Ny customhoj
Har lite erfarenhet av customhojar och har kört några hojar i den prisklass Du angett max 60.000:
Dragstar 650 och 1100
WildStar 1600
Intruder 1500 LC
Intruder 1400
Kawa 1500 CL
Honda 1100 Shadow
Mitt val
Körde en Intruder 1500 LC ca 4500 mil och skulle jag välja någon av ovanstående idag skulle det nog bli en Kawa 1500 CL.
Varför?
1500 cc för att en sådan går lugnare och har mer ork med två på.
Lastförmåga
Två vuxna på blir tungt. Kawan har lätt ställbara stötar och dessa kan enkelt bytas ut mot t.ex. nya luftassisterade för att klara min och min frus vikt med last. LC har centralstötdämpare som i och för sig funkar bra men inte så lätt att justera .... pyssel, pyssel.
Lättkördhet
Kawan är inte så hårt rejkad och har annat försprång än LC:en och därför mer lättkörd. Med original däckstyp är LC otroligt spårkänslig och bånglig. Metzeler ME880 råder dock bot på problemet.
Motorkaraktären
Kawan är mer kortslagig och motorn stånkar inte som LC vid lägre varv. LC i princip okörbar på originalljud under 70-80 på 5:an.
Aktionsradie
LC har en liten tank, bara 15,8 L och går rätt dyrt. Min låg på ca 0,7 L/mil vid rätt normal körning landsväg lite blandad körning. Kawan går nog lite billigare enligt polarna.
Söndagspyssel
LC:en bökig att serva. 13 skruvar för att ta bort tankatrappen innan man kommer åt tändstiften... Å andra sidan har Kawan 4 stift. Suck...
Nackdelen med Kawan är väl lite extra pyssel med vatten odyl men det brukar ju funka på bilar så ....
Komfort
LC är suverän i komfort för båda men pass.fotpinnarna kan upplevas sitta alldeles för högt. Finns dock sänkningsprylar. Kawans förardyna kan upplevas lite obekväm för en del förarrövar.
Utrustning
Ett tips är att se till att Du får med så mycket utrustning som möjligt. Ruta, sizzy, pakethållare, väskor, extraljus är värdefulla tillbehör som kostar mycket att köpa till men inte behöver kosta mer när de väl sitter på hojen.
Servicebok
Några mil på hojen är inte farligt bara den har en väl ifylld servicebok och verkar välvårdad för övrigt. Kolla så att det är fräscha däck på. En omgång däck kan kosta 5 KKr om Du lämnar in hela hojen.
Fel/brister
Det är väl inga direkt stora fel på någon av hojarna. Enstaka Kawor har drabbats av hydrallyftarfel och tidiga VN 1500 slet cyllarna ovala.
LC är väl inte berömd för sina framhjulslager, bromsar eller styrlager men va f..n. Ingen är väl ofelbar.
Det här är mina egna erfarenheter. Oavsett vilken Du väljer så tror jag ändå Du och frun kommer att trivas med valet. Man vänjer sig vid sin hojs små egenheter trots allt.

Och Du - sk...t i det där med luft och buller. Om det inte är rätt gjort dvs bänkat och justerat så kan det puffa och låta och dra alldeles för mycket soppa. Och bullrar gör det ju också.
Åker själv HåDe sedan några år men då pratar vi lite andra priser. Dock väl värt att pröva.
Lycka till!