Ny hoj, tips välkommet

Hagis

New member
Nykomling på forumet och ja, jag är ute efter en cromad gynstol :D så var det sagt haha...

Ja då är det dags att börja se sig om efter en ny hoj inför 2011.
Har tidigare kört sporthojar, bytte hoj i början av året till en motard men börjar nu se mig om efter en cromsläde :eek:

Jag har fastnat för custom hojarna och när jag sen såg vilken av alla på blocket jag först och främst hade sparat som favoriter så visade det sig vara Dragstar hojarna. Min käre far kör en honda 750, också cromsläde, men han är så less på den och framför allt när han ska skutsa frugan. Det finns inte kräm i hojen för att köra om osv så fort dom är två på hojen. Så något under 800 cc är inte intressant för egen del! Jag vill ha en hoj som jag kan njuta av i ett par säsonger utan att tröttna!

Tröttna lär jag nog göra ändå då jag är van med farten, men ni förstår nog vad jag menar! Min vision av denna kommande hoj är att det ska vara en rolig hoj att köra lokalt med men även en hoj som jag kan ta fästmön och lite packning och dra ner i europa utan att vilja sparka hojen i diket halvvägs ner! Jag såg att någon rekommenderade Kawas hoj pga lite mer tryck i motorn. Så ja har ni förslag på vad jag kan titta efter så var inte blyga utan hör av er nu när ni har lite koll på vad jag letar efter!

Jag vet att detta är en Honda men det är den här stilen på hoj jag är ute efter! Så finns ingen liknande så bör det ju gå att bygga om lite utan att det kostar en årslön!
http://www.hagis.nu/links/honda.jpg
Tack på förhand

Last edited:

Herr Fuggle

New member
Provkör en Rocket 3!

Tillräckligt med kraft även med passagerare och packning. Jag kör sporthoj men det här är en "glidarhoj" som jag skulle kunna ha i garaget. En Customhoj du inte behöver köra långsamt med på krokig väg om du inte vill. Naturligtvis skrapar det på bana och på motorvägspåfarter om du gasar, men i vanliga farter på landsväg är det tillräckligt med frigång även om du skulle komma in för fort i en kurva.
Klarar korta som långa resor. Touring har vindruta som jag skulle klara mig utan men den var inte besvärande för mig.
Drar soppa som en mindre bil men det 2,3 liter som hjälper dig framåt!
Låg tyngdpunkt gör att även en inte alltför stor kille kan lyfta upp den om man välter. (Gissa hur jag vet det?)

Hagis

New member
Tack för era tips. Det är helt klart hojar som lockar en men så ser man prislappen :( XV1700 hojen är väll den som ligger närmast smärtgränsen just nu och den ligger ändå ca 20-25 000 över vad budgeten godkänner just nu. Men helt klart så har jag fått inspiratin inför framtiden så det ska ni ha stort tack för :)

satanicpanic

New member
Håller med att prislappen är saftig. Men det är mycket gjort i motorn. så som hög komps kolvar osv. Men det finns billigare warrior hojjar pris klass 80 - 95000 lite humanare. Det är verkligen en hojj att rekomendera, det går att köra aktivt så som att det går att glida. dels så är den lite lättare än de flesta i samma storlek, Tex -40 kg torrvikt gentemot m1800an. men som jag sa de andra alternativen är banne mig inte fy skam heller ;) Prova dig fram.

Hagis

New member
Satanicpanic
Absolut, jag är ju helt novis på dessa hojar för egen del! Frågar jag svärfar så är det enda svaret jag får -HD. inget mer inget mindre, går jag på vad min far säger så spelar det ingen roll bara det inte är en 750. Sen har jag prövat några enstaka utomlands, en sur Honda 250, den gick inte ens upp för backarna på 2an, sen några virago både 250 och 750. Måste säga att jag vart förvånad över viragon men det är inget jag vill sitta på till vardags!

Jag tror det blir en Dragstar till att börja med, en 1100 och sen spara ihop dom sista 40 000 för att köpa mig en större hoj och då förmodligen något av det ni rekommenderat. Hur det än är så styrs tyvärr min prislapp av det jag får ut för min moppe idag därför att tjejen ska få sin hoj nästa sommar. :)

satanicpanic

New member
Draggen är faktiskt inte så tråkig heller. finns mycke möjligheter att modda den, och den är väldigt driftsäker. enda kända felet jag vet om på den är att laddnings regulatorn kan lägga av (fast inte så vanligt ändå). Kolla även Yamaha 1600 wildstar mycket humanare pris på en större hojj (bara ett tips). Tex denna http://www.blocket.se/kristianstad/Yamaha_1600_wildstar_28686137.htm?ca=3&w=3 eller denna http://www.blocket.se/ostergotland/Yamaha_Wildstar_1600_27320045.htm?ca=3&w=3

Last edited:

Hagis

New member
Den första hade lite häftiga detaljer. färgen kan man ju alltid lacka om! Men den vart helt klart intressant :) Man tackar för tipsen, jag har hösten på mig och halva vintern att bestämma mig så det ska nog bli något som man kan njuta av några säsonger

Hagis

New member
Nä MT01an var inte i närheten av vad jag söker tyvärr men tack för förslaget! Den påminner för mycket om en sporthoj med sittställning från motarden, less på båda typerna av hoj tyvärr :)

B

Bellman

Guest
Hojtips

Mitt tips är att inte börja med en för liten hoj. Om Du vill ha blomma och packning med och kunna dra ner i Europa behöver Du lite stånk i motorn. :cool:

Rekommenderar en Kawasaki VN 1500 eller en Suzuki VL1500. Du kan få båda för 50-70 KKr på blocket utrustade med ruta, sissybar med pakethållare och väska/or. WildStaren är också ett alternativ.

Var inte rädd för några mil på mätaren. Båda har driftsäkra drivlinor. Se till att servicar är gjorda och att det är fräscha däck på.

Men som farsan Din säger - vill du åka det ultimata så är det nog originalet som gäller. ;)

Hagis

New member
Mitt tips är att inte börja med en för liten hoj. Om Du vill ha blomma och packning med och kunna dra ner i Europa behöver Du lite stånk i motorn. :cool:

Rekommenderar en Kawasaki VN 1500 eller en Suzuki VL1500. Du kan få båda för 50-70 KKr på blocket utrustade med ruta, sissybar med pakethållare och väska/or. WildStaren är också ett alternativ.

Var inte rädd för några mil på mätaren. Båda har driftsäkra drivlinor. Se till att servicar är gjorda och att det är fräscha däck på.

Men som farsan Din säger - vill du åka det ultimata så är det nog originalet som gäller. ;)

Jo jag var ute på en Intruder 1700 igår (borrad) som dock är väldigt påkostad med nya framflyttade fotpinnar, nya skärmar fram o bak, nytt rör osv. Men vilken jävla maskin :D Jag tror jag siktar in mig på en antingen Intruder med lite fler mil på mätaren eller en Drag Star med lite mil på mätaren. Orsaken är att vi kommer försöka köpa två hojar till nästa år, en till mig och en till fästmön därför är det rätt tight med vad dom får kosta!

Men som du säger, milen på dessa maskiner är ju inte som milen på en motard eller sporthoj då dessa knappt varvar. Fick "veta" att ´så länge oljan är bytt en gång per år så är det ingen fara´ vilket låter vettigt pga ovan nämnda varvtal.

Jag kan lugnt säga att jag lyssnar på alla råd och tips jag får men jag kommer bygga om hojen. Jag gillar det så gott som raka men breda styret, ingen vindruta, framflyttade alu fotpinnar, mindre sadel och mindre skärmar :rolleyes: men det är också därför jag nu vill hitta en hoj som jag kan ha i 5 - 10 år och bygga på utan att jag tröttnar på motorn.

Så som det ser ut, blir det inget skutsa nästa år, fästmön får en egen hoj :D

satanicpanic

New member
Som Bellman nämde så köp inte en för liten som du tröttnar på en gång på. välj hellre Intrudern 1400 -> Draggen är trevlig men du kommer att vilja byta upp dig relativt fort. Men självklart e det du som väljer ;) huvudsaken du blir nöjd å ingen annan.

Hagis

New member
Som Bellman nämde så köp inte en för liten som du tröttnar på en gång på. välj hellre Intrudern 1400 -> Draggen är trevlig men du kommer att vilja byta upp dig relativt fort. Men självklart e det du som väljer ;) huvudsaken du blir nöjd å ingen annan.

Ja jag måste nog erkänna att det blir en Intruder! Provade en uppborrad Intruder som även är moddad. :eek:
1670 cc ca och han har väll lagt ut ca 40 000 på nya fotpinnar som är framflyttade, nya skärmar, nya handtag osv. Helt klart en hoj jag kommer sträva efter. Börjar med en som har lite fler mil på mätaren och bygger sen om den och borrar lite, då bör jag ha ett projekt på några år (om det någonsin blir färdigt med alla custom delar hihi)

Glutten

New member
Någon som åker Honda Fury?? Mkt sugen på att köpa en men vill höra vad du/ni tycker om den innan jag handlar. Den får bra kritik i tester men......