Motorn startar ej, V-Strom -07

Hojkul!

New member
Hjälp!
Känns märkligt att skriva det, men V-Stromen vill inte starta.

Körde i morse till jobbet, utan problem (c. 15 min).
Körde mitt på dagen (också ca. 15 min). 50 minuter senare vrider jag om nyckeln och halvljuset tänds som vanligt, MEN inget händer när jag trycker på startknappen. Helt dött. Därefter är det enda som syns i displayen siffrorna som visar tiden (dvs. klockan).
Jag noterade också att bränslepumpen inte surrade som den brukar göra när jag vrider nyckeln till startläget.
Både hastighetsmätaren och varvräknaren gick i topp och tillbaka när jag vred tillbaka nyckeln till av-läget några gånger (dvs. som de brukar göra när nyckeln vrids till startläget i vanliga fall).

Om nyckeln står i startläge så "bleknar" klocksiffrorna sakta för att snart försvinna helt. Vrider jag tillbaka nyckeln så kommer siffrorna tillbaka direkt.

Jag har kontrollerat samtliga säkringar jag kan hitta, och ingen är trasig.

Försökte rulla igång hojen, utan resultat. Däremot blinkar det till i bakgrundsbelysningen för en kort sekund när jag rullade den. Men ingen tändning.

Min första tanke var att batteriet är trasigt (kortslutning). Jag har varit med om nästan exakt samma sak tidigare på en annan hoj och då var batteriet defekt (kortslutning).
Därför köpte jag ikväll ett nytt batteri hos Biltema och monterade. Det blev ingen som helst skillnad.
Provade givetvis att rulla igång den igen, utan resultat.

Tankar och idéer någon?

Tändningslås, databoxen, kabelbrott (!), kortis i dödarknappen, etc. ???

Tacksam för alla tips och idéer!

/H
-

stanic

New member
Hej, låter lite som när laddregulatorn gav sig på min vtr.

Mät upp den och kolla jordpunkterna efter rost osv.

Lycka till

Hojkul!

New member
Hej, låter lite som när laddregulatorn gav sig på min vtr.

Mät upp den och kolla jordpunkterna efter rost osv.

Lycka till

Tack för visat intresse och tipset om laddregulatorn.
Fast den har rimligen inget att göra med att "inget händer" när jag vrider nyckeln till startläget.
Efter att ha gjort vissa efterforskningar under dagen kan jag bara konstatera att den inte är möjligt att rulla igång den, vare sig med nytt batteri tillkopplat eller frånkopplat. Tanken styr åt tändningslåset och det näst intill omöjligt för en vardagsmekaniker att kunna lossa det och öppna för att kunna mäta på utgående kablar om det släpper igenom ström.

Bob Sweden

New member
Tack för tipset!
Kontakten vid stödet påverkar nog inte att displayen är "svart" - allt ska ju ändå fungera, utom att starta med startknappen.
Det ska stå CHEC el. liknande i displayen om stödet är utfällt.

Laddregulatorn har inget med startförloppet att göra så glöm den.

Prova med separat kabel direkt från batteriets + pol till startmotorn. Snurrar det så är felet pluskabeln.
Snurrar det däremot inte är det fel på jordkabeln eller dess anslutningar.

Meddela vad du kommer fram till så jag vet när det händer mig, har samma typ av hoj... :)
/B

Hojkul!

New member
Hej Bob Sweden!
Hojen står nu parkerad i ett väl bevakat och låst företagsgarage, så jag kommer inte åt den så enkelt. Har nog ingen möjlighet att direkt prova med ström direkt på startmotorn, men ska göra ett försök om det är enkelt att nå med kabel.
I vilket fall så ska hojen in för storservice nu och jag ska försöka transportera den med släpkärra till verkstaden, så får de koppla in diagnosenheten och läsa av vad som är fel. (Jag sätter mina pengar på tändningslåset)
Återkommer med besked om vad som är/var fel.

Zopilote

New member
Innan du lägger alltför mycket pengar / tid på felsökning, prova att starta hojen med startkablar från en bil (givetvis med motorn AVSTÄNGD på bilen).
Biltemas batterier är kända för att stå mer eller mindre urladdade på hyllan, så det är mycket möjligt att du har bytt ett dåligt batteri mot ett annat...
Jag tycker alla symptom tyder på antingen slut batteri eller kontaktproblem i någon av "högströmskretsarna".

Hojkul!

New member
Innan du lägger alltför mycket pengar / tid på felsökning, prova att starta hojen med startkablar från en bil (givetvis med motorn AVSTÄNGD på bilen).
Biltemas batterier är kända för att stå mer eller mindre urladdade på hyllan, så det är mycket möjligt att du har bytt ett dåligt batteri mot ett annat...
Jag tycker alla symptom tyder på antingen slut batteri eller kontaktproblem i någon av "högströmskretsarna".

10 poäng till Zopilote! Grattis - du antog helt rätt!!!
"Feltemas" j%"/&€/&"#a skitbatteri var ju trasigt!!!
Och nu är det väl så klart någon som kommenterar med att "meeen vilken otur..." Jojo, men jag är ju inte den enda som drabbats av Biltemas dåliga produkter.
Men innan detta upptäcktes så hade jag anlitat chaufför med bil + hyrt släpkärra och lastat hojen och lämnat den hos verkstaden. Det dröjde.... 30 minuter innan verkstadskillen ringde och meddelade vad som är fel. :/
Så det blir till att reklamera batteriet. Vilket betyder att jag lagt ner en j"%&/€sk massa tid helt i onödan och varit, trött, hungrig och förbannad en hel fredageftermiddag helt i onödan! + lagt ner pengar på bil, chaufför + släp + 2,5 timmes arbetstid. Det kostar en del. Grrrr.....

Marie

Banned
Så det blir till att reklamera batteriet. Vilket betyder att jag lagt ner en j"%&/€sk massa tid helt i onödan och varit, trött, hungrig och förbannad en hel fredageftermiddag helt i onödan! + lagt ner pengar på bil, chaufför + släp + 2,5 timmes arbetstid. Det kostar en del. Grrrr.....

Det är dyrt att försöka spara pengar... :mad:

Förr (på den tiden Biltemas batterier stod torra och man fick vända sig till personal för att få dem syrafyllda när man köpte dem) så var ofta Biltemas batterier riktigt bra i förhållande till sitt pris. Hade på den tiden deras batterier i flera olika fordon, från mc till taxibil.

Men idag skulle jag aldrig vilja köpa dem. Jag köpte ett batteri till min Yamaha för några år sedan, efter att de börjat stå färdigfyllda i hyllan. Monterade det. Hojen startade inte. Kopplade på Ctekladdaren över natt. Försökte igen. Startade inte. Åkte tillbala till Feltema. De mätte batteriet. Däliga värden. Fick ett nytt. Funkade knappt ett år. Förvisso garanti kvar, men för mig var det viktigare att kunna lita på batteriet, så det var inte på kartan att åka till Feltema och försöka få det utbytt - det blev ett Varta i stället......

Last edited:

påK-en

New member
Alla Biltemas batterier är inte kassa, har ett par i motorcyklarna som är säkert 3 år och ett i traktorn, det är minst 7 år och fungerar. Hoppas att det funkar lika bra i kommande vinter som förra vintern, eftersom jag inte har motorvärmare.

Marie

Banned
Alla Biltemas batterier är inte kassa, har ett par i motorcyklarna som är säkert 3 år och ett i traktorn, det är minst 7 år och fungerar. Hoppas att det funkar lika bra i kommande vinter som förra vintern, eftersom jag inte har motorvärmare.
Det som är 7 år torde vara från tiden före färdigfyllda...