Vad tyckte ni om Stockholmsmässan?

Swedie

Administrator
Personal
Vad tyckte ni som var på Stockholmsmässa i år? SMC var (är) på plats i entren och massa nya hojar och tillbehör visas upp.

Personligen då jag är inriktad på hojar, så var det tråkigt att Aprilia inte var där samt att BMW inte hade nya S1000R. Jag har iofs redan sett nya RSV4 och även S1000R, men hade varit kul och se o klämma en gång till. :D

Smoto

New member
Jag hade med velat se nya Aprilian.
Ja, du har väl turen och få köra den nästa år?!
Saknade även de andra färgsättningarna av ny R1. Var där i torsdags för att slippa trängseln. Sämsta mässan hittils vad det gäller utställare m.m.
Men ändå den bästa för mig tror jag, för jäklar vad folk man träffade på. Att nätverka på mässor är lika viktigt som se nyheter. Hann hälsa på de flesta SMC folket.
Slutbetyg blev ändå i topp för min del.

H

honda cbf 500

Guest
Personligen blev jag besviken för att de hojar som jag hade åkt upp för att titta på och provsitta fanns inte där. Men biltema hade en del bra nyheter som vägde upp det hela lite grann. Att Moto Guzzi inte ens hade ngn monter blev jag mkt besviken på.

Hälsningar,

Amir

Jag hade med velat se nya Aprilian.
Ja, du har väl turen och få köra den nästa år?!
Saknade även de andra färgsättningarna av ny R1. Var där i torsdags för att slippa trängseln. Sämsta mässan hittils vad det gäller utställare m.m.
Men ändå den bästa för mig tror jag, för jäklar vad folk man träffade på. Att nätverka på mässor är lika viktigt som se nyheter. Hann hälsa på de flesta SMC folket.
Slutbetyg blev ändå i topp för min del.

Zopilote

New member
Blev också tyvärr lite besviken, men det kanske berodde på för högt skruvade förväntningar... Det mest intressanta var nog Ducatis monter, det minst intressanta alla försäljare av t-shirts med fjantiga tryck, cowboyboots och piercingsmycken.
Det var kul att se Stellan Egelands byggen "in the flesh", och att äntligen få prova Schubert S1Pro som jag länge velat testa.

Var också lite besviken då det kändes lite litet jämfört med de senaste årens mässor. Det var ju mycket riktigt en del tillverkare som saknades.

Roligt att få återse Varadero i polismundering och skoj att se och provsitta Ducatis nya streetfighter. Roligast var dock Buell 1125 CR. Klar överaskning men den var verkligen stentuff! Inte riktigt min hojtyp men man kan väl ändra sig...

Lite besviken på att Halvarssons inte kunde bemöda sig med att släpa dit safetyjacket i nån mer storlelk än large. Tror de hade tre, samtliga i samma storlek. Hade velat prova och känna lite mer ingående på den.

Allt som allt - Alltid trevligt att gå på mässa och alltid kul att se på nyheter och frossa i motorcyklar i största allmänhet. En mycket lyckad fredag!
Magnus

Rogrrr

New member
Jag är nöjd och belåten efter besöket i torsdags. Inte mycket folk alls! Trivdes allra bäst i BMW montern. :D Jukka var trevlig att snacka med hos SMC. Jag fick svar på om det var klyftigast att göra BKK på storbana eller gokartdito som nybörjare. Den 27/6 bär det av till Gelleråsen... :cool:

Gött även att höra lite motorvrål i vinterrusket. -Egelandraketen i Triumphmontern... Herre j-vlar! :eek:

lime

Skriver inte
Njea... inte så imponerad idag. Kändes som om utställarna började bli lite slitna och jag skanade en hel del tillbehörsutställare. Var är alla koola prylar när man vill klämma på dem.

Bäst var Niklasinorrs föredrag om hur en hoj funkar med fjädring och sånt. Mer sådana saker på mässan, kanske mer publikt.

Maria Nordqvist

Super Moderator
Nu är klockan 16.55. Vi stänger montern och packar ner. VIll tacka alla trevliga medlemmar, motorcyklister och hälsa alla nya SMCare välkomna. Vi har värvat många nya!

Goffen

New member
Provsatt både nya R1an och M1an ! Jämfört med Göteborg förra året va mässan en besvikelse men jag har sån tokabstinens på hoj så det vart rätt bra ändå =)

swischmc

New member
Detta var första mässan för min del och jag är klart nöjd! Var där i torsdags för att slippa trängseln och det blev totalt sex timmars vandring i lokalerna. Jag såg det som positivt att det fanns annat än bara mc, det blev lite marknad än mässa.

Om det nu stämmer att årets mässa var sämre jämfört med åren innan, så har jag alltså något att se fram emot nästa år?! :)

Maru

New member
Bäst var Niklasinorrs föredrag om hur en hoj funkar med fjädring och sånt. Mer sådana saker på mässan, kanske mer publikt.

Håller med! Ett mycket intressant föredrag.:)
Eftersom jag aldrig lagt pengar på slipon och powercommander så kändes det riktigt bra...:D...å andra sidan har jag aldrig ställt in fjädringen heller...:(...så det blev en liten väckarklocka.
Nästa hoj, då djäklar....;)

Saknade Aprilia, gillar italienarnas design.

Japanerna var en besvikelse, gixxerns nya strålkastare påminde mer om touring än sport. R1:ans ljuddämpare gjorde designen "baktung" likt zx10r från -06. :eek:

Att det var glest bland nyheterna är väl ett resultat av finanskrisen.

Avseende customhojarna så verkar de gå från fet till vulgo....
Vad är det för fel på bobster-stuket?, SMC's projekthoj var helrätt.

Ducati 848...ingen direkt nyhet. Men läcker med kolfiber-lull lull. Dock tycker jag, då kolfiber funnits på marknaden bra länge, att man kunde haft bättre finish på en utställningshoj.

pollygruppen

New member
Klämma och ta på

Det är alltid intressant att "klämma och ta på" det som intresserar en mest.
För mig personligen är mässan mer ett bra tillfälle att träffa bekanta i en trevlig mc-miljö. Nyhetsvärdet är "sådär".
Tyckte mig ana ett viss "ointresse" från flera fabrikanter - är det en trend att de stora återförsäljarna ordnar egna "mässor" samtidigt som mc-mässan ???
Safe riding.

@nderz

New member
Jag är nöjd och belåten efter besöket i torsdags. Inte mycket folk alls! Trivdes allra bäst i BMW montern. :D Jukka var trevlig att snacka med hos SMC. Jag fick svar på om det var klyftigast att göra BKK på storbana eller gokartdito som nybörjare. Den 27/6 bär det av till Gelleråsen... :cool:

Vad som är lämpligast att börja med råder det delade meningar om.

Personligen anser jag att Gokart-bana är bättre att börja med.
Den stora skillnaden mellan stor och liten bana är hastigheten, på en Gokart-bana handlar det om hastigheter upp till 70 kilometer i timmen på rakorna och åtskilligt mindre när det svänger. På Gelleråsen tenderar det att gå mycket fortare för att få in rätt teknik för att få hojen att svänga på rätt sätt.
Följden av att göra fel i låg eller hög hastighet kan vara ganska dramatisk.
Det är bättre, i alla fall enligt min åsikt, att lära sig i lägre hastighet.
Ju fortare man kör desto mer av hjärnans kapacitet tas upp av hastigheten istället för att fokusera på de övningar man ska göra.

En annan viktig del är längden på banan.
Ta Rörken (utanför Uppsala) till exempel:
Banan är 880 meter lång, det tar ca 1,5 minuter att ta sig runt den i lungt tempo och för varje varv är det 13 kurvor.
På ett 15 minuterspass hinner man träna kurvtagning många fler gånger än man gör på en stor bana typ Gelleråsen.

Sen om man tittar på kostnaden så 4 pass * 15 minuter kostar för en SMC-medlem 100 kr. Det blir många kurvor för pengarna.
Stor bana brukar kosta drygt 1000-lappen för ungeför samma tid

Nu är det här min personliga åsikt som bygger på egna erfarenheter, dels som instruktör på Rörken samt ett par gånger som deltagare på kurser på Gelleråsen.

Det är jävligt roligt att köra på Gelleråsen, framför allt för att jag har ganska bra kunskaper om vilka moment som ingår i bromsning och kurvtagning, kunskaper jag fått genom att köra på Gokartbana.
Sagt utan att mena att jag på något sätt skulle vara speciellt duktig på det.

Självklart ska du gå kurs på stor bana också, men passa på att besöka några av våra Gokartbanor innan du ger dig dit. Tekniken är samma oavsett stor eller liten bana, men som sagt skillnaden på hastigheten är avsevärd

Last edited:

Nilla

New member
Saknade mycket..!

Tyckte mig ana ett viss "ointresse" från flera fabrikanter - är det en trend att de stora återförsäljarna ordnar egna "mässor" samtidigt som mc-mässan ???
Safe riding.[/QUOTE]

Jag var på denna mässa för hela 19 år sedan sist! Och då minns jag att jag blev riktigt impad av bl.a. Polisen o deras hojar..! Så eftersom jag åkte till mässan i lördags med vetskapen att mc-mässan vuxit år för år, så blev jag ganska besviken över att bl.a. många nya mc-modeller av olika märken saknades! Men mest besviken blev jag över att polisen lös med sin frånvaro totalt!! Att ställa dit en polis-utrustad Varadero tycker jag inte räknas som att medverka..! Dåligt tycker jag! :mad: För är det någonstans polisen ska vara o informera, så är det väl där hojåkarna samlas i mängd - på mc-mässan!!

Men Aprilia VAR med där! Fast de hade bara en liten monter mitt i tillbehörshallen..! Och totalt ointresserade av att man tittade på deras hojar!!
Jag håller med föregående talare om att man kände ett visst ointresse från vissa utställare. Visserligen är de ju inte där för att sälja hojar på plats, men tanken är väl att skapa ett intresse från besökarna, så att man senare kanske köper en hoj som man blivit visad o informerad om på mässan..?! :confused:
Jag saknade även tillbehör såsom olika packningslösningar och packväskor där. Det var bara Touratech som hade någon enstaka väska med i sin monter.
Håller även med om att vissa saker som såldes där, inte har särskilt mycket med mc-åkning att göra. Men var fanns GODISET?? :confused: Det brukar ju alltid finnas en massa godisförsäljare på mässor! :eek:
Ja, ja... Men visst hade vi som var där en mycket trevlig dag! Fast vi åkte över 40 mil enkel resa för att få "känna" på de nyheter som inte fanns med! :(

Maru

New member
Jo....en sak till. Vart var alla lättklädda brudar....:D ?

Såg till några stycken men i Göteborg var de fler. Ett trevligt inslag. :cool:

Aprilia?, en monter på tillbehörssidan räknas väl inte.

Maru

New member
Vad som är lämpligast att börja med råder det delade meningar om.

Personligen anser jag att Gokart-bana är bättre att börja med.
Är det farten man tycker känns "läbbig" så är gokartbana helt rätt.
När man sen ska köra på stora banor och kanske inte väljer SMC's kurser i första hand ska man tänka på att välja en arrangör som delar upp grupperna t ex lugn/ medel, snabb och licens. Så man kan välja grupp efter tempo.

Jag var med vid en körning på Anderstorp i våras där det var två licensgrupper och en gatgrupp. Det innebar alltifrån 1,38 till 2,10 på varvet i gatgruppen. Det ställer väldigt höga krav på närvaro. Annars blir det lätt olyckor.

Emo

Moderator
Jo....en sak till. Vart var alla lättklädda brudar....:D ?

Såg till några stycken men i Göteborg var de fler. Ett trevligt inslag. :cool:

Aprilia?, en monter på tillbehörssidan räknas väl inte.

Missade du dem? Det satt två silikonstinna och lättklädda bruttor på en fyrhjuling och posade, tror de hade tömt brun-utan-sol-tuben också faktiskt :confused:

Frank S

New member
I utlåtande får den här mässan, av mig, ett klart och tydligt; "SÅDÄR". Kunde ha varit mindre av tröjförsäljning och fyrhjulingar till förmån för några fler hojmärkesmontrar och tillbehörshökare.