motorcyklister vs övriga trafikanter med nidbilden av oss. Såklart det också är tragiskt att det måste till en "kändis" för att få uppmärksamheten men jag uppskattar tillrattaläggandet från Aftonbladet.

Jari69

New member
Bil-döden?

Vi kanske skulle snacka om bildöden istället?

Med tanke på följande och där motorcyklar står för en liten del av ökningen samt det faktum att många av de döda MC-förarna kolliderat med bilar som: kört på fel sida/svängt vänster/kört in i MC!

"Under årets fyra första månader har 87 personer omkommit.
En rejäl ökning jämfört med samma period förra året, då 59 personer dog i trafiken."

Saxat ur: http://www.aftonbladet.se/nyheter/article13131635.ab

mudder

Member
Jari69;85001[url skrev:
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article13131635.ab[/url]

Under måndagen avled fyra personer söder om Karlskoga när bilen de färdades i krockade med ett träd och började brinna.

Varför skriver de aldrig vilken sorts bil det är som sladdar av vägen eller krockar? Jag vill veta, för en sån bil vill man ju inte ha, eller hur?:eek:

Om det däremot hade varit en MC hade det stått "En motorcyklist tappade kontrollen och dog efter krock med träd". Då är det alltså helt plötsligt förarens fel, men när det gäller bilar är det alltid bilarnas fel.

Hampe

Skriver massor!
Om det däremot hade varit en MC hade det stått "En motorcyklist tappade kontrollen och dog efter krock med träd". Då är det alltså helt plötsligt förarens fel, men när det gäller bilar är det alltid bilarnas fel.

Stämmer precis det! Har inte tänkt i dom banorna förut, men det är ju så det vinklas. Dumma, dumma bilen!

Å är det inte bilens fel så anges olycksorsaken till "på grund av halkan"...

Usch, vi petar i hemska saker, men kanske är det så att det vinklas så hårt mot föraren och dennes misstag för att alla är (borde vara) medvetna om att en MC-förare alltid får bära den yttersta konsekvensen av sina misstag. Och andras...
Rent visuellt så är ju föraren på en MC i trafiken dessutom ytterst påtaglig och lätt att identifiera som en människa, medans bilföraren kanske mer reduceras till en isolerad och anonymiserad operatör inne i ett plåthav med solskyddsfaktor i fönsterrutorna och filter på filter mellan sig och sitt ansvar.

Hmmm...
Ju mer jag funderar kring det här så desto närmare tror jag vi kommer pudelns kärna; varför det är så mycket mer stimulerande att köra motorcykel än att åka bil.

Skall grunna lite på det i natt...

Hampe

Galne Dansken

Administrator
Personal
....

"Oskyddade".
Glöm inte det....

H

En stor del av långhelgen har jag spenderat med olika delar av media, som ville skriva om MC-Döden!

Förståeligt nog, med fyra tragiska dödsolyckor och flera skadade Motorcyklister.

MC Döden, har historisk kanske haft en "sanning" eftersom inga annan trafikantgrupp var lika utsatt "statistisk"!

Men, med den ökning av MC i trafik senare åren och en nästan halvering av döda och skadade i samma period - Sku man som journalist göra bort sig, om man brassar på med MC Döden, iallafall just nu!

Det är min uppfattning att budskapet, har fått effekt.
- sedan får vi nog akta oss för att kasta sten i "växthuset" - tidigare djupstudier talar om att mötesolyckor, var det i 8 av 10 fall MCn som var på fel sida.

Man alltså inte prata om en trend med ökning av MC olyckor - tvärtom.

Hursomhelst är varje olycka en stor tragedi - och långhelgens mötes olyckor med/mott grupperna av hojåkare är skrämmande.