Jag är nöjd och belåten efter besöket i torsdags. Inte mycket folk alls! Trivdes allra bäst i BMW montern.

Jukka var trevlig att snacka med hos SMC. Jag fick svar på om det var klyftigast att göra BKK på storbana eller gokartdito som nybörjare. Den 27/6 bär det av till Gelleråsen...
Vad som är lämpligast att börja med råder det delade meningar om.
Personligen anser jag att Gokart-bana är bättre att börja med.
Den stora skillnaden mellan stor och liten bana är hastigheten, på en Gokart-bana handlar det om hastigheter upp till 70 kilometer i timmen på rakorna och åtskilligt mindre när det svänger. På Gelleråsen tenderar det att gå mycket fortare för att få in rätt teknik för att få hojen att svänga på rätt sätt.
Följden av att göra fel i låg eller hög hastighet kan vara ganska dramatisk.
Det är bättre, i alla fall enligt min åsikt, att lära sig i lägre hastighet.
Ju fortare man kör desto mer av hjärnans kapacitet tas upp av hastigheten istället för att fokusera på de övningar man ska göra.
En annan viktig del är längden på banan.
Ta Rörken (utanför Uppsala) till exempel:
Banan är 880 meter lång, det tar ca 1,5 minuter att ta sig runt den i lungt tempo och för varje varv är det 13 kurvor.
På ett 15 minuterspass hinner man träna kurvtagning många fler gånger än man gör på en stor bana typ Gelleråsen.
Sen om man tittar på kostnaden så 4 pass * 15 minuter kostar för en SMC-medlem 100 kr. Det blir många kurvor för pengarna.
Stor bana brukar kosta drygt 1000-lappen för ungeför samma tid
Nu är det här min personliga åsikt som bygger på egna erfarenheter, dels som instruktör på Rörken samt ett par gånger som deltagare på kurser på Gelleråsen.
Det är jävligt roligt att köra på Gelleråsen, framför allt för att jag har ganska bra kunskaper om vilka moment som ingår i bromsning och kurvtagning, kunskaper jag fått genom att köra på Gokartbana.
Sagt utan att mena att jag på något sätt skulle vara speciellt duktig på det.
Självklart ska du gå kurs på stor bana också, men passa på att besöka några av våra Gokartbanor innan du ger dig dit. Tekniken är samma oavsett stor eller liten bana, men som sagt skillnaden på hastigheten är avsevärd