intressant reklam

cessan

New member
Såg på nya honda centers reklambild under nya custom cyklar en härlig bild på en handställning på bromsen. Två fingrar på bromshandtaget och några fingrar under handtaget (det va endast bild på hand i handske och handtagpå bilden).Som nytagen körkortsägare fick jag bastning när jag körde så ,fick veta att sitter jag så så blir jag kuggad direkt pga detta körsätt är en säkerhets risk.Hmmmm ? Tur man inte följer reklamen utan vågar stå emot. :rolleyes:

TMax500

Member
Två fingrar på bromshandtaget och några fingrar under handtaget

Det ger bättre kontroll så. Bättre ha "de flesta" fingrarna på handtaget och 1-2 på bromsen. Då har du bättre grepp om styret (kontroll) medan du bromsar. Bromshydraliken är i regel ändå så effektiv att det räcker med två fingrar på bromsen.

Alternativet som man lär sig i skolan är ju normalt fyra fingrar på bromsen och enbart handflatan och tummen på/runt handtaget. Det ger sämre kontroll.
Men det har inte alla (körskolan? uppkörningskontrollanten?) klart för sig, eller så ingår det inte i deras världsuppfattning... =)

Så gör som på Hondas reklambild, det blir bättre när du väl har vant dig.

Lotek

#82 Superbike
Beror på hur handtaget är inställt/sitter. Har du kort eller långt slag i den?
På en del hojar kan du inte ha fingrar emellan, på andra går det alldeles utmärkt.
Men precis som "TMax500" säger..du har bättre kontroll och mer kraft behövs sällan.
Men det förutsätter att man har tillräckligt med kraft i fingrarna. Vi är ju alla olika byggda, så gör du vad som känns bäst för just dig.
Jag har själv oftast bara två fingrar, sällan mer.

stagfock

New member
Fick också bassning när jag inte hade fyra fingrar på bromshandtaget. Det kunde vara oskönt att få dem i kläm om man åkte omkull annars, men det var nog en rätt långsökt förklaring.

Nu har jag musöron (handskydd) så inte många ser att jag alltid kör med två fingrar på bromsen (utom när det är för kallt);). För min del är det mest för bromsberedskap (mycket stadstrafik). Kraften räcker oftast, tycker jag. Dessutom får jag exaktare gaskontroll med det lilla "stödet". Bilister som ligger för nära bakom brukar få ett litet rödblink, utan att jag behöver ändra fattning (=tappa fattningen?)

jan-olovj

Active member
Detta har diskuterats tidigare, min uppfattning är att det ger sig själv utan att funder på det, som det sas bromsarna räcker till även bara med två fingrar på handtaget. Varför inte göra som handledaren säger tills du är klar med kortet sedan gör du som du vill.

cessan

New member
Tack alla ni som svarat tur har jag klarat körkortet utan att bli kuggad för greppet.
Men nu gör jag som jag vill som ni säger .
Ja jag tyckte det va bättre att kunna trycka lite på bromsljuset med 2 fingrar samtidigt som jag hade stadigt grepp.mvh cessan

Kent@

New member
När jag tog körkort för bil fick jag lära mig tvåhandsgreppet "tio i två" på ratten. Kommer inte ihåg hur det var när jag tog hojkortet förutom att det var viktigt att överdriva handrörelsen vid stadskörning. Detta för att uppkörningskontrollanten skulle "se" i bilen bakom.

Idag över 30 år senare har jag två fingrar på handtaget vid hojkörning samt håller i ratten med omväxlande ena handen repektive båda händerna beroende på trafiksituationen.

raz

New member
En airbag kan tydligen slå av dig bägge underarmarna om du håller tio i två när den smäller... det fick frugan lära sig när hon gick ambulanskurs. Hon fick absolut inte hålla så under utryckning.

Chopperbyggarn

New member
En airbag kan tydligen slå av dig bägge underarmarna om du håller tio i två när den smäller... det fick frugan lära sig när hon gick ambulanskurs. Hon fick absolut inte hålla så under utryckning.

Mycket intressant! Har aldrig hört talas om detta.

Redan när jag tog MC-kort 1980 så fick jag inte heller köra med två eller tre fingrar på handbromsen. Då jag började köra Off Road o Enduro hojar redan innan 16 års ålder så fick jag snabbt reda på att två finger grepp var att föredra och jag köpte till och med tvåfinger grepps handtag till dessa hojar. trots att jag kör andra typer av hojar nu så kör jag alltid med två fingrar på bromshantaget..framförallt för att ha bättre bromsberedskap och samtidigt ha bra grepp om styret och givetvis även med bromsberedskap på fotbromsen överallt där det finns någon typ av risk att jag måste bromsa snabbt..detta gäller även i gryning o skymning när rådjur och älgar är som mest aktiva.

Anders.j

DearHunter

New member
För att inte tala om när man glider försiktigt förbi bilarna som står i kö. Då gäller det att kunna vara snabb med bromsen. :cool:

cessan

New member
Jo jag förstår ,men min mc-lärare gav mig så mycket bastning och sa att kör du så får du inget körkort ,du blir kuggad direkt.
Jag är säkerhets risk både för mig och andra sa han .:confused:
Jag hade lagt till mej det som vana och fick verkligen kämpa för att ändra mitt sätt.
Nåväl jag har fått mitt älskade kort och nu håller jag som jag vill.:)
Tack för alla svar igen/CEssan

Förresten borde jag nog satt detta under någon annan tråd nu börjar jag förstå hur man gör lite bättre,ber om ursäkt folks

dalis

New member
Förresten borde jag nog satt detta under någon annan tråd nu börjar jag förstå hur man gör lite bättre,ber om ursäkt folks

Denna tråd passade väl ganska bra här tycker jag "Allmän MC-diskussion" är väl exakt vad det handlar om...

BTW. På äldre MC med broms-wire och trumbroms så räckte ofta inte ens utrymmet mellan bromshandtag och gasrulle till för att uppnå tillräcklig bromsverkan, då kunde ett par fingrar emellan vara förödande för bromsresultatet.
Det är väl detta som dom fortfarande hängerupp sig på.

KJECOP

New member
Jag vet ett par stycken som bromsat med två fingrar på bromsen och resten runt handtaget. Sedan när de har bromsar omkull sig så har hojen slagit ner åt höger och bromshandtaget klämt fast fingrarna på styret. En har då skadat knogarna och en bröt ett finger ganska illa. I övrigt var de oskadda.

Personligen bromsar jag alltid med hela handen för det ger mig bättre kontroll och jag riskerar inte att bryta fingrarna om jag skulle slå omkull.

Om någon nu undrar vad mc- polisen får lära sig, jag brukar nämligen få frågan ibland.. Bromsar man med två fingrar på mc- polisens utbildning så blir man underkänd och aldrig mc-polis.

Spiff

New member
Jag vet ett par stycken som bromsat med två fingrar på bromsen och resten runt handtaget. Sedan när de har bromsar omkull sig så har hojen slagit ner åt höger och bromshandtaget klämt fast fingrarna på styret. En har då skadat knogarna och en bröt ett finger ganska illa. I övrigt var de oskadda.
QUOTE]

Det där är ju en aspekt som jag inte har tänkt på....
Jag har ju supereffektiva bromsar som med lätthet bromsas upp på framhjulet med två fingrar... man kanske skulle såga av bromshandtaget. =)

Chopperbyggarn

New member
Denna tråd passade väl ganska bra här tycker jag "Allmän MC-diskussion" är väl exakt vad det handlar om...

BTW. På äldre MC med broms-wire och trumbroms så räckte ofta inte ens utrymmet mellan bromshandtag och gasrulle till för att uppnå tillräcklig bromsverkan, då kunde ett par fingrar emellan vara förödande för bromsresultatet.
Det är väl detta som dom fortfarande hängerupp sig på.

Låter som en logisk förklaring då vissa av dom gamla wire operarde trumbromsarna verkligen behöver hela slaglängden i handtaget för att få något sånär bromsverkan....hm då är vi tillbaks till såpass gamla hojar (-75 o äldre) då det var undgefär lika vanligt med fotbromspedalen på vänster sida som på höger sida för bakbromsen....kanske ska vi även träna på att använda växelpedalen som fotbroms för att klara uppkörningen??:rolleyes::D

Anders.J

Chopperbyggarn

New member
QUOTE]

Det där är ju en aspekt som jag inte har tänkt på....
Jag har ju supereffektiva bromsar som med lätthet bromsas upp på framhjulet med två fingrar... man kanske skulle såga av bromshandtaget. =)

Tvåfingergrepp finns att köpa till ett flertal motorcyklar, framförallt cross o Enduro, borde finnas till din KTM.

Anders.J

LC4ever

New member

En myt. Testad av programmet Mythbusters och de kunde inte replikera något sådan resultat.
Man jag antar att det är mycket sådant som figurerar.

Ang tvåfingersbroms så kör jag alltid med detta.
Anledningen att man klämmer fingrarna när man kört omkull beror ju många gånger på att man just bromsat för hårt med frambromsen. Två fingrar ger bättre kontroll och därmed mindre troligt att man klotar.
Mina bromsar (Brembo Radialmonterade) är alldeles för effektiva för att använda mer än två fingrar.