Utvärdering av riskutbildning/MC

HåkanP

New member
:confused:

Sitter och läser utvärderingen om riskutbildningen. En sak jag inte fattar är hur man i samma avsnitt kan komma fram till:

1. SMC/NTF studie visar att risken beräknat som antalet död och svårt skadade per antalet 1 000 registrerade MC har sjunkit till nivåer som är jämförbara med bil

2. risken att dödas som motorcyklist är nästan 20 gånger högre än att dödas som förare av personbil (antal dödade per miljoner personkilometer)

Vad är eg. "antal dödade per miljoner personkilometer" för mätinstrument och hur katten räknar man ut det? Klart att om man utgår från att det alltid sitter fyra personer i en bil så blir det ju väldigt många personkilometer utan olycka om året. Är det ett instrument att jämna ut det faktum att mc inte kör året om, eller hur funkar det?
 

Maria Nordqvist

Super Moderator
Nu har jag inte läst hela utvärderingen ännu. Men, det finns två varianter man använder sig av för denna typ av beräkningar, det brukar vara svårt att veta se vlken variant man använt sig av: Endera Bilprovningens statistik för mätarställningar på MC vid kontrollbesiktning. Det blir ju inte helt rätt eftersom man inte behöver besikta de fyra första åren (då man kör mest). Då använder man en uppskattad siffra efter de som åker in och besiktar i förväg av någon anledning.
Den andra metoden är resvaneundersökningar. Då ringer man upp utvalda människor och frågar hur mycket man använt olika transportmedel den senaste tiden. Man ringer året runt - vilket betyder att man inte kör särskilt mycket MC på vintern.
 
Top