Köpa min första hoj. Tips och råd?

Patrickgbg

New member
Hej.

Jag har precis provkört en BMW F700GS (årsmodell 2013 och miltal ca. 4 200) och tyckte den kändes go att köra. Jag lade inte märke till något särskilt men å andra sidan sett så kan jag ingenting om motorcyklar, inte nämnvärt iallafall. Fick mitt körkort förra veckan så ville sikta mot att köpa en BMW F700GS som lagom första hoj.

Det jag funderar över är om vad ni kan ge mig för tips kring ett ev mc köp. Jag vill helst köpa av en handlare då jag vill ha garanti, speciellt då den hojen jag kollar på är körd av en trafikskola i 3 år innan en kvinna köpte den efter dem och hade den i 3 år.
Vad ska man tänka på när det gäller hojar som har körts utav en trafikskola?
Jag förstår att den antagligen har slitits mer på kopplingen mm, men övriga saker?

Jag pratade också med försäljaren över telefon när jag kom hem och sade att jag nästan har bestämt mig för den, men det hänger också en del på om jag får minst tre månaders garanti utöver de sex månaders trafiksäkerhetsgaranti som erbjuds.

Drivpaketet skulle bytas innan ett ev köp och så ska även höger handtagsvärmaren lagas.
Hur och vad hade ni gjort om den har varit trafikskolekörd? Tacksam för svar. Mvh Patrick.

jan-olovj

Active member
Jag har inget att tillföra om eventuella problem, men jag tycker att valet av hoj är utmärkt som första hoj.

Alexander76

Member
Jag tycker du ska provköra så mycket du bara kan innan du slår till, det är i prinicip omöjligt att veta vilken slags hoj som är "du" innan man testat några olika.

Angående detta med körskolehojar, jag skulle nog inte anse att de skulle slitits värre än andra. Du kan vara ganska säker på att de tagits hand om maskinellt i alla fall och det försiggår inte så mycket "buskörning" på skolor vad jag vet. Möjligen tappskador.

Last edited:

Patrickgbg

New member
Okej.
Jag tyckte den kändes jäkligt go jämfört med den Yamaha mt 07 jag körde med i trafikskolan. Gött styre, go sittställning, lagom första how med vikt och kubik (för min del), kan både köra i stan med den men också ut och åka på en längre resa. Gillar den typen och stilen på hoj väldigt mycket med.
Men det är la ett jäkligt bra tips faktiskt, att köra flera olika.

Grejen är den också, den säljs för 49 900:- så priset tyckte jag kändes lite lågt kanske(?) eftersom det är hos en handlare, borde kanske ha varit högre med tanke på modell och årsmodell?

Den firman (är en större mc handlare som ligger i Trollhättan, vet inte om man får säga vilken det är men den är stor) hade en tidigare anställd som stal pengar från företaget efter att ha fått köpare att betala kontant, vet inte vilket år.
Sen så blev företaget blåste på en mc affär efter att köparen hade gjort en ID kapning "by the book" som det heter på engelska. Visst kan la kanske inte företaget i säg hjälpa det men känns lite sisådär, speciellt också eftersom försäljaren skulle kolla om jag kunde få 3 månaders garanti (sa att köpet beror mycket på det), utöver de 6 månaders trafiksäkerhets garanti man ska få med den.

F800ST

Member
Regga dig här och läs på samt ställ frågor.

http://www.bmwklubben.se/forum/

Tror du får svårt att få 3 mån full garanti på en hoj i den prisklassen med de miltalen och ålder, oavsett säljare. De kommer sälja den men troligast inte till dig och går du runt hos handlare och letar med de kraven kommer du nog gå hojlös tills du endera plockar fram mera pengar och tittar nyare årsmodeller eller släpper ditt garantikrav.

Kan du inte kolla igenom en hoj själv, ta med hjälp av någon tekniskt insatt person med känsla för fordon.

Last edited:

Ove 60+

Active member
Välkommen på forumet! Jag tycker att du har siktat in dig på en bra typ av hoj. Den är inte tung och klumpig och du kan köra på alla typer av vägar - allt från motorväg till kostigar. Långresor är inget problem heller, bara att packa och köra. T.o m. jag sitter bekvämt på den typen av hoj så dagsetapper är inte särskilt tröttande. Priset verkar OK. Mitt råd - köp och kör: Skulle något vara fel eller om det dyker upp något annat (i ditt sinne) så är det ju bara att byta. :wink:

Patrickgbg

New member
Tack för svaret.

Jag trodde att det var lite det som var grejen med att köpa hos handlare, att man får garanti.

Men det är la kanske så då att man inte får det på den.
Ville bara ha det ifall något skulle hända med den någonting.

Grejen är att jag talade med honom i lördags och då sade han att han skulle snacka med någon och höra av sig denna veckan, men det löser sig, det fixar vi, sade han till mig.

Men återstår väl att se då.

Patrickgbg

New member
Tack så mycket och tack för svaret.

Hur mycket kan en växellåda kosta till en BMW F700GS? och hur mycket skulle det kosta om man lämnade in den hos någon verkstad för att byta den om det är något fel med den?

MartinSwede

New member
Jag övningskör och köpte en BMW f 700 gs i oktober (årsmodell 2014, 2700 mil) för 50.000kr av en stor mc handlare. Cykeln är tidigare ägd av en lokal körskola i Skåne. Naturligtvis tappad men med rejäla skydd för motor, kaross, handtag etc så ingenting är repat (förutom skydden) och troligen aldrig riktigt buskörd som tidigare påpekats i tråden.
Cykeln är riktigt trevlig och lättkörd (ingen tillfällighet att många körskolor använder just denna modell). Rekommenderas map dina behov.
Tänker använda den säsongen ut och därefter byta till ngt annat när jag känner att jag kan grunderna.

Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro

F800ST

Member
Tack så mycket och tack för svaret.

Hur mycket kan en växellåda kosta till en BMW F700GS? och hur mycket skulle det kosta om man lämnade in den hos någon verkstad för att byta den om det är något fel med den?

En ny låda kostar nog mer än cykeln är värd, särskilt om du lämnar in, en beggad kanske 50% av cykelns värde med arbete hos verkstad.

Varför undrar du över just lådan?

Patrickgbg

New member
Det var så att jag snackade med en kompis farsa som har hyfsad koll på hojar och han sade då det att om det kan vara bra att ha garanti på den eftersom den har gått hos en körskola, kan ha slitit på växellådan då, behöver inte vara så sade han men bra att få garanti om man kan.

Försäljaren ringde mig igår också faktiskt och sade att de kunde erbjuda "wisebiker" garanti för 1 500:- som gäller i 12 månader. Jag frågade honom vad det menades med och han sa att garantin gäller någonting med komponenter mm. Frågade honom också "om det nu skulle vara så att det är någon större grej som måste fixas, exempelvis växellådan, så ska löser ni det då utan extra kostnad?"
"Ja" svarade han då. Det kommer bli den hojen med om inget oförutsett händer.

Vet du förresten exakt vad den "wisebiker" garantin menas med?

Mvh Patrick.
Det jag läste och vad jag uppfattade är att det verkade bra men jag vet inte.

F800ST

Member
Wisebiker eller wisebiker gold?

Wisebiker täcker max 20000kr.
Wisebiker gold max 50000kr.

Notera att detta INTE är en garanti utan en extra FÖRSÄKRING, stor skillnad, får du problem är det inte säljaren som du köpte hojen av som du ska prata med utan Autoconcept insurance AB, ett försäkringsbolag som lever på att försäkra beggade fordon och de finns på marknaden än. Tolka det som du vill.....

Aldrig hört talas om dylikt innan så jag googlade lite snabbt, verkar vara Autoconcept Insurance AB som står bakom. Vad den täcker kräver att du lusläser villkoren för just den försäkring de vill sälja till dig för 1500kr.

https://teknikensvarld.se/ar-begagnatforsakringar-bara-bluff-119015/

De har ju bra omdömme från folk. :eek:
https://se.trustpilot.com/review/autoconcept.dk

Deras villkor är ju upplagda för att kunna avslå precis allt som de behagar och lägga ev bevisbörda på dig.

1 Denna garanti är ett avtal mellan den fordonsägare och det säljföretag som finns angivet i garantibeviset.
Säljföretaget kommer att reglera krav som ställs i samband med denna garanti med det belopp som
godkänts av AutoConcept Insurance AB, org.nr. 556574*4397. Garantin administreras av AutoConcept.
2 Garantin omfattar plötsliga oförutsedda skador på de elektriska och mekaniska komponenter som är
uppräknade i garantibeviset och som inträffar i något land inom EU, EES samt Schweiz, på det fordon som
är angivet på garantibeviset.
3 Garantin gäller för den tidsperiod vilken är angiven på garantibeviset med de kilometer* och
beloppsbegränsningar som finns angivna på garantibeviset.
4 Garantin upphör att gälla om fordonsägaren säljer fordonet vidare till annan juridisk person än säljföretaget.
Fordonsägaren kan inte ställa krav på återbetalning av garantikostnad.
5 Summan av alla krav som ställs under garantitiden får inte överstiga fordonets marknadsvärde.
6 Garantin gäller inte om fordonsägaren i samband med skadeärende, uppsåtligt eller av grov vårdslöshet
oriktigt uppger, förtiger eller döljer något av betydelse för bedömningen av rätten till ersättning.
7 Garantin gäller inte för skada som fanns på fordonet när det såldes. Inte heller för felmonterade delar eller
delar som inte var monterade vid leverans från fabrik. Styrkt inrapporterad mätarställning vid skadetillfället
skall bifogas.
8 Garantin gäller inte för skada som uppstår i samband med yttre påverkan, tävling, uthyrning, taxikörning,
övningskörning, terrängkörning eller annan form av användning som utsätter fordonet för onormal
belastning. Inte heller för utryckningsfordon eller för skada som förorsakas direkt eller indirekt av frost,
överhettning, trimning, fukt, brand, korrosion, trafikolyckor, bristande underhåll, grov oaktsamhet eller lagbrott.
9 Garantin omfattar inte chassi, sadel, lack, glas, katalysator, missljud, filter, lampor, batterier, underhållnings*
/navigations*/kommunikationsutrustning, programmering, läckage, elektriska kablar, slangar, vajrar, rör,
remmar, slitage samt delar som normalt ingår i underhållsservice.
10 Reparation som påbörjas innan skriftligt godkännande av AutoConcept görs på fordonsägarens bekostnad.
Fordonsägaren beordrar felsökning och felsökningskostnaden ersätts endast i det fall skadan blir godkänd.
AutoConcept ersätter nya alternativt likvärdiga begagnade komponenter om sådana finns. Reparation skall
göras hos verkstad som AutoConcept hänvisar.
11 Följdskada på komponent som inte omfattas och/eller följdskada orsakad av komponent som inte omfattas,
ersätts inte.
12 För att garantin skall gälla måste fordonet följa de av tillverkaren fastställda serviceintervallerna och service
måste utföras enligt tillverkarens specifikation. Faktura/kvitto på utförd service skall vid behov kunna
uppvisas.
13 Om inget annat kan bevisas, anses datum för skadetillfälle vara detsamma som skadeanmälan ankom
AutoConcept.
14 Denna garanti är ett tillägg till och begränsar inte på något sätt de krav fordonsägaren, enligt Svensk lag, har
rätt till. Om skada även omfattas av garanti/försäkring från tillverkare, importör, annat försäkringsbolag e.dyl.
ersätts skadan procentuellt i förhållande till antal parter.
15 Missförstånd och oklarheter kan uppstå i ett skadeärende. I dessa fall skall kontakt i första hand tas med
den som handlagt ärendet. Om missnöje efter detta fortfarande kvarstår, finns möjlighet att begära
omprövning.
16 Det företag som lämnade garantin (anges i garantibeviset), och administratören av garantiavtalet
(AutoConcept) – behandlar dina personuppgifter i enlighet med gällande lag (GDPR) för att kunna uppfylla
avtalet, ge dig information, service och erbjudanden. Personuppgiftsansvarig för avtalet är det företag som
anges i garantibeviset, med de kontaktuppgifter som anges där. AutoConcept behandlar, huvudsakligen
som personuppgiftsbiträde, personuppgifter inom ramen för garantiavtalet i enlighet med det i garantibeviset
angivna företagets instruktioner och, i fråga om administration av avtalet delvis som personuppgiftsansvarig.
Personuppgifterna kan komma att behandlas i tredje land. Du kan ta del av AutoConcepts integritetspolicy
på autoconcept.se/dataprivacy. Genom att ingå garantiavtalet ger du oss tillåtelse att behandla dina
personuppgifter inom ramen för avtalet och i enlighet med vår integritetspolicy.

Patrickgbg

New member
Åh fasen. Blev rejält bortdribblad av säljaren då.
Har dock inte skrivit på papper så får väl ringa honom igen då och säga att jag inte vill ha försäkringen.
Tack så mycket för undersökningen och informationen.

TMax500

Member
Fast nu var det inte en ny hoj, utan en 6-7 år gammal. Långt mer än 3 år alltså. Inte kan väl konsumentköplagen täcka det, Maria?

Att få mer omfattande garantier på en 6-7 år gammal 4000-milare är nog svårt. Patrickgbg får nog vara glad åt det de erbjuder. (Som redan skrivits i tidigare inlägg.)

Tipset att regga sig på BMW-klubbens forum låter bra. Där finns säkert de som har en uppfattning om eventuella typiska fel.

Gíssar att du syftar på Bike i Trollhättan? Eller? Det är ju en seriös handlare som säljer hojar för 120-130 miljoner om året. Så jag hade inte varit jättenervös för den delen.