Rösta om hoj

Vilken typ av hoj åker du helst?

• Sport

Votes: 22 21.2%
  • SportTouring

Votes: 34 32.7%
  • Touring

Votes: 14 13.5%
  • Standard

Votes: 7 6.7%
  • Bushoj

Votes: 11 10.6%
  • Custom

Votes: 16 15.4%

• Total voters
    104
  • Undersökning stängd .

Nicxter

New member
Jag vet inte vad Bushoj innebär, men eftersom det lät mest likt de jag kör idag så röstade jag på den!
Motard är fantastiskt roligt! :D

Chopperbyggarn

New member
Jag kör redan dom hojar jag gillar bäst och det är hojar som jag själv har byggt med Harley motorer. Om jag är absolut tvungen att välja typ av hembygge så är det "Old School" Chopper/Bobber som kommer först.:)

Anders.J

Chopperbyggarn

New member
:eek: Glömde bort hembyggen, svårt att rösta? :D

Det är lugnt "hembyggare" är ganska van vid att bli bortglömda i det stora samanhanget.;)
Jag kryssade Custom eftersom den korrekta innebörden av ordet "Custom Bike" är en motorcykel modifierad/ombyggd/specialbyggd efter en enskild persons smak och önskningar. Att sedan fabrikantera har stulet detta ord och använder på glidar hojar har givit ordet en annan betydelse i praktiken än vad det egentligen betyder...en hoj ombyggd till "Café Racer är lika mycket Custom hoj som en Chopper. Ordet Chopper och chopperns ursprung kommer från "Chop off" och handlade från början om amerikanska tävlingsmotorcyklar där man rev bort allt som inte var nödvändigt från sina gathojar för att göra dom lättare och fungera bättre i tävlingar..så gamla tiders tävlinghojar är egentligen dom enda i ordets rätta bemärkelse riktiga choppers..det gemensamma som finns kvar här från ursprunget här är att hojen ska var så fri från ej nödvändiga prylar som möjligt.:)

Anders.J

Kent@

New member
Det går inte att säga vad jag helst åker...allra helst kör jag hoj ;) men jag förstår frågeställningen. Alla har sin charm och sina fördelar. I mitt fall beror det på bl.a lusten, humöret och tillfället. Undviker att ta ut en sporthoj eller custom på grusväg t.ex.

Uppriktigt sagt/tyckt och utan att någon tar illa upp så tycker jag denna poll bara spär på tjafset om vad som är bäst ....sport-custom-offroad osv. ;)

Last edited:

Triumph int

New member
Det går inte att säga vad jag helst åker...allra helst kör jag hoj ;) men jag förstår frågeställningen. Alla har sin charm och sina fördelar. I mitt fall beror det på bl.a lusten, humöret och tillfället. Undviker att ta ut en sporthoj eller custom på grusväg t.ex.

Uppriktigt sagt/tyckt och utan att någon tar illa upp så tycker jag denna poll bara spär på tjafset om vad som är bäst ....sport-custom-offroad osv. ;)

Ja om man vill se saken från det hållet så ser det ut så.

Men jag skulle säkert ha haft en annan hoj om jag bodde
i Stockholm, mindre cc och ingen ruta.

Bara för att jag har en snabb hoj betyder det inte automatiskt
att jag är snabb.

Så vad som är bästa hojen det beror på föraren.

OH-

Member
Allvägshoj.

Alltså inte en off road - jag har en sån oxå men det är mer självplågeri ;)

Custom gillar jag men det känns inte som det behövs just nu och med dom jag har. Min gamla XT600 däremot var ganska kundanpassad (customized).

Glidare däremot lämnar mig oftast oberörd.

Visst är det häftigt med engelska, det har ju t ex SMC insett. Ännu ballare är det när det blir någorlunda vettigt så att en engelsktalande fattar vad det talas om :rolleyes: