Skrämmande statistik

carpelux

New member
Jag var ute på en jobbresa idag och hade sällskap av P1 på radion.

Där var det ett inslag som verkligen förvånade mig. Det är så att misstag inom vården, som feldiagnos, felmedicinering mm orsakar över 10 000 olyckstillbud, och uppskattningsvis upp till 4 000 dödsfall om året. Jag trodde först jag hört fel, men siffrorna upprepades ett flertal gånger under dagen.

Sätter man det i perspektiv till 500 döda i trafiken och de åtgärder som är på gång att vidtagas emot det börjar man undra va i h-e de håller på med egentligen?

Mathias

Active member
Kanske skulle införa extra avgift på sjukförsäkringarna istället för på fordonsförsäkringarna. Risken för att bli felbehandlad känns nästan större än att råka ut för en olycka (i vart fall på hojen).:eek:

bedbrännaren

New member
Förbjud stegar i hemmet eller höj hemförsäkringen för villaägare...

Jag kommer inte riktigt ihåg var jag såg följande siffror men jag tror det var på sporthoj (o.ve jag fiskar i fler vatten). Men tydligen var det ca 380 fallolyckor under 2006 från stegar med dödlig utgång. Jag var tvungen att kolla vidare och slog upp statistiska centralbyrån, vilken kunde bekräfta detta.

Hur som så en stunds rullande upp och ned på denna sajt gav insikt i att köra motorcykel är på det hela taget ganska riskfrittt i förhållande till så mycket annat, tex. drunknar fler vid fiske än sporthoj ägare osv. osv. I sann svensk politisk anda bör vi förjuda allt !! eller ta betalt för allt i form av straffskatter.

Som mindre avslutning på det här med straffskatter bör självmord framför statliga tåg även innebära att banverket mfl. får höjda trafikskatter då dessa 874 (tror jag det var) som förra året valde denna metod att undgå höjda avgifter och skatt etc.

Jepp det var i stort sett allt som jag hade att tillföra i denna stund i denna debatt.

Tyrannosaurus

New member
Förbjud sängar

Alla vet väl att över 90% av befolkningen dör i en säng, så sängen måste statistiskt vara det absolut farligaste stället där man kan vistas :D

Fan, tänk Hästen som gör reklam för sina rutiga sängar. Det måste naturligtvis totalförbjudas, det är ju som att uppmana folk till självmord.

jan-olovj

Active member
Det vore ganska roligt om en av riksdgens ledarmöter läste våran drift och raljerande om trafikskatten. Att svara med namn och ge ett begripligt försvar av dummheten är väl inte att tänka på.
Enkelt uttrykt är att förslaget är SKIT.
Jan-Olov

Galne Dansken

Administrator
Personal
Det vore ganska roligt om en av riksdgens ledarmöter läste våran drift och raljerande om trafikskatten. Att svara med namn och ge ett begripligt försvar av dummheten är väl inte att tänka på.
Jan-Olov

Jag får då avslöra att flera riksdags ledamöter och övriga i flera statliga verk, är flittiga gäster båda här och på andra MC forum´s med anknytningar från www.svmc.se ;)

Och jupp, vi har ibland fått svar - nog mestendels när vi har mött personerna.

Nu är det sådan att tonen i stort på forummen inte tillåter seriös diskussion, tyvärr. Men, det är så SMC:s uppgift att föra denne..

VFunRider

New member
Jag var ute på en jobbresa idag och hade sällskap av P1 på radion.

Där var det ett inslag som verkligen förvånade mig. Det är så att misstag inom vården, som feldiagnos, felmedicinering mm orsakar över 10 000 olyckstillbud, och uppskattningsvis upp till 4 000 dödsfall om året. Jag trodde först jag hört fel, men siffrorna upprepades ett flertal gånger under dagen.

Sätter man det i perspektiv till 500 döda i trafiken och de åtgärder som är på gång att vidtagas emot det börjar man undra va i h-e de håller på med egentligen?

...för att inte tala om cyklister - år 2005 dog 43 och skadades allvarligt 1041 i olika form av tillbud i Sverige... Och rökarna - enligt forskarna skulle lungcanser förpassas till historiebökerna om alla slutade röka... :eek:

jan-olovj

Active member
Jag får då avslöra att flera riksdags ledamöter och övriga i flera statliga verk, är flittiga gäster båda här och på andra MC forum´s med anknytningar från www.svmc.se ;)

Och jupp, vi har ibland fått svar - nog mestendels när vi har mött personerna.

Nu är det sådan att tonen i stort på forummen inte tillåter seriös diskussion, tyvärr. Men, det är så SMC:s uppgift att föra denne..

Då har jag rätt då de vågar inte.
En seriös diskution har det varit vid flera tillfällen men många känner bara uppgivenhet och frusation, för vi väljare betyder inget utom vid valet då det skrävlas och luras till det som hände senaste valet.
Jan-Olov

Last edited:

Tyrannosaurus

New member
Jan-Olov
Något som skulle vara ännu roligare vore ett motorcykelvänligt parti som la någon liknande idiotmotion i riksdagen bara för att visa på politikernas dumheter.

Tyvärr finns det varken motorcykelnvänliga, bilistvänliga, arbetarvänliga, företagarvänliga eller ens folkvänliga partier i riksdagen utan bara det egen-makt-och-härlighetsvänliga partiet med sju falanger.

Men vem vet undrens tid är ännu inte förbi, så det kanske kommer :D

jan-olovj

Active member
Att bli riksdagspolitiker har inget med idiologi eller viljan att uträtta något endast ett sätt att komma upp på gräddhyllan och sedan klänga sig kvar så att en fet pention utgår.
Med tramsiga förslag som vi sett på sista tiden är det konstigt med politiker förakt.
Jan-Olov