Bra och billiga handskar

Olsson

New member
Jag har ett par nya favoriter. Tunna tyghandskar, kanske lite Tony Curtis-stil om jag får säga det själv.

Det som jag uppskattar är att luften strömmar igenom dem, vilket känns behagligt en varm sommardag. Men den stora finessen är endå att på handflatsidan är det ett ytskikt med små gummiceller. Det ger ett enormt skönt grepp runt reglagen. Med tanke på priset ger jag dem 5 av 5 möjliga poäng.

Finns på Clas Ohlson i city för 9:- paret.

ezzo

New member
Vad händer med de hanskarna om du råkar ut för en olycka?

Hand och fotskador är mycket vanliga bland oss mc-förare när vi råkat ut för en olycka. Dessa skador är mycket svåra att "reparera" då det är svårt att lägga pussel med alla små benbitar som finns i en hand eller en fot.

Visst hanskarna är säkert bekväma och luftiga.. Men en hanske för mc-bruk ska enligt mig vara en typ med hårda skydd på.. Just för att den ska skydda knogar mm. Samt ha en stark slityta som håller ihop den dag jag ligger och släpar mina händer i asfalten..
Det finns bra hanskar för ändamålet från ca 500 kr och uppåt. Många modeller finns med luftintag på fingrar mm.. Eller perforerade för att släppa in luft..
De flesta av dessa hanskar klassas som raicing-hanskar. Men de skyddar bra och är det enda vettiga alternativet.
Lika självklart som ett par bra skor och ryggskydd...

Det pratas mycket idag om att vi trafikanter ska betala våra egna kostnader.. Det är ju det hela förslaget om höjd trafikförsäkring handlar om.. Att använda bra skyddsutrustning påverkar ju också den kostnaden i slutändan..

Snälla skippa de där hanskarna.. De duger i trädgården eller när du ska mecka bil/hoj.. Men de duger inte till hojkörning..

//Ezzo

Olsson

New member
Snälla skippa de där hanskarna.. De duger i trädgården eller när du ska mecka bil/hoj.. Men de duger inte till hojkörning..

Jag måste erkänna att jag hade den tanken också, så jag hittade ett annat par i hyllan brevid och som i huvudsak är lika bra -- men tål betydligt tuffare tag. De är i skinn men kostar i och för sig lite mer (39:) -- men det kan det kanske vara värt.

ezzo

New member
Jag måste erkänna att jag hade den tanken också, så jag hittade ett annat par i hyllan brevid och som i huvudsak är lika bra -- men tål betydligt tuffare tag. De är i skinn men kostar i och för sig lite mer (39:) -- men det kan det kanske vara värt.

Jag hoppas du skämtar..
Tunt tyg på ovansidan.. tunt mjukt skinn på insidan..
Finns ok hanskar från 300 kr hos touringbutiken.. kolla där istället..

Gunsan

New member

Jättefina!
Ska genast tipsa min bror om de där handskarna.
Perfekta att mecka HotWoken i.
Man måste ju skydda händerna från de vassa kanterna när man mekar, ja och så blir det inte lika mycket olja under naglarna.

Det är ju en guldpeng billigare än mina meckhandskar:cool:

Undrar om de är bra att ha på sig när man plastar:rolleyes: