Idag fick jag en remiss från Näringsdepartementet. Den är viktig då det handlar om olycksregistrering och djupstudier av trafikolyckor.
Är du intresserad, läs gärna. Har du synpunkter till SMC är du välkommen att skicka dem till mig senast 28 februari 2015.
Länk:
http://www.regeringen.se/content/1/c6/23/87/88/54ae78a4.pdf
Är det här betryggande?
4.1 Bakgrund skrev:
Djupstudier av vägtrafikolyckor som lett till dödsfall genomförs av Trafikverket.
Misstag 1: Dödsfall.
Med tanke på det ytterst begränsade antalet dödsfall (tur det) blir det troligen oerhört svårt att dra några långtgående slutsatser.
Enstaka händelser riskerar att ställa till det med det statistiska underlaget heltenkelt.
Förslag:
Djupstudier av vägtrafikolyckor som lett till dödsfall eller
allvarlig personskada genomförs av Trafikverket.
4.1 Bakgrund skrev:
Utredningarna är ett led i Trafikverkets trafiksäkerhets och kvalitetsarbete.
Är jag lugn nu?
Jag är övertygad om att det finns gott om ytterst kompetenta medarbetare inom Trafikverket men det gör mig en aning nervös att klumpa ihop "Trafikverkets trafiksäkerhets och kvalitetsarbete".
Det känns som en ofantlig byråkratisk koloss i vars malande inre något så oviktigt som ett par döda motorcyklister snarast blir smörjmedel på ett sluttande plan...
Förslag:
Utredningarna
ligger till grund för Trafikverkets trafiksäkerhetsarbete.
Men:
4.1 Bakgrund skrev:
Dessa utredningar ska inte förväxlas med olycksundersökningar enligt lagen (1990:712) om undersökning av olyckor, som kan göras parallellt med en djupstudie, men med sin grund i lagen.
Glasklar ansvarsfördelning där, eller...
Och se där, vi får vara med vi också:
4.2.5 Trafikverkets beskrivning av djupstudiernas användning och nytta skrev:
För att illustrera hur djupstudierna används i strategiarbetet kan som ett exempel nämnas strategin Ökad säkerhet på motorcykel och moped, vilken avser åren 2010–2020. Ett prioriterat insatsområde i strategin är att öka antalet motorcyklister som håller hastighetsgränsen. Som skäl för att välja detta som ett prioriterat område anges:
Trafikverkets analyser av dödsolyckor (2009–2011) visar att endast 3 av 10 omkomna mc-förare har bedömts köra inom tillåten hastighetsgräns.
I nästan 4 av 10 dödsolyckor har motorcykelns hastighet bedömts vara mycket över gällande hastighetsgräns (mer än 30 km/tim.).
I ytterligare 3 av 10 olyckor har motorcykelns hastighet bedömts vara mellan 10 och 30 km/tim över gällande hastighetsgräns.
7 av 10 mc-förare som körde mycket över skyltad hastighet vid dödolyckan körde en motorcykel av modell supersport.
Hastighetsöverträdelserna kan både vara en orsak till att en olycka inträffar och försvåra skadeutfallet. Alla
åtgärder som ger en minskad andel hastighetsöverträdelser har en omedelbar positiv effekt och bidrar därför starkt till att nå målet 2020.
Målet 2020 är att 80 procent håller hastighetsgränsen (Trafikverket, Ökad säkerhet på motorcykel och moped, Gemensam strategi version 2.0 för åren 2010–2020, s. 9).
Där blir det otäckt på riktigt:
Målet 2020 är att 80 procent håller hastighetsgränsen (Trafikverket, Ökad säkerhet på motorcykel och moped, Gemensam strategi version 2.0 för åren 2010–2020, s. 9).
Säger man på fullt allvar att 80% av de motorcyklister som dödas år 2020 ska ha hållit hastighetsgränsen!?
Då förstår jag plötsligt tanken med att sätta upp "dödsräcken", det garanterar ju "instant crash burn kill" även vid lägre hastigheter...
Ja, jag är ironisk.
Åter till verkligheten, den jag befinner mig i.
Så vad används då alla dessa insamlade data till?
Det finns ingen enskild årlig rapport eller sammanställning över djupstudierna och deras resultat.
Jaaaaaså........
Men hur kommuniceras då dessa data?
Det görs en årlig rapportering utifrån ett bredare trafiksäkerhetsperspektiv i form av en gemensam säkerhetsrapport för hela Trafikverket, där djupstudierna ingår som en del av rapporteringen.
Återigen: Döljer man inte detta i en mängd annat...?
Nåväl, åter till den där utredningen.
Varför håller Trafikverket på med det här med djupstudier om det inte kommuniceras ut ordentligt?
För att man är tvungen...
Slutligen utgör djupstudierna de olycksrapporter som Trafikverket i egenskap av ansvarig väghållare ska upprätta i enlighet med 10 § vägsäkerhetslagen (2010:1362) då en dödsolycka inträffar på TEN-T-vägnätet.
Så man utför djupstudier för att man måste alltså.
Och i sann altruistisk- och storebrors-anda utför man dessa handlingar även för andra vägnät än sina egna.
Vilket kanske inte är fel, jag är övertygad om att de personer som utför dessa djupstudier har en gedigen erfarenhet.
Respekt åt de tjänstemän som klarar av jobbet... *ryyys*
Som ovan nämnts handhar Trafikverket väghållningen där staten är väghållare. Därutöver finns även kommunala och enskilda väghållare.
Trafikverket utför djupstudier på samtliga vägnät. Denna ordning bör fortsätta, menar Trafikverket.
Om djupstudierna enbart skulle genomföras på den egna infrastrukturen menar verket att kunskapen om orsakerna till vägtrafikolyckor som sker på det kommunala eller enskilda vägnätet skulle minska avsevärt.
En väsentlig del i arbetet med att förbättra trafiksäkerheten handlar om att genomföra åtgärder på framför allt det kommunala vägnätet.
(min fetning där på slutet)
Kabang, där smällde det rejält tror jag!
En väsentlig del i arbetet med att förbättra trafiksäkerheten handlar om att genomföra åtgärder på framför allt det kommunala vägnätet.
Hur menar man då?
För att det sker fler olyckor på det kommunala vägnätet?
För att kommunerna inte har koll, till skillnad från Trafikvärket själva?
Ok, men kostar det något?
Verksamheten för olycksutredningar på väg och järnväg har år 2014 en budget om drygt 33 miljoner kronor (41 miljoner kronor år 2013) och omfattar totalt 19 olycksutredare, 4 trafiksäkerhetsanalytiker, 1 systemförvaltare, 2 verksamhetsutvecklare och 1 chef. Resursfördelningen bedöms vara lika för respektive trafikslag.
Det nämns ett antal om 400 rapporter / år någonstans i rapporten om jag inte missminner mig.
Jag säger inget om bemanningen, jag har ingen aning om arbetsinsatsen så det vore bara förmätet av mig att lägga mig i det.
De som arbetar inom området har visioner, jag gillar det, fortsätt så!
Snart blir det förebyggande arbete också, på riktigt, ni kommer klara det, troligen redan 2125. :wink:
Resursbehoven för utredning av dödsolyckor minskar stadigt till följd av att antalet dödsolyckor minskar.
Trafikverket bedömer att utredningsverksamheten på sikt behöver stöpas om och undersökning ske av vissa typer av olyckor som medför allvarligt skadade.
Vi har nu förstått att enligt Trafikverket (som utför djupstudierna) kikar man enbart på dödsolyckor, på alla typer av vägar.
Man kommunicerar inte ut det som "årets djupstudier" utan sprider det lite, tja, till vänner och bekanta typ, lite så där för inbördes beundran (och för att man som väghållare är skyldig till det enligt lag...).
Så vad säger då dom som i många fall förväntas vidta åtgärder, alltså kommunerna?
Ni minns väl:
4.2.6 Samrådsmyndigheternas syn på djupstudierna skrev:
Sveriges Kommuner och Landsting
Sveriges Kommuner och Landsting (SKL) har uppgett att kommunerna inte använder enskilda djupstudier som underlag för sitt trafiksäkerhetsarbete.
VA!?
Dom som utför analyserna (Trafikverket) anser att analyserna är viktiga för kommunerna, men kommunerna skiter i det?!
Varför?
4.2.6 Samrådsmyndigheternas syn på djupstudierna skrev:
En enskild dödsolycka beror på en rad omständigheter och det är svårt för en kommun att dra slutsatser av en enda olycka.
Dessutom är dödsolyckor numera sällsynta, vilket förstärker detta faktum, menar SKL.
Nu måste jag ta en paus och andas lite tror jag.........