SMC polisanmäler Trafikverket

HåkanP

New member
Äntligen gör SMC något annat än "för en dialog" som allt som oftast är en monolog med trafikverket. Hoppas på fler aktioner i framtiden. Det kanske ger en annan attityd hos verket.

Sakfrågan är ju helt bedrövlig, men dessvärre inte ovanlig. Vi har haft samma problem med felaktiga vägbeläggningar hos oss, bl.a. på en motorväg...

http://www.svmc.se/templates/NewsPage.aspx?id=8418

DearHunter

New member
Det är tyvärr den vägen man får gå tillslut, när dialog och sunt förnuft inte fungerar för att förhindra att det sker fler olyckor av liknande orsaker där TrV är på ett eller annat sätt ansvariga.

Ett annat bekymmer är hanteringen av gruset som ligger kvar efter lagningarna.

Det är bra att SMC bevakar våra intressen.
Låt oss hoppas på att en varningsklocka ringer och att TrV engagerar sig mer för oss hojåkare på ett för oss mer fördelaktigt sätt.

(Ge alla riksdagsmän en egen hoj ;))

Öhlin

New member
Så tragiskt att någon ska behöva dö innan det händer något men det verkar ju som om det är det enda som får fram förändringar. :confused:

Ska bli VÄLDIGT intressant att följa utgången av anmälan.

Ove 60+

Active member
:confused: Det som fick honom att gå omkull var att vägbeläggningen var hal men det som tog hans liv var ett felaktigt konstruerat vägräcke. Det står ingenting om det i anmälan. :confused:

Maria Nordqvist

Super Moderator
Räcket nämns i anmälan; "En ytterligare brist i vägmiljön som bidrog till XXXXX död var vägräckets utformning och placering. Även här har Trafikverket och ansvarig underentreprenör brustit i aktsamhet.
Redan 1997 antog Sveriges Riksdag Nollvisionen. Trafikverket är den myndighet som ansvarar för trafiksäkerhetsarbetet och Nollvisionens genomförande. Trafikverkets hemsida säger ”trafiksäkerhetsarbetet i Nollvisionens anda innebär att vägar, gator och fordon i högre grad ska anpassas till människans förutsättningar. Ansvaret för säkerheten delas mellan dem som utformar och dem som använder vägtransportsystemet."

Cawwa

New member
Så otroligt tragisk olycka, mina tankar går förståss till hans anhöriga.

Bra gjort att SMC gör en anmälan - en stor applåd till styrelsen.

Bob Sweden

New member
Tankarna går till hans anhöriga och vänner.
Jag tror inte jag är ensam om att tänka tanken "det kunde varit jag".

Tragiskt och onödigt, dessvärre troligen inte vare sig den första eller sista.

Att "aktivt" köra ihjäl sig är en sak. Jag definierar det som att föraren gjort ett medvetet val (risktagande) hur han/hon framför sitt fordon.

Att "passivt" drabbas av andras mistag, som i det här fallet, det ska inte behöva kosta någons liv.
Så onödigt.

/B

enhjuling

New member
Jag åkte E4an där olyckan hade hänt nån vecka efter olyckan och kan vittna om att det var svinhalt. Inte hade det blivit mindre halt av skyltarna som varnade för halka heller.
Dessutom åkte jag småvägar hem och på vägarna i närheten där det var nylagd asfalt hade de använt samma kvalitet på asfalten.
Det var så att man undrade om det var kringresande irländare som varit i farten.

/Stefan

SuperRetard

New member
Tankarna går till hans anhöriga och vänner.
Jag tror inte jag är ensam om att tänka tanken "det kunde varit jag".

Tragiskt och onödigt, dessvärre troligen inte vare sig den första eller sista.

Att "aktivt" köra ihjäl sig är en sak. Jag definierar det som att föraren gjort ett medvetet val (risktagande) hur han/hon framför sitt fordon.

Att "passivt" drabbas av andras mistag, som i det här fallet, det ska inte behöva kosta någons liv.
Så onödigt.

/B

Borde man bli förbannad eller?

Vem kör "aktivt" ihjäl sig??? Man gör väl alltid ett medvetet val om hur man framför sitt fordon!

Var går gränsen?
Hade det varit annorlunda om han varit 22? Om han kört sporthoj? Om han varit invandrare eller turist? Är det bara vägverkets fel för att han var trafiklärare? Eller var det ålder, hojval eller civilstånd som avgjorde?

En singelolycka är en singelolycka. Passivt är det inte såvida man inte blir påkörd av någon annan (eller avprejad).

En vägbana ska ha friktion nog för en rejält hård inbromsning. Oavsett fart kan något hända som ligger utanför ens påverkan. Det finns säkert en norm för vilken friktionskoefficient som krävs för att uppfylla kraven.

Det är hur som helst sorgligt att läsa om sånt här. Hoppas nu bara att detta leder till en fällande dom, och helst att det går så långt som till HD så att det blir en prejudicerande dom av det. Då har det i varje fall fyllt någon form av funktion i all sin meningslöshet!

OH-

Member
.........................
Vem kör "aktivt" ihjäl sig??? ....................

Gränsen för att det skall vara rimligt att tala om att någon "aktivt" kört ihjäl sig går ju aldrig att definiera. Däremot ser man ibland beteenden som även den mest korkade förare borde begripa att dom gör en allvarlig olycka nästan oundviklig om man bara ger det lite tid. Den som ändå fortsätter att köra på det sättet tycker jag nog att man kan säga har aktivt valt att spela med livet som insats.

Visserligen inte relaterat till singelolycka, men ändå: Omkörning av buss i korsning, mot rött ljus på bakhjulet. Hade jag inte varit så långsam iväg med bilen (jag hade grönt och skulle framför bussen, hojen var bakom bussens långsida så jag såg den inte alls) hade jag blivit den ovillige assistenten i ett assisterat självmord.

Omkörningar i hög fart ute bland grus och skräp mellan SMS-ande bilister och wajerräcke kanske? Knäskrap i vänster vägkant genom skymd kurva?

Bob Sweden

New member
Däremot ser man ibland beteenden som även den mest korkade förare borde begripa att dom gör en allvarlig olycka nästan oundviklig om man bara ger det lite tid. Den som ändå fortsätter att köra på det sättet tycker jag nog att man kan säga har aktivt valt att spela med livet som insats.

Japp, det var precis det jag menade med att "aktivt" köra ihjäl sig.

/B

bivius

New member
Åkte själv den där vägsträckan med bil i regn (innan skyltarna kom upp), måste ju säga att man blir förvånad när TC och antisladd börjar jobba trots endast momsad hastighet och nya däck, blev aningen rädd när bilen ställde sig på tvären.

Att lägga så usel asfalt och dessutom inte sätta upp skyltar förens en olycka har skett är skandal.

Man kan ju tycka att entreprenörer och VV (eller vad skojarna kallar sig nu för tiden), skulle kunna detta med att lägga asfalt.

Bob Sweden

New member
Att lägga så usel asfalt och dessutom inte sätta upp skyltar förens en olycka har skett är skandal.

Körde E4 Linköping - Stockholm den 30/9 och kan bara konstatera att det företag som tillverkar skyltarna "Halka vid regn" har mycket att göra just nu...
Jag har ALDRIG sett så många skyltar av den typen, någonsin, någonstans.
Intressant dock att man verkar tro att de "små" reparationerna, där den nya asfalten är lagd på en sträcka under 100 meter inte verkar vara farliga vid regn...

En tanke är ju vad som sker på sikt med de ny nya beläggningarna, sliter asfalten till sig och blir bättre, eller ska skyltarna "permanentas"??
Om man ser på vissa vägsträckor och bilder känns det som om vägen är dränkt i flytande asfalt. Hur ska det någonsin kunna bli vettig friktion på den ytan, hur ska stenarna "komma upp till ytan"?

Det som spontant slår mig är att det känns som "ryss-asfalt", fint stenmaterial (stenmjöl...) och mycket bindmedel. Det ser man gott om i Ryssland och den typen av asfalt är alltid jäkligt hal när det är blött.
Men den är blank och fin i regnet, och säkert väldigt billig....

/B

Last edited:

HåkanP

New member
I helgen upptäckte jag en liknande blöt/hal situation på avfarten från motorvägen hemma i Stora Höga. Bindemedlet av vårens nya asfalt har lagt sig som en glatt yta fläckvis över avfarten.

Tack SMC school för utbildning av att ta en kruva på bankörningar... behöll gaspådrag och fick åter fäste innan vägbanan tog slut.

Lustigt va det dock inte. Har dock slutat anmäla dåliga vägsträckor till VV. Det är fullständigt meningslöst. De gör inte ett skvatt åt saken.:mad: