ouch hårt för dem
Hmmm. Det betvivlar jag iofs, men faktum är att jag fick ett ordentligt mycket bättre bemötande från IF. När jag i samtal med Folksam berättade att jag var 53 år, hade haft MC-kort sen 1974, är helt skadefri i trafik, trots åtskilliga år i yrkesmässig trafik m.m., att jag köper en cykel som har en målgrupp som är lågt representerade i skadestatistiken och att cykeln endast kommer att köras av mig.
Det enda svar jag fick: Det är ju en tung MC på 800 cc, då kostar det 7600:- år.
Vände mig till IF och fick ett mycket engagerat svar, som natt och dag mot Folksam då handlade det om magkänsla och förtroende och jag flyttade 2 bilar, släpkärra och villa till IF.
Trots att jag kunde acceptera i runt tal samma kostnader för övriga försäkringar och tom en viss höjning (eftersom jag hade en del att spela med mellan 1765 och 7600) så visade det sig, att man sänkte allt utom villaförsäkringen (med över 3000:-/år + vinsten på BMW:n), men enda anledningen till att jag fick en högre kostnad där, var att jag samtidigt utökade skyddet.
Folksam sover nog gott utan mig som kund, men jag går gärna efter min magkänsla och får jag ett nollställt bemötande när jag vill köpa försäkring, känns det också troligt att jag inte blir nöjd när jag vill nyttja den vid skada.
Sen förstår jag att det ofta handlar om vem man pratar med dvs om man har tur att få rätt tjänsteman eller ej. Och inte minst så är själva premien bara en del av själva försäkringens värde.... Man får ju inte klart för sig hur bra försäkring man har förrän man behöver nyttja den...
/putte