Service av MC på verkstad

Simolar

New member
Hej alla!

Jag ringde runt idag och hörde om priser på en 1200-milaserivce på min motorcykel. Priserna jag fick från de olika verkstäderna var 1900, 3500 och 5500 (!) för samma service. Den sistnämnda menade att "vi gör det där lilla extra som andra verkstäder inte gör, våra kunder åker ofta härifrån med känslan av att de sitter på en ny motorcykel...", man hänvisade också till andra billigare märkesverkstäders slarvande som avskräckning. Jag frågade vad det där lilla extra var för något, men fick ett ganska otrevligt och avfärdande svar att jag nu har fått all information man har att ge mig och att jag får höra av mig igen om jag vill boka in en tid för service. Jag får känslan av att man gör bort sig om man frågar vad man betalar för? En del verkstäders attityder gör ju en både förvånad och frustrerad på samma gång.

Jag är relativt ny inom mc-världen och har lite svårt att avgöra vad som är sanning i sådana här sammanhang. Ska man oroa sig om man lämnar in på verkstaden som tar 1900 kr? Det är ju trots allt en auktoriserad verkstad?

Nomad

New member
Jag skulle köra på det billagaste och ser hur det går. Jag har varit hos många dyra men inkompetenta mekaniker....

nir_scorpio

New member
Jag är relativt ny inom mc-världen och har lite svårt att avgöra vad som är sanning i sådana här sammanhang. Ska man oroa sig om man lämnar in på verkstaden som tar 1900 kr? Det är ju trots allt en auktoriserad verkstad?

Ta en titt i handboken för hojen och leta rätt på serviceschemat. Se efter hur mycket som ska kontrolleras och bytas. Gör sen uppskattning av hur lång tid det borde ta en kompetent mekaniker, auktoriserad eller ej, att gå igenom alla punkter (räkna tid i påbörjad halvtimme eller timme) och lägg på en rimlig timpenning. Lägg till kostnader för det som ska bytas, t.ex. olja, oljefilter, och bromsvätska samt sån't som kanske behöver bytas, t.ex. bromsbelägg och kejda. Gör ett överslag och se var du hamnar.

Tänk på att vissa kan ha "paketpris" på standardservice - särskilt om det är en märkesverkstad.

De som ville ha 5500 för att de "gör det där lilla extra" utan att närmare ange vad det innebär skulle jag undvika - åtminstone till dess att de hostar upp vad "det där lilla extra" är för något så att det går att avgöra om det är värt pengarna.

Wishbone

New member
Senaste tiden har jag varit lite i kontakt med mc-verkstäder
Jag börjar på allvar inse att man nog bättre slutar med detta
s.k intresse. Höga timpenningar gör det omöjligt att serva och laga
lite äldre hojar.

Zopilote

New member
Senaste tiden har jag varit lite i kontakt med mc-verkstäder
Jag börjar på allvar inse att man nog bättre slutar med detta
s.k intresse. Höga timpenningar gör det omöjligt att serva och laga
lite äldre hojar.

Eller så lägger man servicekostnaden på en uppsättning skapliga verktyg och en servicemanual. Inte många vanliga servicepunkter på en äldre hoj som är särskilt svåra att utföra själv om man är någorlunda läskunnig, noggrann och inte har bägge händerna fulla av tummar. Ganska roligt är det också och en skön tillfredsställande känsla att veta exakt vad som är gjort och hur.

Alexander76

Member
Eller så lägger man servicekostnaden på en uppsättning skapliga verktyg och en servicemanual. Inte många vanliga servicepunkter på en äldre hoj som är särskilt svåra att utföra själv om man är någorlunda läskunnig, noggrann och inte har bägge händerna fulla av tummar. Ganska roligt är det också och en skön tillfredsställande känsla att veta exakt vad som är gjort och hur.

Jo fast vem har en verkstad? Inte jag. Jag skulle jättegärna göra tex en ventilinställning för det finns superbra instruktioner på nätet och till och med jag skulle kunna klara det - men det finns liksom varken plats eller tid till det. Jag kan fixa max ett oljebyte i hyreshusets garage. Då finns tyvärr bara alternativet att kasta en femtusing åt probike och hoppas på det bästa.

Lottafia

Member
Hyreshusgarage? Vad är det för lyx?

Man står väl under bar himmel och byter olja, renoverar bromsok, synkroniserar spjällhus, eller vad det nu är man behöver ha gjort????

Alexander76

Member
Hyreshusgarage? Vad är det för lyx?

Man står väl under bar himmel och byter olja, renoverar bromsok, synkroniserar spjällhus, eller vad det nu är man behöver ha gjort????
Att ha så mycket yta till sitt förfogande att man till och med kan stå under bar himmel är ju ännu lyxigare än hyreshusgarage. Eller ska jag dra hela skiten på släp till McDonaldsparkeringen? nädu

hamre

Member
Jag köpte en mclyft på Biltema, ca. 3000:-. Tjänades in på första servicen jag slapp betala för. Då jag har nästintill omöjligt att krypa på knä numera! Nu kan jag sitta på en stol breve hojen och meka, och sparar pengar varje gång! Kan rekommenderas!

jan-olovj

Active member
Jag har även en lyft men vågar inte köra upp den själv med min höga hoj. Funderar på att bygga ett plan på varje sida så att det finns utrymme för benen och leda den upp orkar jag inte.

Ove 60+

Active member
Jag har även en lyft men vågar inte köra upp den själv med min höga hoj. Funderar på att bygga ett plan på varje sida så att det finns utrymme för benen och leda den upp orkar jag inte.

Hur vore det med en eldriven winch med block i taket? Förutsätter att takkonstruktionen är tillräckligt stark annars kanske det behövs extra bjälke som inte behöver vara så avancerad. Bara att hissa upp och säkra på plats med fasta stroppar - dels som säkerhet, dels för att undvika pendling.

jan-olovj

Active member
Vorer det naturliga men jag är inte stark nog o hojen har både hög tyngdpunkt o är tung , sedan är jag för feg.

jan-olovj

Active member
Hur vore det med en eldriven winch med block i taket? Förutsätter att takkonstruktionen är tillräckligt stark annars kanske det behövs extra bjälke som inte behöver vara så avancerad. Bara att hissa upp och säkra på plats med fasta stroppar - dels som säkerhet, dels för att undvika pendling.

Det skulle vara kalas, men det är för lite för krabbigt men jag har funderat på det.

Lottafia

Member
Min väninna har en sådan i källaren ,och det är hon som har en K1100LT. Jag har varken lyft, källare eller garage till min K100RS.

Last edited:

Mimmi

New member
Hej!

Det är jag, Mimmi, som har den K11LT som Lottafia refererar till.
Hon brukar sköta styrningen och jag skjuter på när vi skall ha upp honom på lyften.
Om inte Din hustru orkar kanske det finns en snäll granne som du kan be om hjälp att agera "motor"?

View attachment 8104