Kolla detta företag som annonserat i MC-Folket om transporter av MC tor Italien.
http://www.karlssonspedition.se/
Karlsson är en strikt Italienspeditör, duktiga på det dom håller på med, men det blir nog knövligt att be honom lämna plats i Verona för att sedan stanna till och komplettera halvvägs uppe i norra Tyskland.
@ TS
Om du med "norra Tyskland" verkligen menar riktigt norrut; "Landet mellan haven" så finns det en duktigt, nischad transportör i mellan Luebeck och Hamburg som heter Steffensen.
http://www.steffensen.de/
"Nischad" så tillvida att dom helst vänder upp bilarna redan innan Hamburg. Tror aldrig jag sett någon av deras bilar söder om Hannover, ens.
Räkna med att du får leverera hojen till deras terminal, och även hämta den på lämplig terminal någonstans i Sverige.
Som du förstår av de priser du fått från andra speditörer vill man generellt sett inte ha MC-som last ombord på bilarna.
För mycket bök, för krångliga och gnälliga kunder och för mycket användbar lastyta som försvinner vid sidan och ovanför motorcykeln.
Traditionella samlastare brukar kräva att motorcyklar är förpackade och hanterbara med truck.
Enklast löser man det genom att spika ihop 2 x EUR-pallar som bas, ställa dit och säkra hojen, och sedan "bygga låda" innanför pallarnas ytterkanter med plyfa eller OSB-skiva.
Har man upparbetat en kontakt med en och samma transportör, och kunnat visa för dem att man kan presentera korrekt förpackat gods på rätt sälle i rätt tid flera gånger på raken så finns chansen att komma ner i pris - om man visat sig värdig, så att säga.
Tala med Steffensen - kanske kommer ni överens och kan jobba ihop. Tyska är det som gäller, men det har du säkert förstått...?
Ta den på en släpkärra efter bilen. Du skall väl ändå ner och kolla på den enda extra är att du drar ett släp.
H.S.K.D.V.
Ja, det är ju det som är det vettigaste. Ta med några polare, handla bärs, ha kul.
Hittar man ett Erdé-släp så kan man ju hysta upp det på taket med hjälp av polarna innan färjetransporten och tjäna några spänn på det viset.
Men, att tjäna några pengar på att själva importen av hoj från Tyskland är nog svårt med dagens ihåliga krona och påföljande registreringskostnader.
Visst; man kan dra nytta av den mycket större marknaden, och det faktum att hojar där nere oftast är bättre underhållna, bättre servade och bättre utrustade - men några större pengar att tjäna finns det inte längre.
Hampe