Bo Westermark
New member
Någon som har erfarenhet av Yamaha FJR 1300 (08 m.ABS)?
Ja det är samma hoj som en -07 så den får du provköra då du kommer ned till södern !
Eva har en sådan det är exakt samma som -08.
![]()
Kanon,
Jag har redan packat hojkläderna.
Jag hyrde en 07-a som gått ett par hundra mil när jag åkte i klippiga bergen i Colorado ett par veckor hösten -07. En maskin som jag omedelbart kände mig hemma på och trivdes med, även i serpentinkurvorna som fanns i de brantaste partierna - rekommenderas i alla fall av mig.
Kul Pontus,
Dels med hojen och Klippiga Bergen.
"KB" ligger redan på min agenda. Måste ha varit en upplevelse!
Det flesta verkar gilla "Yamman."
Vet att jag kommer få prova Evas hoj den 4-5/4. Skall bli jättekul.
Hej Bosse
Att du inte provar K 1200 GT ? Är nästan i allt en bättre MC än FJR .
Finns ju ett antal tester de senaste 2 åren som i jämförelse visar detta .
Detta är en fantastisk hoj i mycket . Kanske inte den ultimata hojen för bandagar . Men jag tycker att det fungerar väldigt bra att "baxa runt" dessa 280 kg genom kurvorna på både Gälleråsen samt Kinnekulle.
FJR , skall man komma ihåg är en gammal instruktion . Dessutom är BMW´s ABS väldigt mycket bättre än hos FJR . Tror kanske också att försäkringen är billigare på BMW´n än FJR .
Säg till om du vill prova "en riktig tourer" så får vi ordna detta .
MVH
Tjena Bosse!
Har en FJR -05 som jag varit i Kiruna, Österrike med, samt snurrat på Gokartbanor, Ring Knutstorp (CSS), och Gotland Ring samt de flesta roliga Gotlandsvägar! Trivs kanonbra med den, kan rekommendera FJR! Testat BMW, som har mycket intressant teknik, men tycker att priset inte motsvarar vad man får! Sen är ju "smaken som baken" naturligtvis!
Mvh //Stig
Jag har kört både FJR1300 och k 1200 GT
Inte för att jag ägt dom men några mil har jag kört med båda, skulle ärligt säga att Yamahan är mjukare och mer allround än BMWn.
BMWn är å andra sidan en motorvägsmaskin av rang, men lite rå och "nervös" i låga farter. Vid mjukare körning så gillar jag växellådan och motorn på Yamahan mer.
Förlåt alla BMW-älskare.
Hämtade på skärtorsdagen ut min nya FJR 08. Har kört den under påskhelgen och är super duper nöjd. Den är KALAS! Den är inte halv automat utan har koppling.
I sommar kommer jag bara köra bil i nödfall....