OH-
Member
SMC har intagit ståndpunkten att om fler motorcyklister håller hastighetsgränserna så bidrar detta till att minska MC-olyckorna.
Häromdagen fick jag anledning att fundera lite på detta. Om det är sant just nu så borde det ju vara sant över tid oxå?
Så, om jag körde förbi Partille på E20 förra året i 95 km/h så var det ganska säkert och bidrog till att vår kollektiva risk minskade. Och i förrgår när jag körde samma sträcka (och den är verkligen samma, inga ombyggnader eller andra signifikanta ändringar) i 85 km/h så var jag oansvarigoch bidrog till att svärta ner motorcyklismen genom att riskera en ny plump i statistiken?
I en annan tråd här på forumet framfördes att det bara är omogna personer som betvivlar att sänkt hastighet ger lägre risk. I sak kan jag bara hålla med.
Det som däremot får mig att reagera är den totalt felaktiga slutsatsen som dras av diverse myndigheter och debattörer att det är bra att sänka alla hastighetsgränser, överallt, hela tiden utan att undersöka om det finns ett hållbart samband mellan olyckorna på vägen ifråga och möjligheten att på rätt del av vägen, vid rätt förhållanden hålla en viss hastighet.
Det måste finnas en rimlig chans att trafikanterna upplever hastighetsgränsen som relevant. Hastighetsgränsen är den högsta fart man får köra, det är förarens ansvar att bedöma hur mycket långsammare det måste gå (vid halka, i kurva, i mörker …) för att vara rimligt säkert.
Orealistiskt lågt satta hastighetsgränser upplevs av många som absolut lägsta acceptabel fart och frågan om hur mycket fortare man kör avgörs av risken för upptäckt och bestraffning, inte någon trafiksäkerhetsbedömning. Detta tänk smittar ofelbart av sig på hur förarna tänker även när dom kommer till en väg med realistisk hastighetsgräns d v s dom tar inget ansvar alls för hastighetsanpassning.
Hattandet med 10 km/h hit och dit är ju löjeväckande. En väg som blir aningen säkrare med 80 km/h hastighetsgräns än med 90 km/h kan fortfarande vara en dödsfälla i 50 km/h en dimmig efternatt med blixthalka.Detaljreglering har ofta den otrevliga biverkningen att dom som regleras slutar tänka och ta ansvar. Hur många bötfälls varje år för att ha kört 90km/h på 80-väg?Hur många släpas till rätten för att dom kört 10 km/h under hastighetsgränsen när dom borde legat 30 km/h under?
Jag vet att det är enklare sagt än gjort, men, SMC borde propagera för att vi skall köra med en säker hastighet.
Häromdagen fick jag anledning att fundera lite på detta. Om det är sant just nu så borde det ju vara sant över tid oxå?
Så, om jag körde förbi Partille på E20 förra året i 95 km/h så var det ganska säkert och bidrog till att vår kollektiva risk minskade. Och i förrgår när jag körde samma sträcka (och den är verkligen samma, inga ombyggnader eller andra signifikanta ändringar) i 85 km/h så var jag oansvarigoch bidrog till att svärta ner motorcyklismen genom att riskera en ny plump i statistiken?
I en annan tråd här på forumet framfördes att det bara är omogna personer som betvivlar att sänkt hastighet ger lägre risk. I sak kan jag bara hålla med.
Det som däremot får mig att reagera är den totalt felaktiga slutsatsen som dras av diverse myndigheter och debattörer att det är bra att sänka alla hastighetsgränser, överallt, hela tiden utan att undersöka om det finns ett hållbart samband mellan olyckorna på vägen ifråga och möjligheten att på rätt del av vägen, vid rätt förhållanden hålla en viss hastighet.
Det måste finnas en rimlig chans att trafikanterna upplever hastighetsgränsen som relevant. Hastighetsgränsen är den högsta fart man får köra, det är förarens ansvar att bedöma hur mycket långsammare det måste gå (vid halka, i kurva, i mörker …) för att vara rimligt säkert.
Orealistiskt lågt satta hastighetsgränser upplevs av många som absolut lägsta acceptabel fart och frågan om hur mycket fortare man kör avgörs av risken för upptäckt och bestraffning, inte någon trafiksäkerhetsbedömning. Detta tänk smittar ofelbart av sig på hur förarna tänker även när dom kommer till en väg med realistisk hastighetsgräns d v s dom tar inget ansvar alls för hastighetsanpassning.
Hattandet med 10 km/h hit och dit är ju löjeväckande. En väg som blir aningen säkrare med 80 km/h hastighetsgräns än med 90 km/h kan fortfarande vara en dödsfälla i 50 km/h en dimmig efternatt med blixthalka.Detaljreglering har ofta den otrevliga biverkningen att dom som regleras slutar tänka och ta ansvar. Hur många bötfälls varje år för att ha kört 90km/h på 80-väg?Hur många släpas till rätten för att dom kört 10 km/h under hastighetsgränsen när dom borde legat 30 km/h under?
Jag vet att det är enklare sagt än gjort, men, SMC borde propagera för att vi skall köra med en säker hastighet.
Last edited: