Nya regler för provfordon!

choken

New member
Jag lyfter på hatten för er som jobbat och slitit med detta i så många år och nu äntligen nått målet.

McGregor

New member
Tack ännu en gång, Maria och alla andra som kämpar för oss hojåkare!

Det visar att SMC behövs både nu och i framtiden.

Hoke

New member
Helt suvve, bra jobbat!:)
Hoppas att det lyckas med att slippa 600cc-gränsen också!

VFRippe

Member
Underbart :)

Nu kanske det blir lite mer intresse för hojåkning. Många elever kommer bli glada.

Hansi

Skrivit för mycket
Kul. Jag som sparat min gamla zzr600 från 1990 har nu en extrahoj som dels går att classicaförsäkra, men även duger att låna ut ifall någon kompis/släkting vill övningsköra/köra upp :)

H

honda cbf 500

Guest
Jag är själv en av dem som vara nära att satsa på mellankortet pga att jag av någon outgrundlig anledning tyckte att körskolans övningshoj var för tung....idag fattar jag inte riktigt varför jag tyckte så. Det ska läggas till att min egen cykel var en yamaha sr 250 special.

Tack för ändringen. Det är nog många som är glada åt detta.

Men jag har en fråga angående körkortsregler. Lite off topic men jag hoppas att TS förlåter mig :eek:

Om någon dyker upp med en automathoj som mana 850, är det tillåtet?

På bil har jag för mig att det då står att personen endast får köra automatbil. Åtminstone var det så förr.

//Amir

Last edited:

VFRippe

Member
Jag är själv en av dem som vara nära att satsa på mellankortet pga att jag av någon outgrundlig anledning tyckte att körskolans övningshoj var för tung....idag fattar jag inte riktigt varför jag tyckte så. Det ska läggas till att min egen cykel var en yamaha sr 250 special.

Tack för ändringen. Det är nog många som är glada åt detta.

Men jag har en fråga angående körkortsregler. Lite off topic men jag hoppas att TS förlåter mig :eek:

Om någon dyker upp med en automathoj som mana 850, är det tillåtet?

På bil har jag för mig att det då står att personen endast får köra automatbil. Åtminstone var det så förr.

//Amir

Om jag inte misstar mig, ska samma gälla för MC. Kör du upp på en automat kommer du få "särskilt villkor Automat"

Svampe

New member
Ska väl inte lägga smolk i bägaren egentligen, men vad händer 2013? Blir det MINST 600cc då? Då blir det problem med de flesta av dagens 600cc hojar eftersom de har tex 599cc.
Får väl hoppas att byråkraterna ändrar tredje körkortsdirektivet från 600cc till 595cc i hela Europa.
2 års "frist" tills dess iaf.

Maria Nordqvist

Super Moderator
Svar på frågor: ska du köra upp med en MC med automatväxel får du det sedan som särskilt villkor. Frågan har hittills aldrig varit aktuell.
Vad händer 2013? Alla som är inblandade i körkortsfrågorna runt om i EU ställer frågor till EU-kommissionen som hittills inte svarat. Alla= myndigheter, MC-organisationer, förarprövare, trafikskolor och så vidare. Samtliga hoppas på ett tolkningsmeddelande om hur 600-kubiksgränsen och många andra tveksamheter ska tolkas.

GS1000E

New member
Nya regler för provfordon

Bra jobbat, men varför har man inte ändrat på gränsen för A-begränsad?
Fortfarande går det inte att köra upp på en 250 vilket är mycket dåligt. För övrigt, var hittar man en hoj på 375cc? Eller räknas inte mindre hojar, som fint nog?:confused:

Maria Nordqvist

Super Moderator
Gränsen för A begränsad är inte sänkt, eftersom direktivet som träder i kraft januari 2013 ställer krav på minst 400 kubik och en motoreffekt av minst 25 kW. Körkortsklassen A begränsad försvinner och ersätts av den nya A2. Då kommer tillåten effektgräns att höjas från dagens 25 kW till 35 kW. Det är en förändring som alla organisationer inom FEMA varit positiv till.

zuzzuki

New member
ja men det här är väl jättebra.innebär det att jag kan köpa en 600 cc o använda den i uppkörningen eller??????

Hinkas

New member
ja men det här är väl jättebra.innebär det att jag kan köpa en 600 cc o använda den i uppkörningen eller??????

Ja, det ska väl vara tanken med denna förändring.
Själv köpte jag en på 654cc i helgen så det blir perfekt åt sambon att köra upp på, dessvärre är den lite hög åt henne men det vänjer hon sig nog vid.