Manualen säger 20w-40. Finns det alternativ?

Johanergr

New member
Hej, jag är en ny motorcyklist med begränsade mek-kunskaper!
Jag har köpt en Yamaha xj600 från -96 och ska göra ett olja och filterbyte för första gången. Jag har däremot ett problem, manualen säger att jag ska använda 20W-40 motorolja. Jag hittar däremot inte det någonstans! Vad ska jag ta mig till?
Jag köpte en 10w-40 syntetolja häromdagen i brist på annat men har inte öppnat den än och har kvar kvittot.
Tack på förhand! //Johan

Y62.se

Member
Victory har 20W-40 men jag skulle ta 15-40 eller 15-50 helsyntet. Victorys olja är inte helsyntet. Eller kör på din 10W-40, det är ju ett kallt land...

BrooklynS

Member
Det går alldeles utmärkt med en 10W-40 syntetolja. I klartext är den bättre på precis allting än vad alla oljor var när den hojen var ny...

OBS att du skall ha en MC-olja med tillsatser för våtkoppling. Fel olja så kommer kopplingen att krångla.

När jag bytte till rätt olja på dotterns XJ600S -96 blev kopplingsfunktionen MYCKET bättre...

F800ST

Member
20w-40, är bra om det är varmt, vi bor i sverige, här går tempen ned under 5°+. Åkte häromdagen och då var lufttempen 4°, i fartvinden är den nere vid 0°.
Hittade en onlinemanual för xj600SE 1994 jag kikade i. Konstigt att de ej anger klassning på oljan i manualen....
Deras andra rekommendation var en 10w-30, max temp 15°.

Konstigt rakt över, ingen olja som täcker nordiskt klimat med alls utan de ville nog man skulle byta olja efter årstiden.

Dagens oljor täcker större intervaller som tur är och har bättre livslängd och egenskaper.

Jag skulle välja någon av dessa till din hoj, finns ingen orsak att gå på en dyrare helsyntet till den motorn.
https://www.oljemagasinet.se/index.php?route=product/product&product_id=2116
https://www.oljemagasinet.se/index....10W-40|Viskositet,Delsyntet|Typ,4 liter|Volym

Vilken olja exakt är det du köpt redan?

F800ST

Member
Byt till delsyntet, finns inga fördelar med en helsyntet i en äldre motor som gått med mineral eller delsyntet, kostar bara mer och kan ge för bra tvättning inuti motorn med skrammel och rassel som följd.

Jag skulle gå på 15w-40 delsynteten.

gundj

New member
För säkerhets skull, det är inte alltid bättre med en modern olja i en gammal motor.
I just det här fallet tror jag säkert det blir bra, men man bör kolla runt lite innan, precis som TS gör.
Exempel, i min Yanmar båtmotor får man absolut inte använda en helsyntetolja.
Både tillverkaren och serviceverkstad skriver tydligt i manual och webbutik att motorn kommer att gå sönder om man gör det.