Varför resebyrå?

carpelux

New member
Jag har under en längre tid funderat över vad som är vitsen med SMC Travel.
Det är ju en reseberåverksamhet som bedrivs i ett eget aktiebolag och jag undrar vad som är drivkraften för SMC att bedriva en sådan kommersiell verksamhet. Är det för att tjäna pengar till övriga SMC, eller vad?
Vad jag kan förstå går inte verksamheten något bra, det jag kan utläsa av årsredovisningen har det kostat SMC ca 300 000:- de senaste två verksamhetsåren. Jag kan ha missförstått siffrorna, men att det går back verkar vara utom allt tvivel. Är det verkligen meningen att ta pengar från medlemsavgifterna till detta, finns det inte bättre ändamål att spendera dem på?
Om tanken är att resebyråverksamheten skall stöttas med medlemspengar, hur mycket får det kosta innan man drar ner på den?

Hoke

New member
När de aktiva i frågan får tillfälle att svara kommer nog alla frågorna att besvaras utförligt, men enligt det vi fick förklarat på Travelmötet(här är en till som tidigare inte heller reagerat på att det var ett AB):
1. AB för att det är praktiskt just för att bedriva Reseverksamhet med sina bokningar och förbetalningar etc.
2. Beroende på att bokslutet är mitt i sommaren innan intäkterna kommit in samt att summan "bara" är en uppskattning = bättre med för hög än för låg ;-)

Så illa som det ser ut är det nog inte iaf:D

Elving Solli

New member
Sanningen om Reseversamhetens ekonomi.

Jag har under en längre tid funderat över vad som är vitsen med SMC Travel.
Det är ju en reseberåverksamhet som bedrivs i ett eget aktiebolag och jag undrar vad som är drivkraften för SMC att bedriva en sådan kommersiell verksamhet. Är det för att tjäna pengar till övriga SMC, eller vad?
Vad jag kan förstå går inte verksamheten något bra, det jag kan utläsa av årsredovisningen har det kostat SMC ca 300 000:- de senaste två verksamhetsåren. Jag kan ha missförstått siffrorna, men att det går back verkar vara utom allt tvivel. Är det verkligen meningen att ta pengar från medlemsavgifterna till detta, finns det inte bättre ändamål att spendera dem på?
Om tanken är att resebyråverksamheten skall stöttas med medlemspengar, hur mycket får det kosta innan man drar ner på den?

Det är bra att du tar upp frågan carpelux.
Den tål och mår bra av att både belysas och diskuteras.

A. Banåkningen i form av underskottet för Californian Sulperbike School har bokförts inom resebolaget trots att det inte tillhör reseverksamheten.
Där har du i runda slängar halva underskottet.
Detta upphör från och med detta verksamhetsår och eventuella fortsatta förluster för den verksamheten tas i fortsättningen direkt från moderorganisationen (SMC).

B. Vid annonseringen i vår egen medlemstidning MC-Folket är resebolagetden enda verksamhet inom SMC som förväntas själva "tjäna in" de 15 000 kronor vi betalar per annonssida för en omfattande annonsering i MC-Folket.
Där har du mer än resten av underskottet.
Med andra ord återförs pengarna i en större omfattning till SMC än vad som framgår av "torra" ekonomirapporter.
Fler exempel finns, men förändrar inget i sak.

Dessutom kan jag glädja dig med att vi under nuvarande verksamhetsår tack vare både hårt arbete fantastiska guider och klarare redovisning räknar med att kunna redovisa en vinst trots att förra hösten färgades av finanskrisens verkningar.

Hoppas att både du och alla andra är nöjda med svaret, jag förutsätter att tråden fortsätter.

I övrigt är du välkommen att hänga med på en av de 25 spännande resor vi arrangerar för våra SMC-medlemmar (gamla som nya) under 2010.

Resliga hälsningar från Elving
Reseansvarig SMC Travel.
Hoppas det inte är för mycket stavfel, då detta skrivs på min
mobiltelefon under resa.

Glöm inte bort att det aldrig är för sent att ha en lycklig barndom.

Last edited:

carpelux

New member
Det låter ju väldigt knepigt att man lägger in förluster från andra delar i ett aktiebolag. Hur bokförs det?

Det jag är mest undrande till är varför man överhuvudtaget skall ha en kommersiell resebyråverksamhet i en förening som är till för att främja motorcyklismen i sverige. Är det inte bättre att privata företag sköter sådan verksamhet, företag som kan stå för både risker och inkassera förtjänsterna om det går bra. Jag ser inte vart denna verksamhet passar in i SMC. Skall vi vara ett vinstdrivande företag, eller en intresseorganisation för svenska motorcyklister?

Spiff

New member
Det är väl för att resa med motorcykeln är något som många motorcyklister är intresserade av. Jag ser inget konstigt i det även om jag är totalt ointresserad. Om verksamheten under lång tid har svårt att visa på lönsamhet får man väl ta sig en funderare på vad man skall göra för att nå ett positivt resultat alternativt lägga ner.

Chopperbyggarn

New member
SMC Travel eller SMC Travel AB spelar väl ingen roll så länge verksamheten är inriktad på SMC medlemmar och deltagarna har roligt, dessutom är väl detta knappast en verksamhet som kan komma på kollisions kurs med SMC´s arbete mot myndigheter för motorcyklisters fri och rättigheter. Dock bör man nog alltid vara ytterst vaksam så att ekonomiska och karriärs mässiga intressen bland alla som jobbar för/inom SMC inte påverkar inriktningen av arbetet mot våra myndigheter.

Anders.J

Ducatista

New member
Skall vi vara ett vinstdrivande företag, eller en intresseorganisation för svenska motorcyklister?

Jag tycker Travel ligger helt i linje med att främja motorcyklismen.
Det är ju en aktivitet lika värdig som mc-fortbildning och medlemstidning.

Dessutom bör även en intresseorganisation gå runt ekonomiskt, eller hur?

dalis

New member
Om SMC Travel AB skulle göra vinster under flera år vart skulle då pengarna ta vägen?
Sulle dom gå in i SMC centralt (typ koncernbidrag ) eller vad?

carpelux

New member
Jag tycker Travel ligger helt i linje med att främja motorcyklismen.
Det är ju en aktivitet lika värdig som mc-fortbildning och medlemstidning.

Dessutom bör även en intresseorganisation gå runt ekonomiskt, eller hur?

Just Travel & Tidningen är de 2 faktorer som gör mig tveksam varje år när det är dags att betala medlemsavgiften. Jag ser det som 2 onödiga utgifter, något som inte alls ligger i linje med arbetet att främja våra möjligheter att köra MC i sverige på ett säkert sätt.

Att en intresseorganisation ska gå runt ekonomiskt är precis det som är vitsen, men det bidrar knappast en förlust på 300 tusen kronor de sensaste 2 åren med.

svenb

Member
Stf

Jag tycker man kan jämföra med Svenska turistföreningen som både driver rese- och boendeverksamhet och är en ideel organisation.
Där står t.ex i deras handlingsplan:
# Den affärsdrivande verksamheten och kretsverksamheten fungerar som medel för att uppnå föreningens ideella mål.

En utmärkt idé tycker jag.

Men läs detta http://svmc.se/templates/Ordinary.aspx?id=129 och fundera på om inte både tidningen och reserverksamheten ligger i linje med vad som skrivs där.

Marie

Banned
Jag tycker inte att varken resebyrån eller tidningen i sig strider mot SMCs mål, men själv värderar jag bådadera till noll och intet och är av samma åsikt beträffande alla dessa förb-e kurser på stora och små banor.

Jag kunde dock leva med detta, om jag tyckte att SMCs trafikpolitiska verksamhet verkade sund, men enligt min sällan speciellt ödmjuta åsikt håller SMCs företrädare en på "tossingavis" för låg profil gentemot myndigheterna.
Det är farligt att köra mc, och det är inget att hymla om, men jag gillar att ta risker - och det är min kropp och mitt liv det i första hand handlar om.
Jag skulle nog attan knappt bry mig om obekvämligheten att köra mc om inte jag får en hel del adrenalinkickar av det kombinerat med den suveräna ekonomin. Härligast är det på vintern när man slipper de förbannade vinterdäcken och emellanåt får uppleva den underbara känslan av att väggreppet tenderar att försvinna/försvinner på fram eller bakhjulet, och man ändå reder upp det utan marksyning.

Alltså är SMC nog inte en organisation som passar mig, i synnerhet som stora delar av verksamheten är sådan att betalning av medlemsavgiften innebär att kasta pärlor för svin. Det enda bra är forumet.

Raven

New member
Utbildning av oss SMCmedlemmar får kosta pengar. Resebyråverksamhet bör vara självförsörjande. Tidningen MCfolket är mycket välkommen å får också kosta pengar. Så tycker jag.
Jan

Chopperbyggarn

New member
enligt min sällan speciellt ödmjuta åsikt håller SMCs företrädare en på "tossingavis" för låg profil gentemot myndigheterna.

Arbetet mot våra myndigheter är enda anledningen till att jag har varit medlem i SMC i snart 30 år...så jag hoppas verkligen att Marie har fel i att SMC håller för låg profil gentemot våra myndigheter!!
Övriga aktiviteter är för mig tämligen ointressanta och definitivt inte en anledning till SMC medlemskap men dom stör mig inte heller.

Anders.J

Galne Dansken

Administrator
Personal
Arbetet mot våra myndigheter är enda anledningen till att jag har varit medlem i SMC i snart 30 år...så jag hoppas verkligen att Marie har fel i att SMC håller för låg profil gentemot våra myndigheter!!
Övriga aktiviteter är för mig tämligen ointressanta och definitivt inte en anledning till SMC medlemskap men dom stör mig inte heller.

Anders.J

Just nu sittar jag i dagslångt möte med chefer från VV, Transportstyrelsen, Rikspolisen och det som bl.a diskuteres är elektronisk övervakning, ägara ansvar och annat som sku ku göra att MC inte kör för fort..

Kanske jag ska vara tyst - så Marie, kan få rätt i att SMC inte gör nått..

............... sorry, det gick inte - Jag kaster mig tillbaka i diskussionerna...

Chopperbyggarn

New member
Just nu sittar jag i dagslångt möte med chefer från VV, Transportstyrelsen, Rikspolisen och det som bl.a diskuteres är elektronisk övervakning, ägara ansvar och annat som sku ku göra att MC inte kör för fort..

Kanske jag ska vara tyst - så Marie, kan få rätt i att SMC inte gör nått..

............... sorry, det gick inte - Jag kaster mig tillbaka i diskussionerna...

Lycka till och gör inte några kompromisser som går att undvika!

Anders.J

carpelux

New member
Nu när "högsta hönset" behagade närvara i tråden hade det varit intressant att få ett svar på det tråden handlar om istället för ett ot på Maries trollerier.
Hur mycket pengar från medlemmarna ämnar ni lägga på resebyråverksamheten?

Spiff

New member
Nu när "högsta hönset" behagade närvara i tråden hade det varit intressant att få ett svar på det tråden handlar om istället för ett ot på Maries trollerier.

Fattar inte vad du grinar om. Maris inlägg var väl varken OT eller troll, dessutom fick du ju en väldigt bra svar i inlägg #2 av reseansvarig.

Vill du förändra så är det väl som vanligt inom föreningslivet, skriv en motion till årsmötet och åk dit.

Galne Dansken

Administrator
Personal

Vi har på kansliet idagsläget inte möjlighet att svara på allt samma dag som frågor lyfts, bl. a i forum. Just nu pågår en sammanställning och koll av diverse budget mm..

Självfallet återkommer vi från kansliet med besked/svar.
(fast Räven har gett svaret - verksamheten bör balansera och sku den ge ett beskedligt överskott, får vi nog leva med detta..;))

Och ja - jag tog mig friheten att skämte med Marie - som jag tycker vi brukar göra ibland, som MC kompisar.. -även, om vi inte altid tycker samma sak.. (glömmer jag inte att framföra bl. a Marie´s åsikter, när vi jobbar politisk)
- Och runt det politiske, tror jag aldrig vi har stått så bra som vi gör idag - vart vi är en naturlig del av förhandligs bordet i MC frågor. Dvs nu är vi med i processerna som kör!
Alternativet är att vi skrivar läsarbreve och står på gatan och demonstrerar.
Senast vi gjorda så, var det Pippi, Allevad, OAhlsen och jag!! :)

carpelux

New member
Det låter bra.

Jag förstår att ni inte kan stå i givakt och svara på frågor direkt, det var bara det att du inte ägnade någon notis åt trådens innehåll som gjorde att jag reagerade och trodde du inte tänkte kommentera innehållet alls.

Det är toppen att det går bra med SMC medverkan i politiska sammanhang, det är där krutet skall läggas tycker jag. Där, och på utbildning och information till alla MC-åkare i Sverige.

Keep up the good work :p