Ännu en som fallit offer för vajerräke
http://hn.se/nyheter/varberg/1.947548-mc-forare-avled-i-trafikolycka
http://hn.se/nyheter/varberg/1.947548-mc-forare-avled-i-trafikolycka
Argumentet att mitträcken skyddar även motorcyklister från mötesolyckor håller inte, eftersom jag menar att den nyttan är mindre än risken att skadas eller dödas av räcket. Risken för att en mötesolycka skall inträffa är ytterst momentan; förutsättningen är att ett mötande fordon befinner sig på just den plats vid den tid som mitt eget fordon passerar. Den sannolikheten går att räkna på, och den är inte stor. Räcket finns däremot där all tid längs en kontinuerlig vägsträcka, och utgör i sig självt en påtaglig och konstant fara.
Ett betydligt bättre och säkrare alternativ än vajer- och balkräcken vore släta betongbarriärer.
Sorry om jag kapar tråden med en fråga:
- Kan någon hjälpa mig med en konkret räkning av hur många "räckes stolper*" det finns på exackt en kilometer väg med räcken på båda sidor?
* Tänker på antal stolper i räcket
- Samt namn på vägen och väg nr. - så jag sedan kan hänvisa excakt!
Tack för hjälpen
Tack DearHunter,
Då konkluderar jag att m. t. ex. 2,5m mellan stolperna, finns det 800 stycks stolpar som en motorcyklist kan kasa in i per kilometer!
Skrämmande enligt min uppfattning!
Ännu en som fallit offer för vajerräke
http://hn.se/nyheter/varberg/1.947548-mc-forare-avled-i-trafikolycka
Jag undrar var uppgiften om vajerräcke kommer ifrån? Artikeln säger inte något om vajerräcke. Eller du kanske vet vilken väg det gäller?![]()
Efter 20 års nötande från FEMA har den europeiska standardiseringsmyndigheten CEN beslutat att skapa en testmetod för underglidningsskydd för motorcyklister.
SMC väntar på en studie som jämför riskerna med att köra in i olika räckestyper. En annan handlar om vilka räcken som är mest kostnadseffektiva sett ur ett livslängdsperspektiv.