SMC på plats under Enduro VM i Karlsborg

AndersX

New member
Det har väl inte undgått någon att Enduro VM 2012 går i Karlsborg 24-26 augusti.
http://www.endurovm2012.se/

SMC kommer i samarbete med SVEMO vara på plats och informera om SMCs verksamhet och ordna guidade grusturer för MC

Turerna kommer vara förlagda utanför tävlingstiderna så man kan se tävlingarna och hänga med på en grustur.

Planerade turer:
Fredag 24 augusti: Start 10.00
Lördag 25 augusti: Start 18.00
Söndag 26 augusti: Start 18.00

Turena kommer ta 3-4 timmar

Plats: SMCs Tält utställarområdet (Återkommer med exakt position)

Antal platser 10st per tur.

Det är gratis. Anmälan görs på plats, det är bara att leta reda på SMC-tältet och skriva upp sig.

Turerna kommer gå upp genom Tivedskogarna och vara väldigt varierade, från smala traktorstigar, timmervägar, sandvägar till bredare lite mer trafikerade grusvägar.

Guider är instruktörer från SMC Uppsala, Stockholm och Örebro, om någon vill stannar vi till på lämpligt ställe och ger lite tips på bromsteknik, kurvtagning och gruskörning i allmänhet.

Ett oredigerat smakprov på vägarna i Tivedsskogarna.

Hampe

Skriver massor!
Berätta!
Vart det någon uppslutning, eller fick ni köra som ni själva ville...? :victorious:

Hampe

AndersX

New member
Berätta!
Vart det någon uppslutning, eller fick ni köra som ni själva ville...? :victorious:

Hampe

Tyvärr kom inga som ville köra grus, de som var där ville titta på Enduro-VM, äta mat och dricka öl.

Varför vi inte lyckades locka några till eventet får vi fundera över. Sen information, dåligt väder, bortblåst informationstält kan ha bidragit.

Jag och Anders M från SMC Uppsala och Claes C från SMC Örebro kom ner på torsdagen och rekade tävlingsområdet samt letade upp utställarplatsen där SMC tältet skulle ställas upp.

Då såg vår plats ut så här:
View attachment 4973

Det blev till att omgruppera utställartälten för att inte hamna i den värsta blötan och för att förbipasserande besökare skulle kunna titta in i tälten utan vadarstövlar.

Sture J och Pelle K från SMC Västra Götaland skulle bemanna tältet som Elving levererade på fredag fm.

Vi som skulle guida turerna ställde upp oss fredag morgon innan tältet var på plats för att ev intresserade skulle hitta .
View attachment 4974

Inga intresserade grusturdeltagare kom så vi körde turen som tänkt, fredagens tur gick upp genom Tivedsskogarna med lunch i Askersund och sen tillbaka med lite variation på vägvalet. Vilket inte egentligen behövs, vägarna är sååååå underbara att de tål köras många gånger.

När vi kom tillbaka från fredagens tur mötte vi Sture som meddelade att tältet sats upp och snart därefter blåst bort. Tältpinnar och stag had vikt sig, bara att stoppa det i närmaste soptunna.

Sture och Pelle gav upp och åkte hem, med rätta. Det går inte att stå ute på en gräsåker i regnet utan tält och försöka dela ut informationsblad.

Vi som var guider och som gick i hojkläder (regntåliga) hängde på SMC-platsen vid lunchtid och timmarna före utsatt turavgång så deltagare skulle hitta oss, extremprovet låg precis tvärs vägen så vi kunde titta på tävlingen samtidigt.

Tyvärr kom inga på lördag eller söndag heller, om ni bara visste vad ni missat..... Gruskörning i Tiveden är fantastisk, för att inte säga magisk.

Det var inte sista gången jag körde där.
På återkörande
/A.

Last edited:

Mirre

New member
Jag tycker att initiativet med guidade grusturer kombinerat med möjlighet till coachning/instruktörstips är TOPPEN! Det låter verkligen både roligt och utvecklande! Nu blev Karlsborg lite långt bort för mig/oss aktuell helg men jag hoppas att ni inte ger upp idén utan återkommer med nya tag och nya turer. Hoppas även att fler distrikt snappar upp idén!

Mirre

New member
Långt bort? Du har närmare till Karlsborg än två av oss "guider" som bor i Sigtuna till vardags. ;-)

Jag tackar för uppmuntran, det värmer.

/A.
"Äras den som äras bör!" :tummenupp

Problemet var nu inte avståndet i sig, utan kombinationen av avstånd och andra tidsbestämda aktiviteter... :wink: