Internationell träffkalender

hebymats

New member
Har kollat i SMC-boken där det är mycket träffar i Sverige och Norge
men sedan är det inte så många.
Jag skulle vilja veta om det är träffar i Baltländerna, Finland, Polen mm
eller om man är på semester i Europa.
I början på 80-talet var jag på en träff som jag tror hette Stella alpina i Italien där man fick åka mc på en smal grusväg som gick 3000 m.ö h. en trevlig träff med många mc-åkare från hela Europa.
Finns den träffen kvar?
Det skulle vara bra om det var en kalender där alla internationella träffar finns med, som man kan åka till om man är ute på MC-semester.

lpc

New member
Stella Alpina

Hej!
Kan hålla med om att det inte finns speciellt många träffar från övriga Europa med i SMC-kalendern, fanns betydligt fler förr.
Stella Alpina var en häftig träff, var själv där -74 och -76. Den gick av stapeln i en liten stad som hette Bardoneccia ca 7-8 mil väster om Turin i Italienska alperna. Höjdpunkten var ju att få hämta träffmärket på 3009 m.ö.h. Det var väl nästan 3 mil smal grusväg rakt upp, skulle nog få en grussmiskare att bli lyrisk. Dessvärre tror jag den upphörde i mitten av 80-talet. Lite synd....

Lars

Håkan Runfeldt

New member
Stella Alpina

Hej Mats och Lars.

Stella Alpina finns kvar!
Senaste träffen var 2009-07-10 - 2009-07-12.

Jag får info om den träffen via en Yahoo-grupp som heter Euroheads.

-=EUROHEADS=- (European Airhead Riders) is a non-commercial intl. european list for riders and enthusiasts of the bmw 2-valve boxers exclusively

mvh
Håkan

lpc

New member
Stella Alpina

Hej!
Det var som sjutton! Men själva träffen "Stella Alpina" som den såg ut på -70 och -80 talet finns väl inte mer? På den tiden var det ju en träff med ett varierande utbud av cyklar. Begreppen GS eller motsvarande var ju inte uppfunnet. Jag googlade på namnet och fick upp en hel del filmer. Speciellt en film,(som heter"Stella Alpina 2007")visar den lilla sjö som fanns på toppen där man fick hämta träffmärket. På den tiden fanns även en liten "fjällstuga"men den var inte med på de filmsnuttar jag tittade på, men det är ju en hel del år sedan och den kanske inte finns kvar. Helt otroligt att man körde upp dit med en standardcykel! Första gången var det med en Yamaha RD 350, andra gången med en R 90 S. Mellan -74 och -76 hade jag tröttnat på kedja och gick därför över till kardan. Fast det var rätt roligt att lyssna på cyklarna på den tiden och på den höjden, I stort sett alla gick som en påse nötter.

Lars

hebymats

New member
Stella Alpina

Kul att Stella Alpina träffen är kvar.
Det var en utmaning att ta sig upp med BMW R100RT och parkera den i snön.
Hoppas att man kommer upp en gång till.
Finns det några sidor på nätet där man kan hitta träffar?

Håkan Runfeldt

New member
Hej Mats.

SMC´s systerorganisationer inom FEMA har ofta träffkalendrar på sina hemsidor, sök där.

p.s.
Är du redo för Bergslagsträffen?

mvh
Håkan

hebymats

New member
Jag har planerat att åka på Bergslagsträffen,
monterar på dubbdäck på fredag 11/12.
Jag åker på fredag 18/12 vi kan väl träffas på vägen dit

mc-ist

New member
Alp-safari

På de tidiga Stella-Alpin träffarna kunde man även deltaga i något som hette Alpsafari vilket innebar att någon an dagarna ägnades åt att besöka ett antal andra alptoppar (givetvis på mc) med sakkunnig ledning av någon ur arrangörsklubben.Då på den tiden gick gick (bra) att ta sig upp på en gammal BMW med Gläserkåpa i slutet på 60-talet.:rolleyes:

mc-ist

New member
Baltikum

Tips till Mats mfl. som tänker besöka Baltikum i Pernu har du en ständig träff hela sommaren (typ Blutten).kolla på www.aleksandripub.ee.(se SMC Boken) Kommer kanske reportage i Folket? Till dess kan jag och säkert även andra svenskar som gästat stället rekomendera det. betyg stort+.
Hasse.E.:cool:

Galne Dansken

Administrator
Personal
Har kollat i SMC-boken där det är mycket träffar i Sverige och Norge
men sedan är det inte så många.
....Det skulle vara bra om det var en kalender där alla internationella träffar finns med, som man kan åka till om man är ute på MC-semester.

>> Gentlemens & Gentlewomans borta i Cyberrymden,

Jag undrar om det finns en eller flera websajter i EU som har bra översikter på olika MC träffar... Om det är så kom gärna med lite links..

Till info har vi idag skickat mail till FEMA med förespörgsel om att få listar med alla MC träffer som medlemorganisationerna vett om. Beroende på vilka format vi kan få dom i, och när, kommer vi se över hur vi kan distribuera dessa till SMC medlemmen.

Tyvärr, är det nog körd att få dom med i kalendern, som kommer i början av mars 2010. Dock, ska vi göra allt för att trolle så gott det går..

Och by the way - om det är någon som är duktig på att fixa iPhone Appar - ge mig gärna ett PM..

hebymats

New member
Om träffarna inte kommer med i smc-kalendern,
kan man ha en träffkalender på hemsidan den är lättare att uppdatera.