Har inte riktigt förstått varför en mc måste låta i samma ljudklass som ett jetplan som startar, de ingenjörer som arbetar med att utveckla fordon och konstruera dessa har en massa parametrar att ta hänsyn till, hur kan jag då inbilla mig att jag med ett snävare perspektiv ska kunna hitta ett eftermarknadssystem som tillför motorcykeln bättre egenskaper...
Man måste ha i åtanke att mycket på en mc är en kompromiss. Ett hel massa övervägande ett antal ingenjörer ( och troligtvis ekonomer) gjort för att det ska passa den breda massan.T.ex. kanske en MC funkar kanon för en som är 1.75 lång men den som är 2.02 behöver ändra på den för att den ska passa honom. Det har att göra med vad en tillverkare prioriterat vid konstruktion. Samma gäller avgassystem.
Jag kan ta min hoj som exempel. När jag köpte den satt orginal avgassystem på den. Tråkigt tycker jag efter som just ljudet för mig är en stor del av upplevelsen med att åka MC ( Ducatist). Dessutom var den tråkig att köra i lågfart, ryckig( L-twin), man fick inget flyt. Resulterade oftast i att man körde på högre varv än nödvändigt för att få flyt.
Efter lite sparande inhandlades dock ett Termignionisystem( orginaltillbehöv) med tillhörande Ducati performance chip. Jag erkänner att mitt syfte var att få ta del av det härliga Ducati mullret, men det som förvånade mig mest var hur mycket roligare hojen blev att köra. Ryckigheten var nästan helt borta och hojen gick utmärkt att tuffa på i låga 2500rpm. Tidigare låg jag runt 3500rpm för att slippa rycken. Man kan säga att det blev "en helt ny hoj".
Nackdelare då? Jo hojen drar en smula mer soppa och låter naturligtvis mer ( mer underbart).
Dock har jag monterat ett par dp-killers i dämparna av respekt för andra som inte delar min passion, men den låter fortfarande mer än "orginal". Och nej, jag har aldrig behövt byta dämpare till besiktningen, vare sig med eller utan db-killers.
Slutsatsen jag drar av detta är att Ducati troligtvis prioriterat en något lägre bränsleförbrukning med följd av sämre lågvarvsegenskaper. Jag prioriterar annorlunda då jag hellre sparar in någon tur (och sparar bränslet där) och istället får mer kvalité när jag väl åker.