Nej, det var just det...
Jag har både närsynthet, astigmatism och ålderssynthet (jag är ju 61 fyllda) och i synnerhet astigmatismen var problemet med de mjuka linserna. Visst finns det mjuka linser som korrigerar astigmatism, men de funkade mycket dåligt för mig eftersom de blev heltokiga när man inte stod eller satt exakt rakt upp. De stabila däremot funkar kanon oavsett läge. Och då det numera finns stabila som är bifokala och även ger närseende har det blivit ännu bättre.
Som jag skrev förstår jag inte varför de flesta optiker bara försöker sälja mjuka linser när de hårda är så mycket bättre. Enda nackdelen jag hittat är att inlärnings/tillvänjningstiden för de stabila är lite jobbigare och längre, men när den är över så är den över, och det finns inget idag som skulle kunna få mig att ens tänka tanken att gå tillbaka till mjuka linser igen.
Nu med 19 års erfarenhet av stabila linser förstår jag inte att det finns någon som köper mjuka linser alls, vare sig månads eller endags. Och jag har inte använt glasögon mer än 3 dagar totalt under de 19 åren och inte en enda dag de senaste tio åren.
Fast det är ju klart, handlar det om en enkel korrektion om 1,25 resp 1,75 dioptrier, så fungerar säkert endagslinser hyfsat och är hygieniskt helt ok. Min erfarenhet är dock att synskärpan blir något bättre med stabila linser än med mjuka, men dock helt anständig även med mjuka. Alltså, testa endagslinser och gillar du friheten från imma och synfältsinskränkningar så kan du ju fundera vidare kring stabila linser för att även uppnå både närseende och fjärrseende i samma lins.[/QUOTE
Det skall jag göra. Låter den dyra operationen vara så länge! Har du eller någon annan här på forumet tips om var jag skall köpa linser/ fabrikat? Optikern har säkert förslag, men skulle vara intressant med flera förslag. Gäller "du får vad du betalar för" även här? Med andra ord dyrt är bra!