Svara på Femas enkät om buller

Maria Nordqvist

Super Moderator
I Tyskland och Nederländerna har väghållarna laglig rätt att stänga vägar för motorcyklar, bland annat p g a buller. De avstängda vägarna blir allt fler. Fema har nu öppnat en enkät om hur Europas knuttar ser på frågan. har vi olika syn på detta beroende på i vilket EU-land vi bor? Det kommer vi att veta om många svarar på enkäten. Jag är därför tacksam om du tar några minuter och svarar på de nio frågorna.
http://www.fema-online.eu/website/index.php/2018/08/14/survey-road-closures-noise/

Alexander76

Member
Bra enkät! Jag håller inte med om vägstängning nödvändigtvis för då drabbar det även mig, men så går det när folk gör sitt bästa för att lura systemet genom att t.ex. byta pipor efter besiktning. Det är samma mentalitet som kommer leda till införandet av ägaransvar vid fortkörning, folk kan helt enkelt inte sköta sig annars.

Last edited:

Sundegor

Member
I hela västerländska samhället idag propageras för att alla individer skall få leva på det sätt de önskar. Vårt sätt att leva är att köra motorcykel. Att stänga av vägar är en begränsning av vår rörelsefrihet och borde därför enligt lag vara förbjuden. Det är ju samma sak som att stänga av all trafik på en viss vägsträcka för att några bilister kör för fort där.

Alexander76

Member
I hela västerländska samhället idag propageras för att alla individer skall få leva på det sätt de önskar. Vårt sätt att leva är att köra motorcykel. Att stänga av vägar är en begränsning av vår rörelsefrihet och borde därför enligt lag vara förbjuden. Det är ju samma sak som att stänga av all trafik på en viss vägsträcka för att några bilister kör för fort där.
Exakt, dom allra flesta önskar att leva på ett sätt som inte innebär ursprängda trumhinnor. Och om det inte på annat sätt går att hindra det fåtal som absolut MÅSTE köra runt med raka pipor i villaområden med barnfamiljer, tja då måste man förbjuda MC-trafik där. Ganska självklart tycker jag, om än mycket beklagligt. Det är som vanligt ett fåtal som sabbar får det stora flertalet.

Bodensaren

New member
Har inte riktigt förstått varför en mc måste låta i samma ljudklass som ett jetplan som startar, de ingenjörer som arbetar med att utveckla fordon och konstruera dessa har en massa parametrar att ta hänsyn till, hur kan jag då inbilla mig att jag med ett snävare perspektiv ska kunna hitta ett eftermarknadssystem som tillför motorcykeln bättre egenskaper.

De avgassystem som sitter originalmonterade på dagens fordon fyller alla de krav som ställs på miljö- effekt- och ljudhänsyn, fordonstillverkarna lägger enorma resurser på att hitta optimala system för detta fordon och det tilltänkta användningsområdet, på vilket sätt kan jag med begränsade kunskaper kunna tro att jag kan hitta ett system som är bättre än det som sitter originalmonterat.

Konsekvensen som kommer av att ett problem inte kan hanteras blir en skärpning i regelverket, för detta skulle det kunna leda till att ett fordon som inte följer helfordonsgodkännndet beläggs med körförbud på plats och en ny registreringsbesiktning, samtidigt kommer mc-kollektivet få svårare med att få acceptans för sitt berättigande i trafikmiljön, vi har idag ett jättebekymmer med "extremt beteende" förhöjda bullernivåer förenklar inte den diskussionen.

Lottafia

Member
Har inte riktigt förstått varför en mc måste låta i samma ljudklass som ett jetplan som startar, de ingenjörer som arbetar med att utveckla fordon och konstruera dessa har en massa parametrar att ta hänsyn till, hur kan jag då inbilla mig att jag med ett snävare perspektiv ska kunna hitta ett eftermarknadssystem som tillför motorcykeln bättre egenskaper.

De avgassystem som sitter originalmonterade på dagens fordon fyller alla de krav som ställs på miljö- effekt- och ljudhänsyn, fordonstillverkarna lägger enorma resurser på att hitta optimala system för detta fordon och det tilltänkta användningsområdet, på vilket sätt kan jag med begränsade kunskaper kunna tro att jag kan hitta ett system som är bättre än det som sitter originalmonterat.

Konsekvensen som kommer av att ett problem inte kan hanteras blir en skärpning i regelverket, för detta skulle det kunna leda till att ett fordon som inte följer helfordonsgodkännndet beläggs med körförbud på plats och en ny registreringsbesiktning, samtidigt kommer mc-kollektivet få svårare med att få acceptans för sitt berättigande i trafikmiljön, vi har idag ett jättebekymmer med "extremt beteende" förhöjda bullernivåer förenklar inte den diskussionen.

Jag dristade mig till att i enkäten föreslå att man skulle höja bötesbeloppet för bullerstörning genom icke-originalsystem eller modifierade system till 10.000€-klassen OCH dessutom konfiskera hojen för destruktion. Det behövs uppenbarligen rejäla konsekvenser för att stoppa bullermarodörerna.

Att få hojen skrotad vore nog något som skulle dämpa de flesta "kreativa" hemslöjdare och raka-rörare....

challe

Member
Att få hojen skrotad vore nog något som skulle dämpa de flesta "kreativa" hemslöjdare och raka-rörare....

Här kan jag inte hålla med. Det hot om skrotning skulle leda till är att fler inte stannar utan försöker komma undan vilket sannolikt kommer att leda till fler dödsolyckor. Fullständigt oskyldiga kan komma ivägen och bli ihjälkörda.

Styrman_jansson

New member
Har inte riktigt förstått varför en mc måste låta i samma ljudklass som ett jetplan som startar, de ingenjörer som arbetar med att utveckla fordon och konstruera dessa har en massa parametrar att ta hänsyn till, hur kan jag då inbilla mig att jag med ett snävare perspektiv ska kunna hitta ett eftermarknadssystem som tillför motorcykeln bättre egenskaper...

Man måste ha i åtanke att mycket på en mc är en kompromiss. Ett hel massa övervägande ett antal ingenjörer ( och troligtvis ekonomer) gjort för att det ska passa den breda massan.T.ex. kanske en MC funkar kanon för en som är 1.75 lång men den som är 2.02 behöver ändra på den för att den ska passa honom. Det har att göra med vad en tillverkare prioriterat vid konstruktion. Samma gäller avgassystem.

Jag kan ta min hoj som exempel. När jag köpte den satt orginal avgassystem på den. Tråkigt tycker jag efter som just ljudet för mig är en stor del av upplevelsen med att åka MC ( Ducatist). Dessutom var den tråkig att köra i lågfart, ryckig( L-twin), man fick inget flyt. Resulterade oftast i att man körde på högre varv än nödvändigt för att få flyt.

Efter lite sparande inhandlades dock ett Termignionisystem( orginaltillbehöv) med tillhörande Ducati performance chip. Jag erkänner att mitt syfte var att få ta del av det härliga Ducati mullret, men det som förvånade mig mest var hur mycket roligare hojen blev att köra. Ryckigheten var nästan helt borta och hojen gick utmärkt att tuffa på i låga 2500rpm. Tidigare låg jag runt 3500rpm för att slippa rycken. Man kan säga att det blev "en helt ny hoj".
Nackdelare då? Jo hojen drar en smula mer soppa och låter naturligtvis mer ( mer underbart).

Dock har jag monterat ett par dp-killers i dämparna av respekt för andra som inte delar min passion, men den låter fortfarande mer än "orginal". Och nej, jag har aldrig behövt byta dämpare till besiktningen, vare sig med eller utan db-killers.

Slutsatsen jag drar av detta är att Ducati troligtvis prioriterat en något lägre bränsleförbrukning med följd av sämre lågvarvsegenskaper. Jag prioriterar annorlunda då jag hellre sparar in någon tur (och sparar bränslet där) och istället får mer kvalité när jag väl åker.

Styrman_jansson

New member
Jag dristade mig till att i enkäten föreslå att man skulle höja bötesbeloppet för bullerstörning genom icke-originalsystem eller modifierade system till 10.000€-klassen OCH dessutom konfiskera hojen för destruktion. Det behövs uppenbarligen rejäla konsekvenser för att stoppa bullermarodörerna.

Varför inte slå till med dödstraff också med en gång? Jag menar att ”marodören” har ju då ingen chans att upprepa sitt brott. Skulle sannolikt verka väldigt avskräckande.

Eller så tar vi diskussionen på en lite mer konstruktiv nivå.
Tro mig, jag är ingen förespråkare för raka rör, men tycker nog det ska gå att höra vad för motor som sitter i hojen.

Personligen tycker jag vi ibland går till överdrift med vad vi låter påverka oss. Det finns otaliga saker runt omkring oss som
Vi kan välja att uppfatta som störande, stötande m.m. Häromdagen drog grannen igång sin gräsklippare anno 197x precis när jag tog mitt eftermiddagskaffe på altanen i lugn och ro. Tror inte det finns mycket kvar i den dämparen. Jag gick och satte mig inne istället men jag skulle naturligvis krävt honom på 100 000 laxar och dragit släggan i hans klippare... istället så accepterade jag att han fick störa lite just nu så kan jag få ha lite musik på altanen på lördagskvällen.

IvanBoring

New member
Jag bor i ett villaområde bredvid en ganska trafikerad väg där hastigheten är satt till 40 km/h, och det jag kan känna här i diskussionen är att man glömmer att hojar som låter mycket också kör ganska fort, eller mycket för fort, just för att låta. Det händer dagligen att det blåser någon eller några förbi på vägen utanför och låter som fan och jag kan garantera att ingen av de som låter håller lagstadgad hastighet. Hade man gjort det hade jag inte brytt mig så mycket men nu blir man istället dubbelt irriterad. Tokhög hastighet och tokhögt ljud. Ingen bra kombo.

Last edited:

Lottafia

Member
Jag bor i ett villaområde bredvid en ganska trafikerad väg där hastigheten är satt till 40 km/h, och det jag kan känna här i diskussionen är att man glömmer att hojar som låter mycket också kör ganska fort, eller mycket för fort, just för att låta. Det händer dagligen att det blåser någon eller några förbi på vägen utanför och låter som fan och jag kan garantera att ingen av de som låter håller lagstadgad hastighet. Hade man gjort det hade jag inte brytt mig så mycket men nu blir man istället dubbelt irriterad. Tokhög hastighet och tokhögt ljud. Ingen bra kombo.

Nej och det är därför det behövs en attitydändring i mc-kollektivet så att de där tokstollarna som förstör för alla oss andra blir ordentligt utfrusna och betraktade som det avskum de de facto är....

F800ST

Member
Att ha eftermarknadssystem ser jag inget fel i, så länge det är ett certifierat för vägbruk. Tycker inte dessa eftermarknadssystem ska få ha löstagbar DB-killer.

Stoppas någon för att föra för mycket väsen så böter, sen in för regbesiktning. Händer det upprepade gånger så kanske åtal och indraget körkort utöver böterna och regbesiktningen.
Stoppas någon med racesystem/racedämpare på allmän väg tycker jag hojen ska beslagtas, delarna plockas av och skrotas, kostnaden för bärgning och demontering av olagliga delar får ägaren stå för utöver böterna och regbesiktning.

Styrman_jansson

New member
Att ha eftermarknadssystem ser jag inget fel i, så länge det är ett certifierat för vägbruk. Tycker inte dessa eftermarknadssystem ska få ha löstagbar DB-killer.

Stoppas någon för att föra för mycket väsen så böter, sen in för regbesiktning. Händer det upprepade gånger så kanske åtal och indraget körkort utöver böterna och regbesiktningen.
Stoppas någon med racesystem/racedämpare på allmän väg tycker jag hojen ska beslagtas, delarna plockas av och skrotas, kostnaden för bärgning och demontering av olagliga delar får ägaren stå för utöver böterna och regbesiktning.

Problemet blir att avgöra vad som är oväsen. För att det inte ska bli subjektivt bör det mätas och jag vet inte om polis har utrusning eller resurser för det. Det blir ju även svårt att mäta på plats med alla andra ljud omkring. Det som kvarstår då är ju föreläggande om ombesiktning, men det medger ju också en möjlighet att återställa till orginal.

Som skrivets tidigare tror jag mycket kan vinnas på att folk i allmänhet lär sig var man ”förlägger sin körglädje” och var man bör respektera andra. Det gäller ju inte bara ljud. Sedan finns det några tokstollar med raka rör som smäller fram här och där och där är nog bara ett kollektivt avståndstagande som fungerar.

Men jag tycker inte att man ska ta ifrån människor rätten att ändra på sina motorcyklar. Då försvinner för mig, och säkert många andra, en del av glädjen med hobbyn. Rätten att någonstans ge uttryck för sin individualism och att inte tvingas in i fördummande likformighet.

Alexander76

Member
Men det får dom egentligen inte ha här i europa, tror jag, jag blev lite förvirrad av hela grejen nyligen. Exemplet jag tänker på är tillvalet Vance & Hines slipons till T120, de finns att köpa från Triumph som "officiella tillbehör" eller vad man ska säga. De finns i två utföranden - en modell för europa utan löstagbar DB-killer och en annan för USA med löstagbar DB-killer. Grejen är att det av någon anledning är tillåtet att beställa och montera USA-varianten även här i europa. Fick jag gissa skulle jag tro det handlar om något slags kryphål som säger att man får ha löstagbart ifall man kör offroad eller på inhägnat område, men att det inte nödvändigtvis är olagligt att sedan köra runt med det på allmänna vägar när dom väl är monterade, eller nåt. Ungefär som med katalysatorn - nya hojar MÅSTE ha dem monterade men det är inte olagligt att plocka bort dem.

Styrman_jansson

New member

Så man ska inte få sänka ljudnivån? Känns bakvänt.

Jag har själv modifierat mitt system( borrat ett hål) för att kunna sätta dit DB-killer. Anledningen är att jag kör till jobbet då och då med lite stadskörning. Sedan har jag upptäckt att ljudnivån med DB-killers är väldigt lagom mysig så har de fått sitta kvar även vid nöjeskörning.

Last edited:

Styrman_jansson

New member
Men det får dom egentligen inte ha här i europa, tror jag, jag blev lite förvirrad av hela grejen nyligen. Exemplet jag tänker på är tillvalet Vance & Hines slipons till T120, de finns att köpa från Triumph som "officiella tillbehör" eller vad man ska säga. De finns i två utföranden - en modell för europa utan löstagbar DB-killer och en annan för USA med löstagbar DB-killer. Grejen är att det av någon anledning är tillåtet att beställa och montera USA-varianten även här i europa. Fick jag gissa skulle jag tro det handlar om något slags kryphål som säger att man får ha löstagbart ifall man kör offroad eller på inhägnat område, men att det inte nödvändigtvis är olagligt att sedan köra runt med det på allmänna vägar när dom väl är monterade, eller nåt. Ungefär som med katalysatorn - nya hojar MÅSTE ha dem monterade men det är inte olagligt att plocka bort dem.

Personligen tycker jag regelverket borde tillåta "vad som helst" så länge ljudkrav och avgaskrav är uppfyllda.

F800ST

Member
Problemet blir att avgöra vad som är oväsen. För att det inte ska bli subjektivt bör det mätas och jag vet inte om polis har utrusning eller resurser för det. Det blir ju även svårt att mäta på plats med alla andra ljud omkring. Det som kvarstår då är ju föreläggande om ombesiktning, men det medger ju också en möjlighet att återställa till orginal.

Som skrivets tidigare tror jag mycket kan vinnas på att folk i allmänhet lär sig var man ”förlägger sin körglädje” och var man bör respektera andra. Det gäller ju inte bara ljud. Sedan finns det några tokstollar med raka rör som smäller fram här och där och där är nog bara ett kollektivt avståndstagande som fungerar.

Men jag tycker inte att man ska ta ifrån människor rätten att ändra på sina motorcyklar. Då försvinner för mig, och säkert många andra, en del av glädjen med hobbyn. Rätten att någonstans ge uttryck för sin individualism och att inte tvingas in i fördummande likformighet.

enkelt, det finns eftermarknadsystem som är certifierade för att din hoj fortfarande ska uppfylla helhetsgodkännandet, detta ska finnas med i dokumentationen när du köper systemet och även tryckt på dämparen. Annars är den ej godkänd för gatbruk oavsett ljudnivå.

De flesta eftermarknadspipor idag har en löstagbar DB-killer, sitter den i är allt ok och ljudet är inom tillåtet värde. Problemet är att folk plockar ur dom, vilket gör dämparen olaglig och väldigt högljudd. Därmed får den nedast brukas på bana och även racingbanor idag har bullergränser.

Polisen bör krävas att upprätthålla lagarna istället för att pådyvla folk ytterligare förbud. Vi har nog med förbud för att varenda liten tomte ska få sin vilja fram. Vi lever tillräckligt långt in i minoritetens styre i denna dag än att behöva fler förbud.

F800ST

Member

Du får KÖPA vad du vill men du får inte MONTERA vad du vill. Däri ligger skillnaden, ingen kan hindra dig att köpa en sak men att bruka den om den ej uppfyller reglerna är en annan sak. Tar du ur DB-killern gäller inte certifieringen och den är olaglig. Så är det redan idag.

Dämpare bör vara plomberade från bilprovningen, då är det färdigt med att byta till originalsystem för besiktning för att sen slänga på högljudda olagliga saker.

jag anser att du ska få modda som du vill så länge resultet uppfyller alla krav efteråt oxå.

F800ST

Member
Så man ska inte få sänka ljudnivån? Känns bakvänt.

Jag har själv modifierat mitt system( borrat ett hål) för att kunna sätta dit DB-killer. Anledningen är att jag kör till jobbet då och då med lite stadskörning. Sedan har jag upptäckt att ljudnivån med DB-killers är väldigt lagom mysig så har de fått sitta kvar även vid nöjeskörning.

Sa jag det? inte, jag tycker att den ej ska få gå att ta bort....