Alexander76 - du har så klart rätt till din uppfattning, men jag tycker det är allvarligt att du vill trivialisera fortkörning.
Hur har jag trivialiserat fortkörning?
Just vad gäller målvakter så är det vid första anblicken en spännande tanke som jag erkänner att jag först hajade till på och tänkte "ah shit" när jag läste dina roliga exempel med autogiro osv
Men det skulle tyvärr aldrig fungera på riktigt. Om man skulle jämföra ett exempel med dagens system och ett system med ägaransvar:
Dagens:
1) Ett fordon blåser förbi en kamera och bilden blir suddig.
2) Ägaren till fordonet får hem en lapp i brevlådan med en förstoring av fotot där polisen säger "erkänn att det var du!"
3) Ägaren säger "nope lol"
4) Polisen säger "vem var det då??"
5) Ägaren säger "ingen aning tyvärr, har glömt typ"
6) Polisen säger "ok hej då"
Nu med ägaransvar:
1) Ett fordon blåser förbi en kamera och bilden blir suddig.
2) Ägaren till fordonet får hem en lapp i brevlådan med en förstoring av fotot där polisen säger "erkänn att det var du!"
3) Ägaren säger "nope lol"
4) Polisen säger "vem var det då??"
5) Ägaren säger "ingen aning tyvärr, har glömt typ"
6) Polisen säger "asså du vet väl att om du inte säger vem du lånat ut din bil till kommer vi haffa dig istället. Fortkörning är allvarliga prylar och vi kan inte låta folk bete sig hur som helst på vägarna."
7) Ägaren säger alt 1: "hmm JUSTE tror det kan ha varit Berra!" eller alt 2:"fuck you jag tjallar aldrig!"
Så säga vad man vill i övrigt om det hela men just målvakteri kommer inte vara mer möjligt än i dagens läge eftersom det är alltid föraren som åker dit med båda systemen, om det finns bevis - om det INTE finns bevis på vem som körde fordonet kommer skillnaden bli att ägaren åker dit. Anledningen till att målvakteri funkar med prarkeringsböter är att det är rent ägaransvar som gäller där, parkeringsvakterna/polisen skiter fullständigt i vem som parkerade bilen - men så blir det ju inte med fartkamerorna (utgår jag ifrån)